شیراز- ایرنا- معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس، جامعه عشایر را از ذخایر ارزشمند انقلاب دانست و گفت: ضرورت دارد که دستگاه‌های خدمات رسان به تعهدات خود در قبال عشایر عمل کنند.

به گزارش ایرنا، محمد فرخ‌زاده سه شنبه در جلسه شورای عشایر استان، با اشاره به نقش ارزنده جامعه عشایری در تحقق شعار سال افزود: عشایر با نقش آفرینی موثر در عرصه تولید، جایگاه ارزشمندی در تامین امنیت غذایی و حراست از اراضی استان و کشور داشته و در مقاطع مهم و حساس یار و یاور انقلاب بوده‌اند.

او ادامه داد: جامعه عشایری فارس با جمعیتی بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر در یک هزار و ۲۴۰ استقرارگاه سکنی گزیده اند و به شکل مستقیم از تغییرات محیطی، طبیعی و اقلیمی متاثر می‌شوند.

وی ضمن تاکید بر لزوم توجه به پرداختن به نیازها و مطالبات جامعه عشایری اظهار کرد: سومین جامعه انسانی استان فارس متعلق به عشایر است که با تولید صنایع دستی و پرورش دام و تولید محصولات لبنی و دامی نقش ارزنده‌ای در پویایی اقتصادی استان ایفا می‌کنند.

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس، در خصوص ایفای نقش شایسته توسط بانوان جامعه عشایری هم گفت: نیمی از تولیدات عشایر به همت زنان ایل که ۱۰ درصد سرپرستان خانوارهای عشایری را هم تشکیل می‌دهند تامین می‌شود و تاکنون ۸۶ صندوق اعتباری با ۲ هزار و ۵۰۰ عضو در استان برای بانوان عشایر تشکیل شده است.

فرخ‌زاده، تنوع بخشی به اشتغال عشایر را نیز ضروری دانست و افزود: پژوهش‌های انجام شده در خصوص ظرفیت‌های جامعه عشایری، مکان یابی و تحلیل فضایی طرح‌های گردشگری و بومگردی نشان می دهد که این ظرفیت‌ها نقش مثبتی در شکوفایی اقتصاد عشایر ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به راه‌اندازی میزهای گردشگری، بومگردی و صنایع دستی در جهت تقویت و رونق اقتصاد عشایر ادامه داد: معرفی افزون بر ۱۰۰ نفر از متقاضیان طرح‌های بوگردی و گردشگری عشایری به اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان جهت صدور مجوزهای قانونی و عملیاتی شدن فعالیت ۲۰ طرح گردشگری عشایری در استان از سال ۱۳۹۶ تاکنون از جمله اقدامات انجام شده در جهت رونق بخشی به اقتصاد عشایر استان است.

فرخ زاده اظهار کرد: پیگیری تصویب ایل راه عشایری شهر شیراز در نقشه جامع از طریق شورای اسلامی شهر و شورای برنامه‌ریزی استان با رویکرد گردشگری و بومگردی عشایری، راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم محصولات عشایری و تبادل فرهنگی و اجتماعی از جمله اقدامات انجام شده در زمینه شناسایی ظرفیت‌های عشایر است.

ارائه پیشنهاد درآمدزایی عشایر از مسیر آزادراه شیراز – اصفهان به متولیان امر
معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس گفت: با توجه به اینکه آزادراه شیراز - اصفهان بر مسیر سنتی ایل راه عشایری احداث شده و این مسیر همچنان به عنوان ایل راه مورد تردد قرار دارد، پیشنهادهای مربوط به اشتغالزایی و درآمدزایی عشایر از این مسیر استراتژیک به متولیان امر ارایه شده است.

فرخ زاده افزود: طی سه سال گذشته، با راه‌اندازی کمپین ۶۰-۳۰ و در قالب ستاد تسهیلات سفرهای‌ نوروزی، توجه ویژه‌ای به برپایی سیاه چادرهای عشایری با رویکرد گردشگری و آشنایی میهمانان نوروزی با فرهنگ و آداب عشایری شده است.

وی ادامه داد: فارس در زمینه بومگردی و گردشگری طبیعی و در میان استان های کشور سرآمد است و رتبه های متعددی را کسب کرده است.

او اظهار کرد: نظام مند شدن ساختارهای بومگردی و گردشگری عشایری نقش ارزنده‌ای در اقتصاد پایدار و اشتغالزایی عشایر ایفا می‌کند.

پرداخت ۲۳۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به عشایر فارس
معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس گفت: در زمینه حمایت از جامعه عشایر استان، طی سه سال گذشته ۱۵۰ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی، صنایع دستی و گردشگری عشایری با اعتباری بالغ بر ۲۳۰ میلیارد ریال به عشایر استان پرداخت شده است.

فرخ زاده افزود: از مجموع تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی مذکور، ۱۰ درصد برای رونق بومگردی و گردشگری عشایری در نظر گرفته شده است.