تهران- ایرنا- هفته جهانی فضا با شعار اصلی «فضا و تغییرات اقلیمی» و با هدف افزایش آگاهی عمومی و ترویج علم آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، صبح امروز (شنبه) آیین افتتاح هفته جهانی فضا با حضور «ستار هاشمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، «حسن سالاریه» رئیس سازمان فضایی ایران، «سحر تاجبخش مسلمان» رئیس سازمان هواشناسی، «علی جاویدانه» رئیس سازمان نقشه برداری کشور، امیر سرتیپ دوم «مجید فخری» رئیس سازمان جغرافیایی، «احمد طاهری» رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست و «مرتضی نیکخو مفرد» دبیر هفته جهانی فضا در پژوهشگاه فضایی برگزار شد.

هر ساله انجمن هفته جهانی فضا موضوعی را برای برگزاری رویدادهای هفته جهانی فضا انتخاب می‌کند تا همه فعالیت‌ها و رویدادها در سراسر جهان در این هفته (۱۳ تا ۱۹ مهر- ۴ تا ۱۰ اکتبر) پیرامون این شعار برنامه‌ریزی شود؛ این انجمن شعار هفته جهانی فضا در سال ۱۴۰۳ را «فضا و تغییرات اقلیمی» نامگذاری کرده است.

هفته جهانی فضا در سال پیش رو با تمرکز بر اتحاد قدرتمند بین فناوری فضایی و علوم آب و هوایی، به دنبال آموزش عمومی، الهام بخشیدن و ایجاد ارتباطی موثر بین جامعه جهانی است.

برگزاری ۱۹۸ برنامه در هفته جهانی فضا

«مرتضی نیکخوی‌مفرد» دبیر هفته جهانی فضا در تشریح برنامه‌های هفته جهانی فضا در آیین افتتاح هفته جهانی فضا در پژوهشگاه فضایی گفت: بر اساس قطع‌نامه‌ای که در سال ۱۹۹۹ میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد، از چهارم اکتبر (پرتاب نخستین ماهواره ساخت بشر) تا ۱۰ اکتبر هفته جهانی فضا نامگذاری شد. 

وی افزود: شعار هفته جهانی فضا، فضا و تغییرات اقلیمی است. این موضوع تحت تاثیر تحول آفرین فناوری‌های فضایی در تغییرات اقلیمی تاکید دارد. در این هفته تمرکز بر اتحاد قدرتمند بین فناوری فضایی و علوم آب و هوایی است. سازمان فضایی ایران برای ایام هفته شعارهایی درنظر گرفته است و برنامه‌هایی را بر همین مبنا دنبال می‌کند.

دبیر هفته جهانی تصریح‌کرد: در طول ایام هفته برنامه‌های سازمان فضایی معمولا یک هفته تا دو هفته ادامه می‌یابد. بیشترین مشارکتی که در سال ۱۴۰۲ داشتیم مربوط به استان تهران و خوزستان و امسال نیز اسقبال در تهران بیشتر از دیگر استان‌ها بوده است. در این هتفه امسال ۱۹۸ برنامه را برگزار خواهیم کرد. سال گذشته نیز همین تعداد برنامه برگزار شد.

به گزارش ایرنا، هر ساله انجمن هفته جهانی فضا موضوعی را برای برگزاری رویدادهای هفته جهانی فضا انتخاب می‌کند تا تمام فعالیت‌ها و رویدادها در سراسر جهان در این هفته (۱۳ تا ۱۹ مهر- ۴ تا ۱۰ اکتبر) پیرامون این شعار برنامه‌ریزی شود؛ این انجمن شعار هفته جهانی فضا در سال ۱۴۰۳ را «فضا و تغییرات اقلیمی» نامگذاری کرده است.