بیرجند - ایرنا - مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در سال آبی جاری کشت ۴۸ هزار غلات در اراضی کشاورزی استان هدف‌گذاری شده است.

محمد رزقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این مقدار ۱۷ هزار هکتار گندم آبی و ۹ هزار هکتار گندم دیم همچنین ۲۱ هزار هکتار جو آبی و هزار هکتار جو دیم است.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم در ابتدای فصل کشت از سوی وزارتخانه ۲۰۵ هزار ریال اعلام شده است، گفت: اعلام این قیمت در ابتدای فصل نقش موثری در توسعه کشت گندم در اراضی کشاورزی استان دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های حمایتی این سازمان تامین نهاده‌های یارانه ای برای تولید محصولات راهبردی است که در این زمینه برای ۱۷ هزار هکتار انواع کود تامین شده‌ است.

وی افزود: همچنین حدود هزار و ۹۰۰ تن بذر اصلاح شده گندم و جو سازگار با اقلیم خراسان جنوبی تولید و خریداری شده است که در حال فرآوری و توزیع بین کشاورزان هستیم.

رزقی گفت: با آغاز فصل کشت غلات در اراضی خراسان جنوبی ۶ هزار و ۷۴۵ تراکتور سنگین و سبک و ادوات کشاورزی مورد نیاز در فصل کشت فعال خواهد شد و سوخت مورد نیاز این ادوات تامین شده تا کشاورزان دچار مشکل نشوند.

وی با بیان اینکه کشت غلات از نیمه شهریور در نواحی سردسیر آغاز شد و تا نیمه اول آذر در سایر اقلیم ادامه دارد ادامه داد: توسعه کشت کلزا و گلرنگ با توجه به سازگاری محصول با اقلیم استان نیز مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان است که در این راستا ۱۵۰ هکتار گلرنگ در سال آبی جاری هدف‌گذاری شده‌ است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: همچنین ۱۱ مزرعه گندم و ۱۱ مزرعه جو برای طرح‌های مختلف از جمله تغذیه، تراکم، ارقام و لاین امید بخش در سطح شهرستان‌های استان هدف‌گذاری شده‌ است.

وی تصریح کرد: توجه به کشاورزی حفاظتی و حفظ خاک با اجرای پروژه‌های کشت کود سبز، اجرای تناوب کشت و حفظ بقایای از موارد مهم در کشت پاییزه است.

سال آبی زراعی در ایران اول مهر هر سال شروع می‌شود و تا پایان شهریور سال بعد ادامه دارد.