همدان-ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان با بیان اینکه ۵۱۵ هزار و ۸۳۴ گردشگر در ۶ ماهه نخست امسال از اماکن و موز‎ه‌های استان بازدید کردند گفت: این تعداد بازدید نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد افزایش نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، محسن معصوم علیزاده روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۴۷۳ هزار گردشگر در ۶ ماهه نخست سال گذشته از اماکن گردشگری همدان بازدید داشتند.

وی ادامه داد: ۱۹۵ هزار و ۵۷۶ بازدید از آرامگاه بوعلی سینا، ۱۶۶ هزار و ۴۸۱ بازدید از آرامگاه باباطاهر، ۹۷ هزار و ۴۶۹ بازدید از موزه هگمتانه، ۱۷ هزار و ۸۹۴ بازدید از گنبد علویان، ۶ هزار و ۱۰۵ بازدید از موزه تاریخ و فرهنگ ملایر، سه هزار و ۷۴۴ بازدید از ارگ نوشیجان، سه هزار و ۷۴۷ بازدید از موزه حمام حاج آقا تراب نهاوند، هزار و ۲۵۴ بازدید از موزه تاریخ فرهنگ تویسرکان، چهار هزار و ۷۷۳ بازدید از آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی، هزار و ۳۵۰ بازدید از موزه تاریخ فرهنگ اسدآباد در این مدت صورت گرفته است.

بیش از ۱۷ هزار بازدید از دستکند ملایر

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان یادآور شد: دستکند شهر سامن ملایر که در ابتدای سال به بهره‌برداری رسیده مورد استقبال بی نظیر بازدیدکنندگان قرار گرفته و ۱۷ هزار و ۴۴۱ بازدید کننده داشته است.

اجرای ۶۰۳ مورد بازدیدهای نظارتی از تاسیسات گردشگری

معصوم علیزاده از اجرای ۶۰۳ مورد بازدیدهای نظارتی از تاسیسات گردشگری استان باهدف ارزیابی و نظارت بر روند فعالیت و ارائه خدمات مطلوب به مسافران، صیانت و رعایت عفاف و حجاب و بررسی موارد بهداشتی در این مدت خبر داد.

وی با اشاره به اهداف و برنامه‌های طرح‌های نظارت بر تاسیسات گردشگری افزود: کارشناسان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف تاسیسات، استانداردهای فنی و بهداشتی را مورد ارزیابی قرارداده و نکات لازم در زمینه رعایت موارد بهداشتی، ارائه خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران و نیز رعایت عفاف و حجاب را به بهره‌برداران واحدهای گردشگری انتقال و بر رعایت استانداردهای لازم تاکید کردند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان اظهار کرد: طرح بازدید و نظارت ویژه از مراکز اقامتی و مجتمع‌های خدمات رفاهی در طول سال با هدف ارتقای کیفیت تاسیسات گردشگری در استان و رعایت استانداردهای مدنظر اجرا می‌شود.

معصوم علیزاده افزود: در این بازدیدها از ۲۶۲ مرکز اقامتی، ۱۶۶ دفتر خدمات مسافرتی، ۱۳۳ رستوران و مراکز پذیرایی و بین راهی بازدید شد که به یک واحد اخطار کتبی، ۲۷ واحد تذکر لازم داده شد و ۱۰ واحد نیز مورد تشویق قرار گرفتند.

وی ادامه داد: همدان با داشتن ۱۷ واحد هتل، چهار هتل آپارتمان، یک متل، ۱۱ واحد میهمان‌پذیر، ۱۷ واحد مجتمع خدمات رفاهی، ۲۷ واحد بوم گردی، هشت واحد مرکز سرگرمی، تفریحی و مجتمع گردشگری و ۱۷ واحد سفره‌خانه سنتی پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری است.

این استان به واسطه وجود شمار زیادی از آثار تاریخی، تفریحی و گردشگری به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین معرفی شده است.

غار علیصدر، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی، آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی، آرامگاه استرومردخای و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهمترین آثار تاریخی، گردشگری و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

آبشار و سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، سراب گیان و گاماسیاب، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران است.