لندن – ایرنا – سفیر جمهوری اسلامی ایران در «رُم» ایتالیا با بیان اینکه اسرائیل در سکوت غرب در حال انجام تروریسم دولتی است، تصریح کرد که تنها پاسخ ممکن، مقاومت مشروع است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا صبوری در گفت‌وگو با تارنمای «کومه دون کیشوت» بیان داشت که سازمان‌های بین المللی و کشورهای غربی صرفا نظاره‌گر جنابت‌های رژیم اسرائیل هستند و باید پاسخگو باشند. وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به هیچ‌یک از موازین انسانی، اخلاقی و هنجارهای بین المللی پایبند نیست افزود: کشتن افراد غیرنظامی و زن و کودک از شاخص‌ترین معیارهای جلادی و سفاکی رهبران رژیم صهیونیستی است.

سفیر کشورمان در بخشی از اظهارات خود اشاره کرد: رژیم اسرائیل از هیچ اقدامی برای تنش و تحریک کل منطقه برای ایجاد بحران منطقه ای و به تبع آن جنگ منطقه ای فروگذاری نمی کند. فرماندهان حزب الله را علناً ترور می کند، جنوب لبنان را بمباران می کند و هزاران نفر را بی خانمان کرده است.

وی بیان داشت: حزب الله علی رغم همه این شقاوت ها نهایت خویشتنداری را برای جلوگیری از افزایش تنش ها به کار گرفته است. اما رژیم اسرائیل با ترور کور و اقدام تروریستی انفجار پیجرها و وسایل الکترونیک در لبنان سابقه جدیدی برای افزایش تنش ها در منطقه ایجاد کرده است.

متن کامل مصاحبه آقای صبوری از این قرار است.

سوال) کشته شدن حسن نصرالله از سوی اسرائیل چه معنایی از لحاظ انسانی، سیاسی و ژئوپلیتیک دارد و چه چیزی از سازمان ملل باقی مانده است؟

پاسخ: در ابتدا از سایت کومه دون کیشوت تشکر می کنم که در این شرایط وخیم منطقه ای برای آگاهی افکار عمومی از جنایت‌ها و وضعیت بغرنج مردمی بی‌گناه فلسطین و لبنان تلاش می کنید.

مگر سازمان ملل طی سال‌های طولانی اشغال فلسطین و تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی بویژه در یکسال گذشته اقدام موثری انجام داده است که الان کاری انجام دهد. متاسفانه سازمان‌های بین المللی و کشورهای غربی نظاره‌گر جنابت‌های رژیم اسرائیل هستند و یقینا باید پاسخگو باشند. ما همیشه گفته ایم که این رژیم پایبند به هیچ‌یک از موازین انسانی، اخلاقی و هنجارهای بین المللی نیست. کشتن افراد غیرنظامی و زن و کودک از شاخص‌ترین معیارهای جلادی و سفاکی رهبران رژیم صهیونیستی است.

سوال) با توجه به تحولات لبنان، نظر شما پیرامون تحولات ساعات اخیر چیست و چه اتفاقاتی بعد از نصرالله روی خواهد داد؟

پاسخ: گروه مقاومت تا پایان کار به مبارزه خود با رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد. تاریخ پرفراز و نشیب منطقه خاورمیانه به همه کنشگران نشان داده است که در برابر خوی تجاوزگری و جنایات رژیم اسرائیل راهی به جز مقاومت مشروع نخواهد بود.

شکل‌گیری گروه های مقاومت و دو انتفاضه بزرگ مردم فلسطین در منطقه تحت تاثیر این تجربه تاریخی شکل گرفته است. سابقه جنگ های رژیم صهیونیستی با مردم و حکومت های مشروع منطقه در سال ها ۱۹۴۸، ۱۹۶۷، ۱۹۷۳، ۲۰۰۶ و نشان داد که مذاکره و گفت‌وگو با رژیمی که هیچ یک از قوانین بین المللی پایبند نیست، کاری بیهوده و عبث است.

حزب الله لبنان نیز با توجه به تجاوزگری‌های اسرائیل به سرزمین‌های لبنان و حمایت از مردم فلسطین تشکیل شد و تا به امروز نیز پرچم مقاومت را در دست دارد. حزب الله لبنان نیز بعد از ۷ اکتبر و حملات وحشیانه رژیم اسرائیل به مردم غزه حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام کرده است.

