تهران بزرگ - ایرنا - دویست و شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران روز سه‌شنبه در حالی برگزار شد که حاشیه‌هایی از جنس پیگیری حادثه معدن طبس، ساماندهی خدمت‌رسانی به سالمندان، مدیریت موزه‌ها و اماکن گردشگری پایتخت را داشت.

به گزارش ایرنا، تذکر درباره تابلوهای موزه امام علی(ع) و ورود داستانی تهران به این موضوع، پیگیری حادثه معدن طبس و جان باختن تعدادی از هموطنان، نگهداری آثار و منزل آیت‌الله طالقانی، ساماندهی خدمت‌رسانی به سالمندان، ضرورت یکپارچگی مدیریت موزه‌ها، اماکن گردشگری و تاسیس سازمان گردشگری از جمله حاشیه‌های جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران بود.

رییس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تحولات منطقه و عبور از خطوط قرمز ایران، اظهار کرد: ما در منطقه غرب آسیا همسایگان مسلمانی را داریم که همه در یک خانه کنار یکدیگر زندگی می کنیم و البته شاهد این هستیم که دزد اشغالگری وارد خانه ما شده است.

مهدی اقراریان افزود: اگر این خانه آتش بگیرد دود آن در چشم دیگران نیز خواهد رفت و باید این پیام را به صراحت اعلام کنیم که کشورهای حامی اسرائیل دارای منافعی هستند که عبور از خطوط قرمز ایران، منافع آنها را در خطر خواهد انداخت.

وی ضمن تقدیر از دادستانی برای ورود به تابلوهای موزه امام علی(ع)، یادآور شد: در این باره مستنداتی در اختیار ما قرار گرفته و از مسیر قانونی خود به دادستانی ارسال خواهد شد و آنچه که دستگاه قضا اعلام کند فصل‌الخطاب خواهد بود و امیدواریم اگر قصوری وجود داشت بدون ملاحظات سیاسی با افراد برخورد شود.

اقراریان با اشاره به حادثه معدن طبس و جان باختن تعدادی از هموطنان، تصریح کرد: این موضوع باید پیگیری شود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارش‌های لازم در این باره را ارائه دهند.

وی ضمن تذکر به شهردار تهران، اعلام کرد: نگهداری آثار و منزل آیت‌الله طالقانی موضوع تذکر بنده است و تقاضا دارم که گزارش‌های مربوط به این موضوع نیز اعلام شود. تذکر دیگر من مربوط به عدم پاسخ شهردار به تذکرات بنده است.

اقراریان تاکید کرد: بخشی از پاسخ‌های مطرح شده به تذکرات بنده کامل و قانع‌کننده نیست و یا مفاد پاسخ رعایت نشده و مستندات ارسال نشده که از جمله می‌توان به تذکر ۲۰ شهریورماه امسال اشاره کرد که مستندات به پیوست ارسال نشده است و راستی‌آزمایی بدون این مستندات امکانپذیر نیست.

وی با بیان اینکه این تذکر درباره ودیعه مسکن بوده است، یادآور شد: پاسخ داده شده اما مستندات ارسال نشده و درخواست داریم مستندات ارائه شود.

ساماندهی خدمت‌رسانی به سالمندان

رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر ضرورت ساماندهی خدمت‌رسانی به سالمندان، گفت: یکی از مهمترین چالش‌ها ارائه خدمات مطلوب و کارآمد به جمعیت رو به رشد سالمندان است و تهران نیازمند رویکردی جامع در این زمینه است.

زهرا شمس‌احسان افزود: هنوز شکاف قابل توجهی بین وضعیت موجود و میزان خدمات‌رسانی به سالمندان است. یکی از مهمترین موانع در مسیر افزایش کیفیت خدمات‌رسانی نبود مدیریت علمی در این حوزه است که به پراکندگی خدمات و کاهش چشمگیری اثربخشی اقدامات منجر شده است.

وی با بیان اینکه مراکز فراهنگ با خلا مدیریتی مواجه هستند، یادآور شد: نبود چارچوب منسجم باعث شده که مدیریت‌ها سلیقه‌ای باشد. مدلی که مدنظر ماست باید همکاری بین بخشی ایجاد کند.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب پارک منزلت، خاطرنشان کرد: مشکلات در ارائه خدمات و عدم تناسب دفاتر خدمات الکترونیک شهر با نیازهای سالمندان، چالش جدی ایجاد کرده و اعتماد آنها به مدیریت شهری را کاهش داده و تداوم آن منجر به تضعیف بیشتر کیفیت زندگی آنها و کاهش مشارکت آنها در رویدادهای اجتماعی شود.

شمس احسان همچنین تصریح کرد: از شهردار درخواست می‌شود دستور بازنگری اساسی در ارائه خدمات به سالمندان به ویژه ساماندهی مراکز فرآهنگ و صدور کارت منزل صادر کند و اقدامات فوری برای بهبود وضعیت کارت منزلت انجام شود. شورا خواستار پاسخ سریع به این موضوع است. انتظار می‌رود با اقدام سریع شهرداری شاهد تحول اساسی در ارتقاء کیفیت خدمات‌رسانی به سالمندان باشیم.

رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه براساس ماده ششم نظام نامه مشارکت محله‌ای، شهرداری مکلف شده ظرف مدت سه ماه دستورالعمل‌های مربوط به این مصوبه را به شورا ارائه دهد، گفت: صرفنظر از تاخیر ۱.۵ ساله، دستورالعمل‌ها به ستاد مشارکت محله‌ای ارائه شد و این ستاد با برگزاری جلسات فشرده دستورالعمل‌ها را برای ابلاغ به محلات به شهرداری ارسال کرده است.

