به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا زاکانی روز سهشنبه افزود: موضوعی که مطرح شد سوال نبود که بنده پاسخ دهم چون آقای چمران گفتند این مورد سوال نیست اما من اعلام کردم در صحن شورا این مورد را توضیح خواهم داد.
به گفته وی، سوال رویهای دارد یعنی باید بر اساس ماده ۸۳ فرد تذکر دهد و رییس شورا رسما به شهرداری آن را ارائه دهد تا پاسخ تهیه شود و اگر فرد از پاسخ شهرداری قانع نشد، سوال در صحن مطرح شود.
شهردار تهران با بیان اینکه قرارگاه جهادی مسکن افتخار شهر است اما ساخت مسکن وظیفه شهرداری نیست، تاکید کرد: تاکنون توانستیم ۲۸۵ هزار واحد مسکن را به نتیجه برسانیم ما تنها مجوز ساخت صادر میکنیم وظیفه شهرداری تسهیل گری برای نجات مردم است این سازنده است که تصمیم میگیرد بسازد یا نه.
وی ادامه داد: عبور از گلوگاه کمیسیون ماده ۱۰۰ و ماده ۱۲ روند بسیار سختی است و وقتی چند ۱۰ هزار پروانه میگیرد مسیری را در قانون شهر و کشور دارد که کار شبانهروزی برای آن صورت گرفته است لذا ابهامات را پاسخ خواهم داد.
زاکانی با بیان اینکه شهرداری باید خدمت به مردم را تسهیلگری کند، افزود: ۳۰ هزار واحد مسکونی متعلق به سازمان نوسازی شهرداری است و برای ۲۵ هزار واحد نیز مجوزها در حال دریافت است این واحدها هم برای کارکنان است و هم مسکن استطاعتپذیر برای عموم جامعه. شهرداری باید خدمت به مردم را تسهیلگری کند.
شهردار تهران گفت: این کار ابداعی و کمک کننده بود اما کار سادهای نبود. برای یک واحد هم باید تلاش کرد حال چه رسد به این تعداد واحد که بسیار زیاد بود به لطف الهی مسیری که طی کردیم بر اساس گزارشات دولت سابق قیمت مسکن را ثابت کرد اگر ساخت و ساز نبود قیمتها بالا میرفت. فاجعهای که در گذشته در تهران اتفاق افتاده بود هم پایتخت را به سمت ویرانی میبرد و هم مردم را به سمت حاشیه، اما مسیر هموار شد.
در مسیر دریافت تسهیلات برای خودرو برقیها هستیم
شهردار تهران درباره اقدامات انجام شده تسهیلات خودروبرقی ها هم توضیح داد: در مسیر دیافت تسهیلات برای خودرو برقیها هستیم و بنده دو نوبت در دولت در این باره گفت وگو کردم، هم اینک برای این موضوع یک کارگروه پنج نفره با حضور وزیر صمت، نفت، نیرو، شهردار تهران و با محوریت آقای پورمحمدی تشکیل شده است.
وی یادآور شد: بنده هفته قبل هم در مورد موضوع صحبت کردم و آقای پورمحمدی اعلام کرد که موضوع و مبلغ در حال کارشناسی است، رانندگان میتوانند از این شرایط استفاده کنند و امیدوارم سریعتر عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه برقی سازی تهران یک راه بی بازگشت است، اضافه کرد: این اقدام هم ضرورت دارد و هم تنها راهی است که رفع ناترازی انرژی کشور و ایجاد زیرساختها برای از بین رفتن آلودگی و ترافیک تهران حل خواهد شد،
زاکانی گفت: ابلاغ قانون برنامه اساس این کار است و قانون هوای پاک این مسیر را الزامی کرده است ما نیز در این مسیر خرید داخلی و خارجی داریم و زیرساختهایی در شهر ایجاد میکنیم این زیرساخت به گونهای است که شهروندان در منازل مسکونی بتوانند از شرایط استفاده کنند و در ساعات شب از ازدیاد برق استفاده شود.
شهردار تهران در ادامه یادآور شد: سیستم مذکور کاملا هوشمند است و امکان استفاده از برق را در ساعات پیک مصرف نمیدهد.
زاکانی با بیان اینکه خودروی برقی گران تر از خودروی بنزینی است، اظهار کرد: قانون الزامی را برای دولت تعیین کرده که اگر صرفه جویی شد بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید مبالغی پرداخت شود اما در قانونی که در پایان مجلس یازدهم تصویب شد سازمانی را پیشنهاد دادند که زیر نظر رییس جمهور به صورت پیشینی با تضمین مجموعههای مختلف امکان پرداخت را فراهم کند.
به گفته وی، برقی سازی اراده شهید رئیسی و دولت ایشان بود و کار پیش رفت و امروز اراده دولت آقای پزشکیان هم هست و در دیدار دو روز پیش با وزیر صمت، ایشان اعلام کردند که راهی جز این نداریم.
