تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲

تهران- ایرنا- «شیگرو ایشیبا» (Shigeru Ishiba) امروز (سه شنبه) با تصویب پارلمان ژاپن به صورت رسمی نخست وزیر این کشور آسیایی شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نمایندگان پارلمان ژاپن که اکثریت آن با حزب لیبرال دموکرات است، با قاطعیت به انتصاب ایشیبا، ۶۷ ساله رای دادند.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود نخست وزیر جدید ژاپن تا اواخر روز جاری کابینه خود را معرفی کند.

به گزارش ایرنا، بامداد امروز سه شنبه به وقت محلی، فومیو کیشیدا نخست وزیر سابق و اعضای کابینه وی از سمت های خود استعفا کردند.

کیشیدا پس از سه سال عهده دار بودن سمت نخست وزیری ژاپن و پس از یک رسوایی مالی که به اعتماد رأی دهندگان به حزب حاکم لطمه زد، اعلام کرد که نامزد انتخابات نخواهد شد و از سمت خود کناره‌گیری می کند.

شیگرو ایشیبا وزیر دفاع سابق ژاپن بود که با دیدگاه غربگرایانه و موافق «نسخه ناتو آسیایی»، در انتخابات حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن که در مورخ جمعه ششم شهریور برگزار شد به پیروزی رسید و رهبر جدید این حزب شد.

انتخاب وی موجب شد تا بازار ژاپن در روز دوشنبه نهم مهر جاری و در اولین روز کاری پس از انتخابات، واکنش منفی نشان دهد و شاخص سهام بورس نیکی ژاپن بیش از چهار درصد کاهش یافت.

گفته می شود که اکثریت رای دهندگان به پیروزی تاکائچی سانائی (Takaichi Sanae) دیگر رقیب ایشیبا که از برتری نسبی برخودار بود، امید داشتند.

تاکائچی در خصوص افزایش نرخ بهره موضع محتاطانه‌ای داشت. تحلیلگران اقتصادی در ژاپن روز گذشته و به دنبال پیروزی غیرمنتظره ایشیبا، اعلام کردند که باید منتظر اطلاعات و سیاست های آتی اقتصادی وی بود.