سیداحمد علوی اضافه کرد: در این میان می‌توان به چگونگی انتخاب اعضای هیات امنای محلات اشاره کرد که از سوی ستاد هماهنگی به شهرداری ابلاغ شده و با گذشت اعضای هیات امنا پس از سه ماه همچنان منتظر دریافت دستورالعمل هستند. از شهردار تهران مجدانه درخواست داریم نسبت به این موضوع توجه لازم را داشته باشد.

تقدیر از تلاش‌های معاون سابق خدمات شهری شهرداری تهران

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از تلاش‌های معاون سابق خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه ساماندهی و جمع‌آوری آبهای سطحی نیز یک ضرورت است، گفت: تدابیری در این مورد اندیشیده شده است اما در مواردی زیرساخت‌ها دچار آسیب شده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مهدی عباسی با بیان اینکه ماموریت‌ها در خدمات شهری، شهرسازی و عمرانی در فصل بارش‌ها باید متناسب با شرایط باشد، اظهار کرد: مشارکت‌های حوزه فرهنگی و آموزش و پرورش و مراکز علمی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: برخی اقدامات نباید به تاخیر بیفتد و اگر قرار است پروژه‌ای اجرا شود باید درخواست برای جابجایی درختان از همین اکنون ا انجام شود. برخی مواقع شاهد هستیم که درخواست‌ها اسفند ماه ارسال می‌شود که زمان آن گذشته و پروژه آسیب جدی به فضای سبز وارد می‌کند.

ضرورت یکپارچگی مدیریت موزه‌ها و تاسیس سازمان گردشگری

رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران گفت: در پیگیری مستمر یکپارچگی مدیریت موزه‌ها و اماکن گردشگری و تاسیس سازمان گردشگری در دستور کار قرار گرفته و یکی از ده‌ها دلیل راه‌اندازی آن بهداشت روانی، رشد خلاقیت و مهارت، توسعه روابط خانوادگی و جمعی، افزایش بهره‌وری و اشتغال است.

سیداحمد علوی با بیان اینکه ایران در حوزه بین‌المللی متاثر از رویداد غم‌انگیز جنگ است، یادآور شد: ضمن تاکید بر هویت شهرمان، امیدواریم الگوی ارائه صلح باشیم. روند پرشتاب توسعه شهرنشینی و تغییرات کیفی آن در دنیای معاصر نیازهای جدیدی را به وجود آورده که اساس شهرسازی را در معرض تحول بنیادی قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه در شهرهای بزرگ به دلیل یورش ساخت و سازها به حومه و افزایش فاصله محل سکونت و کار، تامین نیازهای عمومی شهروندان سخت شده است، تصریح کرد: همبستگی اجتماعی بین شهروندان در این شرایط بسیار محدود شده و موانعی را برای رفع نیازهای معنوی و اجتماعی شهروندان پدید آورده است.

وی همچنین اضافه کرد: همین موضوع منجر به گسترش تنش روانی، غم، احساس تنهایی و شهرستیزی و آسیب‌های اجتماعی دامن زده و دانش جغرافیا و مدیریت شهری به این ضرورت رسیده است که باید رویکردهای نوین را مورد توجه قرار داد.

علوی با بیان اینکه در گام اول تعامل بین شهرداری و میراث فرهنگی امری تاثیرگذار برای گسترش گردشگری خانواده‌محور است، گفت: با مشارکت همه می‌توان به تدوین برنامه‌های متناسب و تلاش برای حفظ آثار فرهنگی، تاریخی و گردشگری دست یافت.

رییس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه تهران و سهم آن برای تبدیل شدن به عنوان مقصد گردشگری با برنامه‌های سازمانی امکان‌پذیر است، تصریح کرد: میراث ملموس و ناملموس، وجود گردشگری طبیعی، فرهنگی، مذهبی، ورزشی و تاریخی از جمله ظرفیت‌ها و توسعه آن از اهداف مدیریت شهری بوده است.

علوی با بیان اینکه امروز هویت شفاهی ایران آنگونه که باید برای جوانان روایت نشده است، یادآور شد: علاوه بر مزیت‌های گردشگری ورزشی، اکوتوریسم و طبیعت‌گردی، زمینه فراغت فعال وجود دارد. در شهرهای امروزی به دلیل رواج فرهنگ آپارتمان‌نشینی و کمبود فضاهای باز و گرانی دسترسی به مراکز تفریحی از یک طرف و رواج رسانه‌های جمعی میزان زیادی از اوقات فراغت را به سمت فراغت غیرفعال تبدیل کرده که آثار روانی و اجتماعی زیادی دارد.

شهرداری نسبت به دریافت قدرالسهم خود اقدام کند

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نامه‌نگاری اداره کل نظارت و صدور پروانه و حذف یکی از استعلامات، اظهار کرد: شهرداری باید توضیح دهد که علت حذف استعلام چه بوده است.

نرجس سلیمانی افزود: گزارش‌های متعددی از منطقه ۱، ۲ و ۲۲ به دست می‌رسد که نشان‌دهنده پدیده خطرناک بی‌توجهی به قدرالسهم شهرداری و تخریب باغات است. بخشی که قرار است زیرساخت شهر را تامین کند دوباره به چرخه بارگذاری برمی‌گردد و باید به این چرخه بی‌پایان دقت شود.

سلیمانی با بیان اینکه شهرداری نسبت به دریافت قدرالسهم خود اقدام کند، یادآور شد: دریافت زمین خارج از حریم برای شهرداری وجود ندارد و اساسا خلاف و غیرقابل توجیه است. درخواست می‌شود آیین‌نامه تعیین تکلیف بانک زمین را سریع‌تر ارائه دهد و زمین ها تعیین کاربری شوند. از همه مهمتر فرایند شهرفروشی که دهه‌هاست قابل مهار نبوده، کنترل شود.