همدان- ایرنا- مسوول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: اعضای بدن مرد ۴۴ ساله نهاوندی که به دلیل سقوط از درخت گردو دچار مرگ مغزی شده بود، به بیماران نیازمند پیوند عضو اهدا شد.

«ویدا سمیعی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: شادروان «محمدرضا شجاعیان» متولد ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ از روستای شعبان نهاوند بود که به دلیل سقوط از درخت گردو دچار مرگ مغزی شد.

وی افزود: وی که روز تولدش از درخت گردو با ارتفاع ۱۵ متر سقوط کرد، بلافاصله به بیمارستان بعثت اعزام شد که پس از گذشت هفت روز در ICU این بیمارستان درگذشت.

مسوول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: با گذشت و بخشندگی خانواده‌اش، برادران و همسر مرحوم شجاعیان، ۲ کلیه، یک کبد و ۳۵ جزء نسوج وی اهدا شد.

سمیعی یادآور شد: پس از تایید مرگ مغزی توسط تیم پزشکی با بخشش خانواده‌ مرحوم شجاعیان، این بیمار به بیمارستان سینا تهران منتقل شد.

به گزارش ایرنا؛ ۱۸ مورد اهدای عضو سال ۱۴۰۲ در استان همدان صورت گرفت.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده‌اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهند، می‌تواند جان حداقل هشت نفر را از مرگ حتمی و با اهدای نسوج ۵۳ نفر را از معلولیت نجات دهد؛ بر اساس آمارها هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود، هر ۲ ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.

اعضایی چون کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

قانون پیوند اعضاء فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.