تهران- ایرنا- مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست با بیان اینکه تاکنون حدود ۱۰ میلیارد تومان در قالب بیمه خسارت حیات وحش به مردم پرداخت شده است، گفت: سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان به این امر اختصاص یافت که هفت میلیارد آن را صندوق ملی محیط زیست و هفت میلیارد دیگر را شرکت بیمه کننده تامین کرد.

به گزارش ایرنا از صندوق ملی محیط زیست، علی عبدی‌زاده با اشاره به اینکه بیمه حیات وحش برای نخستین‌بار در تاریخ محیط زیست کشور و به ابتکار صندوق ملی محیط زیست ایجاد شده است، افزود: قرار است در قرارداد امسال سقف و کف خسارت بر اساس میزان ریسک و خسارت‌هایی که در دوره‌های گذشته رخ داده ارزیابی و یک نرخ مبتنی بر واقعیات درنظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه قرار نیست عدد اختصاص پیدا کرده کاهش یابد، گفت: میزان خسارت، سال به سال ضریب می‌خورد چه از بُعد حجم قیمتی و خسارتی چه از بُعد ارزش پولی که همه اینها باید در نظر گرفته شود.

عبدی‌زاده در توضیح فرایند پرداخت بیمه خسارت گفت: خسارت‌دیدگان از مسیر ادارات محیط زیست شهرستانی و استانی می‌توانند برای ثبت خسارت وارده مراجعه کنند؛ گزارش خسارت از استان به سازمان محیط زیست می‌آید و از سازمان به صندوق ارجاع داده می‌شود و در نهایت صندوق برای پرداخت، مطابق دستورالعمل به بیمه ارجاع می‌دهد.

مدیر عامل صندوق ملی محیط زیست افزود: پیش‌بینی شده با در نظر گرفتن مدیریت ریسک و راستی‌آزمایی خسارت، نحوه پرداخت، نظم و انضباط بهتری بگیرد و در نظر داریم خسارات جانی و انسانی را از محل مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بیمه‌ای به خدمات بیمه حیات وحش اضافه کنیم.

وی با اشاره به ضرورت وجود پیوست رسانه‌ای بر روی هر اقدامی که از سوی صندوق ملی محیط زیست انجام می‌شود، اظهار داشت: در دوران جدید با نگاه حرفه‌ای بیمه‌ای به ماجرا، موضوع فرایندها، ارزش کاری و پیوند صنعت بیمه و محیط زیست را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

عبدی‌زاده تاکید کرد: آنچه در بخش پیوست رسانه‌ای بیمه حیات وحش دنبال می‌کنیم اطلاع‌رسانی صرف نیست بلکه ما درپی تبیین موضوع هستیم.

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست گفت: تا پایان فصل پاییز عقد قرارداد با شرکت بیمه‌ای نهایی می‌شود اما تا پیش از آن، جامعه مخاطب بیمه حیات وحش می‌توانند برای بهره‌مندی از این بیمه درصدد جبران خسارت وارده برآیند.

عبدی‌زاده ابراز امیدواری کرد با برقراری پیوند بین محیط زیست و صنعت بیمه با رویکرد محیط زیستی، اقتصاد محیط زیستی و توسعه پایدار به‌زودی در حوزه تامین مالی و ریسک‌های مترتب بر این بخش، شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

به گزارش ایرنا، به علت توسعه زندگی شهرنشینی، صنعتی و مزارع کشاورزی معمولا میان حیات وحش و انسان تعارض ایجاد می شود، در واقع به علت توسعه این فعالیت ها انسان ها به زیستگاه حیوانات بسیار نزدیک شده اند و از آنجا که محدوده پراکنش حیوانات هم با تخریب و اشغال زیستگاه ها توسط انسان کمتر شده از این رو معمولا وارد مزارع می شوند و یا اقدام به شکار گونه های اهلی می کنند که در این شرایط به دامدار یا کشاورز خسارت وارد می کنند که در این صورت فرد برای اینکه جلوی خسارت بعدی را بگیرد اقدام به تله گذاری و یا شلیک به حیوان می کند که منجر به تلف شدن گاها گونه ارزشمندی می شود.

سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی حفاظت از گونه های جانوری، با کمک صندوق ملی محیط زیست و برخی شرکت های بیمه ای اقدام به راه اندازی بیمه خسارت حیات وحش کرده است که بر اساس آن وقتی به کشاوزر یا دامداری از جانب گونه ای وحشی خسارت وارد می شود بعد از بررسی شواهد، مبلغی داده می شود تا خسارت فرد جبران شود، این کار انگیزه ای می شود تا فرد خسارت دیده از کشتن آن گونه جانوری خودداری کند اما در مقابل خسارتی که دیده در قالب بیمه حیات وحش دریافت کند.