تهران- ایرنا- به گفته معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نزدیک به ۷۰۰ هزار شرکت صوری شناسایی و شناسه حقوقی آنها غیرفعال و از فعالیت آنها جلوگیری شده است. اگر این شرکت‌ها مدارکی مبنی بر فعالیت دارند اگر صوری نباشند برای رفع مشکل باید پیگیری لازم را داشته باشند تا شناسه حقوقی آنها دوباره فعال شود.

«صفدر کشاورز» درباره تعداد شرکت‌های صوری ثبت‌شده در ایران و اقدامات سازمان ثبت اسناد برای جلوگیری از ثبت این‌گونه شرکت‌ها گفت: معضل شرکت‌های صوری از سال‌های گذشته وجود داشته است و ابتدا باید سازوکاری برای جلوگیری از ثبت این نوع شرکت‌ها ایجاد شود؛ همچنین باید سازوکاری برای شناسایی آنها وجود داشته باشد که در این راستا شیوه‌نامه‌ای برای تعیین ضوابط با هدف عدم ثبت و شناسایی شرکت‌های صوری با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صمت و اطلاعات به همراه پلیس فتا و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حال تهیه است و به محض نهایی‌شدن، چارچوب ثبت شرکت‌ها تعیین خواهد شد.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: اکنون افرادی که بیش از پنج شرکت ثبت‌شده در سازمان ثبت اسناد دارند، برای رصد فعالیت اقتصادی به وزارت امور اقتصادی و دارایی معرفی می‌شوند. همچنین شرکت‌هایی که بیش از پنج سال از زمان تاسیس، هیچ صورت‌جلسه تغییراتی به اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسه‌های غیرتجاری ارائه نداده‌اند نیز رصد می‌شوند زیرا طبق قانون تجارت، شرکت‌ها هر سال باید ضمن برگزاری مجمع عمومی، ترازنامه مالی خود را نیز به تصویب برسانند؛ اگر شرکتی به این تکلیف قانونی عمل نکرده باشد، شناسایی می‌شود.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به الکترونیکی‌شدن پلمب دفاتر قانونی شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: از زمان این اجرای این طرح تا ششم شهریورماه نزدیک به ۲۰ هزار جلد دفتر الکترونیکی تائید شده است. کاهش هزینه، کاهش تخلفات و مداخله نیروی انسانی و صرفه‌جویی در مصرف کاغذ در کنار امکان گزارش‌گیری برخط، از جمله مزایای الکترونیکی‌شدن پلمب دفاتر قانونی شرکت‌هاست.