در این شرایط رژیم اسرائیل از هیچ اقدامی برای تنش و تحریک کل منطقه برای ایجاد بحران منطقه ای و به تبع آن جنگ منطقه ای فروگذاری نمی کند. فرماندهان حزب الله را علناً ترور می کند، جنوب لبنان را بمباران می کند و هزاران نفر را بی خانمان کرده است.

حزب الله علی رغم همه این شقاوت ها نهایت خویشتن داری را برای جلوگیری از افزایش تنش ها به کار گرفته است. اما رژیم اسرائیل با ترور کور و اقدام تروریستی انفجار پیجرها و وسایل الکترونیک در لبنان سابقه جدیدی برای افزایش تنش ها در منطقه ایجاد کرده است.

این رژیم سعی دارد از طریق اقدامات جدید تنش آمیز و ترورهای هدفمند که مصداق تروریسم دولتی است، سطح تنش را افزایش دهد تا بتواند برای افکار عمومی داخلی خود بعد از یک سال کشتار پاسخ دهد که چرا به هیچ یک از اهداف اعلامی خود دست پیدا نکرده است. این رژیم دائم تلاش می کند که میدان های جدید تنش و جنگ را در منطقه ایجاد کند تا بتواند برای خروج از بن بست غزه راهی پیدا کند.

سوال) جناب آقای سفیر ارزیابی شما یک سال بعد از حوادث ۷ اکتبر از نقش مقاومت و جنگ با توجه به وضعیت دراماتیک غزه چیست؟

پاسخ: همانگونه که اشاره کردید یک سال از حوادث اکتبر گذشته است. اما باید به یاد داشته باشید که تاریخ فلسطین و منازعات خاورمیانه از ۷ اکتبر آغاز نشده است. رژیم صهیونیستی انواع جنایات، کشتار، نسل کشی، کوچ اجباری و همه جرائمی که در حقوق بین الملل به آن اشاره شده را ۷۶ سال بر مردم مظلوم فلسطین تحمیل کرده است.

هرگز نباید موضوع فلسطین و منازعات در خاورمیانه را به ۷ اکتبر تقلیل داد. رژیم اسرائیل سال‌ها بود مردم نوار غزه را به دلیل دفاع مشروع از تمامیت سرزمینی و حق حیات به شیوه بسیار قساوت آمیز محاصره همه جانبه کرده بود.

به گونه‌ای که از غزه به عنوان بزرگترین زندان بدون سقف جهان یاد می شد. به عنوان مثال براساس گزارش‌های سازمان های بین المللی بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۳ در نوار غزه بیش از ۲۰ قتل عام و هزاران نفر بی خانمان و یا زندانی شده بودند. بنابراین همانگونه که مشاهده می کنید تحول ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در خلاء شکل نگرفته بود و حاصل سال ها قساوت ها و جنایات صهیونیست ها بود.

براساس آمار از ۷ اکتبر تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر فلسطینی کشته که بیشتر آنها زن و کودک هستند و بیش از ۹۲ هزار نفر زخمی شده اند. حتی در کرانه باختری نیز ۷۰۰ نفر کشته شده اند که بیش از ۱۶۰ نفر آنها کودک هستند. افکار عمومی جهانی از خود می پرسد که این ها به کدامین گناه کشته شده‌اند. آیا به جرم دفاع از خانه و سرزمین و مقابله با ظلم، مستحق چنین قساوتی از طرف صهیونیست ها هستند!

البته رژیم اسرائیل تلاش زیادی دارد که با تبلیغات واقعیت تحولات را وارونه جلوه دهد و با فشار به دولت‌ها روایتی دروغ به افکار عمومی جهانی القا نماید. اما تظاهرات مردمی در حمایت از آرمان فلسطین در نقاط جهان نشان می‌دهد که وجدان‌های بیدار جهانی هرگز تسلیم دروغ و ارعاب نمی شود و در نهایت نور بر تاریکی پیروز خواهد بود.

امروز بعد از یک سال از جنایات رژیم اسرائیل در غزه و اخیراً در لبنان می توانید پرچم و نمادهای ملت فلسطین را حتی در برخی مناطق مختلف و شهرهای اروپایی از جمله ایتالیا ملاحظه کنید. چرا که وجدان عمومی جهان دیگر طاقت دیدن کشتار زنان و کودکان، خبرنگاران، امدادگرها و کادر پزشکی بی گناه را ندارد.