وی ادامه داد: اولین خریدی که انجام شد از کرمان خودرو به تعداد ۱۷۱ دستگاه بود که قیمت هر خودرو یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است؛ از این رقم ۴۰۰ میلیون تومان توسط راننده پرداخت میشود.
وی افزود: بخشی از این خرید همان تاکسی فرسوده به صورت میانگین ۱۵۰ میلیون تومان است و جز این، دو وام برای رانندگان پیش بینی شده که وام ۶۰۰ میلیون تومانی با سود هشت درصدی و وام ۳۰۰ میلیونی صندوق کارآفرینی هم با سود هشت درصد بود.
به گفته شهردار تهران، تلاش ما باز کردن مسیری است که ماده ۱۲ و قاعده امروز بتواند کمک کند حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار باید طبق این قاعده پرداخت میشد که نیمی از مبلغ خودرو بر این اساس مستهلک میشود.
وی گفت: برای تسهیل این امر ما پولی را داشتیم و بر اساس مجوز قانونی بودجه رقمی در نظر گرفتیم که از صندوق کارآفرینی وام بگیریم ما به نمایندگی از رانندگان این رقم را بر اساس چارچوب مقرر از ماده ۱۲ تسویه میکنیم و رانندگان درگیر آن نمیشوند.
زاکانی با بیان اینکه صندوق ۸۰۰ میلیارد تومان وام میدهد که سهم هر خودرو ۵۰۰ میلیون تومان است، یادآور شد: طرف حساب شهرداری خواهد بود و تسویه آن از محل ماده ۱۲ است بعد از تسویه رقم برای رانندگان بعدی در نظر گرفته خواهد شد در حال رایزنی با صندوق هستیم و دستورالعمل آماده شده و به رانندگان نوید میدهیم که به زودی این اقدام انجام شود اما اصل کار صندوق است.
شهردار تهران در ادامه تاکید کرد: تسویه پول خودروهایی که ما وارد میکنیم متفاوت است یعنی یک سال و نیم تنفس برای رانندگان در نظر گرفته شده و راننده با همان رقم اولیه وارد مشارکت میشود و خودرو را تحویل میگیرد. به اقتضای دریافتی که از ماده ۱۲ صورت میگیرد قدرالسهم مناسبی برای راننده به میزان ۵۰۰ میلیون تومان صفر خواهد شد.
زاکانی در باره زمان آغاز این اقدام افزود: شروع کار با ماست و اولین گروه خودرو هیا برقی در گمرک است که ترخیص خواهد شد و در یک شرکت سهامی عام ثبت میشود، رانندگان سهامدار آن خواهند بود و هم قدرالسهم رانندگی و هم خودرو و هم سود سالیانه شرکت را دریافت خواهند کرد. مردم هم میتوانند از شرکت سهام بخرند.
زاکانی با بیان اینکه تمام خودروها خدمات پس از فروش دارند، یادآور شد: خدمات پس از فروش خودروهایی که ما وارد میکنیم با طرف چینی است که انجام میشود.
تراموا در راه است
شهردار تهران از ورود دو رام تراموا در تهران خبر داد و اعلام کرد: دو دستگاه تراموای چرخ لاستیکی در کنار تعدادی اتوبوس در حال بارگیری است و نزدیک به یک ماه آینده وارد پایتخت میشود برای یک هزار و ۱۸۴ واگن نیز قرارداد بستیم که اولین رام بهمن ماه وارد خواهد شد.
ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است
شهردار تهران با اعلام اینکه ناوگان اتوبوسرانی ما هم فرسوده و هم بسیار کم است، یادآور شد: سه سال پیش ۸۶۰ اتوبوس در گردش داشتیم و امروز دو هزار و ۲۰۸ اتوبوس در گردش داریم و با اینکه دو و نیم برابر شده باز تعداد کم است امیدواریم تا پایان سال تعداد اتوبوسها به پنج هزار دستگاه اتوبوس برسیم.
وی گفت: قرارداد را بستیم و پول را برای ارز واریز کردیم و کارها انجام شده البته در کوچه پس کوچههای بروکراسی کشور قرار گرفته و کند پیش میرود.
به گفته او، رسانهها میتوانند مطالبه کنند که بسیار کمککننده خواهد بود تا خواستههای جدی مردم عملیاتی شود.
زاکانی در پاسخ به سوالی که آیا از طرف چینی مطمئن هستید، افزود: طرف چینی ۳۴۳ میلیون یورو ضمانت نامه رسمی بانکی به ما داده است، از برخی صحبتها تعجب میکنم. گفتند واگنی که ما خریدیم ۸۰ سانتی متر بلندتر از تونلهاست و گفتند چگونه میخواهید این واگنها را کوتاه کنید؟ ما گرفتار این حرفها هستیم.
