لندن – ایرنا – وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به بی‌ثباتی اوضاع امنیتی در لبنان، بار دیگر از اتباع این کشور خواست که پیش از وخیم‌تر شدن شرایط، لبنان را ترک کنند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، دیوید لمی با انتشار پیامی ویدیویی که یک نسخه آن در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) منتشر شد گفت: اوضاع در لبنان ثبات ندارد و ممکن است به سرعت وخیم شود. او گفت که وزارت امور خارجه انگلیس در تلاش است تا کمک‌ها برای تخلیه اتباع این کشور از لبنان را از جمله از طریق خرید بلیت هواپیما، افزایش دهد.

وزیر امور خارجه انگلیس اضافه کرد که این کشور همچنین در حال هماهنگی برای انتقال شهروندانش از طریق پرواز چارتر است. وی خطاب به انگلیسی‌های ساکن لبنان گفت: ما به برنامه‌ریزی برای مواجه با سناریوهای احتمالی در منطقه ادامه می‌دهیم اما شما نباید منتظر بمانید. اوضاع ممکن است به فاصله کوتاهی تشدید و شرایط بسیار خطرناک شود. بنابراین مشخص نیست که گزینه دیگری برای شما فراهم شود.

لمی ادامه داد: دولت انگلیس گزینه‌ای را برای خروج شما تدارک دیده است. پیام ما هم روشن است: از این فرصت استفاده کنید.

درگیری‌ها میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر شدت گرفته است. ارتش رژیم صهیونیستی صبح دوشنبه دوم مهر حملات گسترده به مناطق مختلف جنوب لبنان را آغاز کرد و تا این لحظه نیز همچنان ادامه دارد.

صهیونیست‌ها دو هفته پیش در اقدامی جنایت‌کارانه با منفجرکردن پیجرهای هزاران نفر از مردم لبنان و نیروهای جنبش مقاومت اسلامی این کشور موجب شهادت ده‌ها تن و زخمی‌شدن بالغ بر سه هزار نفر شده بودند. این رژیم همچنین جمعه گذشته با حمله به ضاحیه جنوبی بیروت، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان را به شهادت رساند.

حزب‌الله لبنان نیز در مقابل حملات به غیرنظامیان در این کشور سکوت نکرده و عملیات‌های خود علیه مواضع و شهرک‌های صهیونیست نشین در شمال فلسطین اشغالی را در دستور کار قرار داد و طی ساعات گذشته با پرتاب ده‌ها موشک مواضع رژیم صهیونیستی را موشک باران کرده است.

کشورهای غربی که تاکنون به این جنایت هولناک واکنش نشان داده‌اند بدون محکوم کردن اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی، به دعوت برای خویشتن‌داری و کاهش تنش‌ها اکتفا کرده‌اند.

سخنگوی کی‌یر استارمر نخست وزیر انگلیس دیروز بدون محکوم کردن حملات تروریستی رژیم صهیونیستی به لبنان، به دعوت از طرف‌های درگیر برای تنش‌زدایی و خویشتن‌داری بسنده کرد. این سخنگو که طبق رویه‌های سیاسی خواست نامش فاش نشود، در جلسه با خبرنگاران در لندن این ادعا را مطرح کرد: ما بر حق اسرائیل در زمینه دفاع از خود تاکید داریم. اما پیام بسیار واضح ما اکنون از همه طرف ها این است که خویشتنداری نشان دهند و از لبه پرتگاه فاصله‌ بگیرند.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها افزود: برقراری آتش بس، فضای لازم را برای یافتن راه حل سیاسی لازم در جهت تامین صلح در منطقه فراهم می کند.

وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی هم دیروز بدون موضع‌گیری ملموس و واکنش جدی به تشدید حملات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه لبنان درخواست‌ها برای توقف جنگ و آتش‌بس را تکرار کردند.