سوال) نتانیاهو، اخیراً اعلام کرده است که برای کسانی که هنوز متوجه نشده اند، می خواهم سیاست اسرائیل را روشن کنم: ما منتظر تهدید نیستیم، ما آن را پیش بینی می کنیم. در هر کجا، در هر عرصه و در هر زمان. اسرائیل با جنگ پیش دستانه به کجا می خواهد برود؟ نظرتان چیست؟

پاسخ: باید تاکید کنم که اسرائیل حتی به قواعد حقوق بین الملل بشردوستانه که بر حقوق جنگ نظارت می‌کند نیز به هیچ وجه پایبند نبوده است. براساس این قوانین در جنگ نیز طرفین مخاصمه باید سه اصل ضرورت (Necessity)، تفکیک (Distinction) و تناسب (Proportionality) در جنگ را رعایت کنند.

این درحالی است که رژیم اسرائیل براساس گزارش‌های مراجع بین‌المللی و دیوان بین‌المللی دادگستری(ICJ) به هیچکدام از این اصول پایبند نبوده است و درحال حاضر مقامات این رژیم تحت پیگرد قانونی هستند. اما متاسفانه برخی کشورهای غربی با اعمال استانداردهای دوگانه تاکنون مانع اجرای حکم این دادگاه ها شده اند.

نخست وزیر رژیم جانی صهیونیستی در این صحبت‌های اخیر نیز بدون هیچ تعارفی بی قانونی و خوی وحشیگری را عیان کرده است و می‌گوید هیچ مکان و زمانی برای مردم امن نخواهد بود. برای توجیه این ادعای تاسف بار نیز به دکترین به تاریخ پیوسته جنگ های پیش دستانه و پیشگیرانه دوران بوش استناد کرده است. اگر مجامع و دادگاه‌های بین‌المللی جهانی نیز مانند واجدان بیدار جهانی فارغ از شهوت قدرت و ثروت بودند، اسرائیل باید به خاطر تک تک این کلمات و اقدامات در دادگاه به اشد مجازات محکوم می‌شد.

من اینجا می خواهم هشدار دهم که اسرائیل با انفجار دستگاه های الکترونیک امنیت تجارت الکترونیک جهان را به خطر انداخته است و همه مردم در سراسر جهان که از وسایل الکترونیک استفاده می کنند را تهدید کرده است.

این عمل مصداق عینی تروریسم سایبری دولتی است که در صورت سکوت مجامع جهانی به زودی آتش این ترورها کام آنها را نیز تلخ خواهد کرد. ظلم به یک دختر کودک لبنانی که درحال بازی با یک پیجر بود و بعد از انفجار کشته شد را چه کسی پاسخگو است!

سوال) نتانیاهو بار دیگر در ژوئیه گذشته، قبل از اینکه کنگره ایالات متحده آمریکا را برای پیوستن به جنگ علیه ایران تشویق کند، سخنرانی و اعلام کرد: «تمدن در مقابل بربریت». جناب سفیر، آیا شما احساس می کنید که یک بربر هستید؟

پاسخ: در اینجا نمی خواهم به ادعای یک فرد مغرور و نادان پاسخ دهم. اما باید تاکید کنم که ایران با تمدنی هفت هزارساله و با داشتن مفاخر بزرگ فرهنگی و علمی نیازی برای اثبات تمدن و فرهنگ ندارد.

ایران بیش از ۲۰۰ سال است که به هیچ کشور و یا سرزمینی حمله نکرده است اما نشان داده که برای دفاع از مرز و بوم و عزت خود هرگز کوتاهی نکرده و نخواهد کرد.

ایران همواره به دنبال صلح، گفتگو، تعامل میان فرهنگ ها، ملل و تمدن بوده است که نمود عملی آن در طرح‌ها و ابتکارهای ایران در سازمان‌های بین المللی مشهود است. ایران در سال ۲۰۰۱ ایده گفتگوی تمدن ها را پایه ریزی کرد و آن سال با نام گفت‌وگوی تمدن‌ها نام گذاری شد.

من اعتقاد راسخ دارم که مردم جهان به خوبی تشخیص می دهند که بربر همان قاتلان هزاران زن و کودک بی گناه و متجاوزان و اشغالگر هستند که هیچ بویی از تمدن و انسانیت نبرده اند و این قبیل اقدامات شنیع حتی در دوران بربریت نیز مصداقی ندارد.