وی ادامه داد: برخی هم میگویند برق برقیسازی را از کجا تامین میکنید؟ برخی هم میگویند پس خرید داخلی چه میشود؟ اینها در حالیست که ما خرید داخلی هم انجام دادیم اما مشکل ترافیک و آلودگی هوا دیگر کشش ندارد. همراهیهای دولت بسیار زیاد است.
انتصاب در شهرداری امری متداول است که انجام خواهد شد.
شهردار تهران در توضیح انتصابهای جدید در شهرداری هم این طور پاسخ داد: انتصاب در شهرداری امری متداول است که انجام خواهد شد.
زاکانی با اشاره به پایدار شدن قرارداد با چین گفت: بخشی از پیش پرداخت انجام شده و بخشی دیگر باقی مانده است. وزارت صمت و بانک مرکزی تمام اهتمام خود را به کار بستهاند که این اتفاق رقم بخورد اما تا زمانی که پرداخت نشود قرارداد رسمی نخواهد شد ما بخشی را پایدار کردیم و تا هفتههای آینده مابقی بخشی دیگر نیز پایدار خواهد شد و طرف چینی اعلام کرده پس از پایدار شدن ماهانه چهار هزار تاکسی تحویل میدهد.
شهردار تهران در خصوص اظهار نظر خود در رابطه با سمی بودن بمبها در بیروت هم یادآور شد: مسوولین مربوط به آن میتوانند در این مورد توضیح دهند.
وی در مورد باغ گیاه شناسی نیز با تاکید بر اینکه موضوع مربوط به شهرداری نیست، تاکید کرد: بعد از مجوزهای صادر شده میراث فرهنگی مصوبهای داشته و قانون مشخص کرده که اگر چنین مجوزی باشد باید موانع جبران شود. هماهنگی هایی صورت گرفته و تفاهامات انجام شده است.
زاکانی با اشاره به باز بودن درهای مترو در روزهای اخیر، گفت: تعداد زیادی از قطارها دی سی و مربوط به دهه ۷۰ است که هرچند بازسازی اساسی صورت میگیرد تلاش میکنیم که شرایط جبران شود قطارهای دی سی پلاس که بازسازی شدند وضعیت خوبی دارند امیدواریم روند بازسازی و واردات قطارها هم تسریع شود.
وضعیت گزارش پلهبرقیها را بررسی می کنیم
شهردار تهران با بیان اینکه ما هر شب گزارشی از وضعیت پلههای برقی دریافت میکنیم، گفت: تمام گزارشات در چند بخش صحت سنجی میشود. ما از مردم می خواهیم مشکلات را از طریق ۱۳۷ به ما اعلام کنند. هر اتفاقی بیفتد بازرسی شهرداری نظارت تکمیلی انجام میدهد و علاوه بر این نظارت درونی دستگاهها هم صورت میگیرد. همه باید تلاش کنیم که گره از آلودگی هوا و حمل و نقل شهر باز شود.
قطع درختان در شهر دروغ است
زاکانی با اعلام اینکه قطع درختی که در سال ۹۷ در خیابان ولیعصر(عج) انجام شد به نام ما نوشتند، گفت: در پارک لاله و قیطریه ما درختی قطع نکردیم و دروغ گفتند.
همه کشورها به دنبال عرضه دسترنج هنرمندانشان هستند
شهردار تهران در توضیخ فروش تابلوهای موزه امام علی هم گفت: تابلوهای موزه امام علی (ع) دارای قدمت ۱۰۰ ساله هستند آنچه مطرح میکنند از اساس غلط است. در آیین نامه سال ۸۱ قدمت ۱۰۰ ساله مطرح شده است.
رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری موارد را دقیق اعلام کرد، شهرداری مگر معطل ۸۰ میلیون تومان است؟ باید آیین نامه را دقیق مطالعه کرد، فروش این آثار اگر در کشور رواج پیدا کند و آثار هنرمندان مطرح شود عرصه بزرگی را با پیوست اقتصادی ایجاد میکند و بازی بزرگی است که دولت باید پرچم دار آن باشد دولت هم از گذشته و امروز دنبال آن است که حاصل دسترنج هنرمندان در دنیا عرضه شود همه کشورها به دنبال این موضوع هستند و من از برخی موارد تعجب میکنم.
وی درباره ادامه ساخت هتل ولنجک هم اینطور توضیح داد: قانون برای ساخت مسکن وجود دارد، موضوع هتل ولنجک در کمیسیون ماده پنج تصویب و به شورای عالی معماری و شهرسازی ابلاغ شد زیر امضای این مصوبه اعلام شده بود که باید به شورای عالی ارجاع شود اما دیوان اعلام کرد که باید تصویب شود و به اتفاق آراء تصویب شد.
زاکانی با بیان اینکه فکر نمیکنم شهرداری وجود داشته باشد که در مورد مسایل با این جزییات پاسخ دهد، گفت: موضوع توییت یکی از مدیران شهرداری به عضو شورا را رسیدگی خواهم کرد.