ساری- ایرنا- ارکستر ملی ایران به مناسبت دومین کنگره ملی شهدای مازندران با اجرای چهار قطعه جدید در قالب پوئم سمفونی «دیار علویان» در ساری روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایرنا، اجرای پوئم سمفونی «دیار علویان» توسط ارکستر ملی ایران یکی از برنامه‌های پایانی دومین کنگره ملی شهدای مازندران است که روز شنبه -۱۴ مهر- در تالار مرکزی ساری با حضور همه اعضای این ارکستر و به رهبری همایون رحیمیان برگزار می‌شود.

بنا به اعلام معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی بنیاد فرهنگی هنری رودکی، ارکستر ملی در این اجرا چهار قطعه جدید را روی صحنه می‌برد که یک قطعه بی‌کلام و سه قطعه باکلام شامل یک قطعه مازندرانی و ۲ قطعه فارسی است.

عباس زارع روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به مناسبت دومین کنگره ملی شهدای مازندران از مدتی پیش برنامه‌ریزی و هماهنگی برای تولید قطعات جدید و مرتبط با موضوع این کنگره در دستور کار قرار گرفت و ساعت ۱۹ روز شنبه -۱۴ مهر- چهار قطعه‌ای که به تازگی ساخته شده برای نخستین بار در ساری توسط ارکستر ملی ایران اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ارکستر ملی در این اجرا با تلفیقی از سازهای محلی و سنتی روی صحنه حاضر می‌شود و سه قطعه با کلام و یک قطعه بی‌کلام را اجرا می‌کند.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی بنیاد فرهنگی هنری رودکی اظهار کرد: هر چهار قطعه‌ای که قرار است ارکستر ملی ایران در ساری اجرا کند توسط حنیف شهمیرزادی آهنگساز مازندرانی ساخته شده است.

زارع افزود: خواننده قطعه مازندرانی در این پوئم‌سمفونی اکبر رستگار هنرمند نام‌آشنای موسیقی مازندران است و خوانندگی قطعات فارسی این اجرا را نیز سید محسن حسینی هنرمند اهل آمل و برنده جایزه بهترین خواننده موسیقی دستگاهی از سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: ۲ قطعه فارسی این اجرا روی شعرهایی از میلاد عرفان‌پور ساخته شده است. هر چهار قطعه برای نخستین بار اجرا می‌شوند و با توجه به کیفیت آهنگسازی و اجرا از آن‌ها می‌توان به عنوان آثاری فاخر و شاخص در حوزه موسیقی مازندران یاد کرد.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی بنیاد فرهنگی هنری رودکی گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده این اجرا از ساعت ۱۹ روز شنبه -۱۴ مهر- در سالن اصلی تالار مرکزی ساری روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایرنا، برنامه‌های دومین کنگره ملی شهدای مازندران از ۲۸ شهریور آغاز شد و اجلاسیه اصلی کنگره نیز قرار است ۱۲ مهر در سالن ورزشی ۶ هزار نفری ماهفروجک ساری برگزار شود.