تهران- ایرنا- براساس تفاهمنامه همکاری امضاشده میان مرکز هماهنگی‌های فرهنگی مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) با سازمان منطقه آزاد چابهار اولین مدرسه نوآوری و صنایع خلاق در چابهار راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در آستانه سفر رییس جمهوری اسلامی ایران دکتر مسعود پزشکیان به اجلاس سران مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) که در دوحه قطر برگزار می‌شود، طی نشستی یاداشت تفاهم همکاری مابین سازمان منطقه آزاد چابهار و مرکز هماهنگی های فرهنگی مجمع گفتگوی همکاری آسیا (CCCACD) با حضور سفرا و دیپلمات‌های کشورهای عضو ACD در تهران امضا شد.

این تفاهم نامه در راستای اهداف مرکز هماهنگی‌های فرهنگی آسیا و منطقه آزاد چابهار و جهت توسعه و تقویت موضوعات فرهنگی و هنری کشورهای آسیایی و ایجاد اولین مدرسه نوآوری و صنایع خلاق CCCACD (Cultural Coordination Center of ACD) در چابهار امضا شد.

معاون گردشگری و فرهنگی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور در این نشست گفت: این مرکز به عنوان یک بستر مناسب برای توسعه صنایع خلاق و نوآوری در منطقه، می‌تواند به تقویت همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی میان کشورهای عضو ACD کمک شایانی کند.

حجت‌الاسلام آخوندی با تشکر از حضور سفرا و رایزنان فرهنگی کشورهای حاضر در نشست، اظهار داشت: چابهار ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری کشورهای جهان دارد و امیدواریم این همایش منجر به توسعه همکاری‌ها بویژه در عرصه گردشگری و فرهنگی شود.

وی با دعوت از میهمانان خارجی برای حضور در چابهار و بهره‌مندی از گردشگری افزود: حضور شما باعث نزدیکی قلب‌های ما به یکدیگر می‌شود.

در این نشست سفرای سریلانکا، اندونزی، مالزی، فیلیپین، کره جنوبی و برونئی، رایزن اقتصادی سفارت هند و کاردار سفارت بنگلادش در تهران، معاون گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور، معاون توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور، رئیس مرکز هماهنگی‌های فرهنگی مجمع گفت و گوی همکاری آسیا حضور داشتند.

مجمع گفتگوی همکاری آسیا با ۳۳ عضو، فراگیرترین تشکل آسیایی است که در سال ۲۰۰۲ با هدف توسعه همکاری های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تاسیس شده است. این سازمان دارای دو بخش گفتگو و همکاری می باشد. بخش گفتگو عمدتا شامل برگزاری اجلاس سالیانه وزرای امور خارجه کشورهای عضو بوده و هدف از آن ارتقاء تعامل و مشارکت وزراء و مقامات رسمی کشورهای عضو است. در بخش همکاری، بیست زمینه همکاری در عرصه های اقتصادی، مالی، گردشگری، فنی، فرهنگی و …. مورد تصویب قرار گرفته است و در هر بخش یکی از اعضاء به عنوان مسئول تعیین شده است. جمهوری اسلامی ایران مسئولیت بخش همکاری فرهنگی را عهده دار است.