سوال) آیا ایران خطر ورود به یک جنگ در سطح منطقه‌ای را می پذیرد؟

پاسخ: همانگونه که پیش از این اشاره کردم سیاست های اعمالی و اعلامی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر تقویت صلح، ثبات و امنیت در منطقه بوده است. ایران تاکنون نیز علی رغم تلاش های بی وقفه رژیم اسرائیل از خود خویشتنداری نشان داده است. البته رژیم صهیونیستی به خوبی می داند که جمهوری اسلامی ایران نسبت به خطوط قرمز امنیت و تمامیت ارضی خود به هیچ وجه مماشات نمی کند.

همگان به یاد دارند که رژیم اسرائیل با حمله تروریستی یکم آوریل ۲۰۲۴ به اماکن دیپلماتیک(diplomatic premises)جمهوری اسلامی ایران در دمشق همه قوانین بین المللی را نقض کرد. با این وجود ایران دو هفته به مجامع بین المللی برای محکومیت و مقابله با این اقدام شنیع رژیم اسرائیل فرصت داد.

اما بعد از قطعیت بی عملی مجامع بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل تصمیم به واکنش محدود برای تثبیت صلح و ثبات گرفت و در ۱۵ آوریل به حمله رژیم اسرائیل پاسخ کنترل شده بازدارنده داد. پاسخ ایران به اهداف نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بود نه مردم. در موضوع ترور اسماعیل هنیه نیز همانگونه که بارها اعلام کرده ایم؛ حتما در زمان و مکان انتخابی خودمان پاسخ متناسب را خواهیم داد.

سوال) ایالات متحده آمریکا چه نقشی در توازن های کنونی خاورمیانه ایفا می‌کند؟

پاسخ: آمریکا نه تنها اقدامی در متوقف کردن ماشین جنگی رژیم اسرائیل نکرده بلکه همیشه از لحاظ اطلاعاتی و تسلیحاتی حمایت همه جانبه هم کرده است.

سوال) موضوع نظم جدید درحال گذار و روابط ایران و گروه بریکس را چگونه ارزیابی می کنید؟

برخی تصور می کردند که بعد از فروپاشی شوروی پایان تاریخ رخ خواهد داد و نظم تک قطبی درجهان تثبیت خواهد شد. اما این گونه تصورات سرابی بیش نبود و نیست. چرا که این تفکرات ریشه در دیدگاه‌های افراطی سلطه گرایانه دارد و با ذات بشر همخوانی ندارد.

برابری، عدالت، صلح و احترام متقابل ریشه در هزاران سال فرهنگ و تمدن بشر دارد و هیچ قرابتی با سلطه گری و ظلم و تجاوز ندارد. البته شکست دیدگاه‌های یکجانبه گرایی به خصوص بعد از حملات یکجانبه امریکا به عراق و افغانستان و فجایعی که امروز همگان به آن اذعان دارند؛ کاملا مشهود است.

به هرحال نظام جهانی درحال گذار به این معنا است که کنشگران نظام بین الملل متنوع، منابع قدرت متعدد و مراکز قدرت نیز درحال تغییر است. امروز حتی تصویر جسد یک کودک فلسطینی که در خاک و خون می غلتد نیز می تواند به عنوان یک کنشگر جدی نظام بین الملل محسوب گردد و افکار عمومی را با خود همراه سازد.

امروز منابع قدرت نیز فقط انحصار در قدرت مادی ندارد و قدرت معنایی نیز به عنوان یکی از عناصر اصلی قدرت محسوب می شود. به عبارت دیگر تغییر پارادایم(Shift Paradigm ) در نظام جهانی باعث شده است که قدرت های دیروز توانایی حل بحران های جهانی را بدون مشارکت همه کنشگران نداشته باشند.

در همین راستا اعضای گروه بریکس یا سازمان همکاری شانگهای برآمده از قدرت مادی و معنایی به عنوان کنشگران موثر جدید جهانی در حال ظهور هستند. جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به موقعیت ژئوپولیتیک و استراتژیک خود همواره در حال کنشگری و تعامل در چارچوب سیاست خارجی متوازن است و می تواند در صلح و ثبات و توسعه همه جانبه منطقه و جهان نقش کلیدی ایفا نماید.

حضور موثر ایران در سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در همین چارچوب شکل و با قدرت بیشتر ادامه پیدا می کند. ایران یکی از اعضای مهم بریکس است که اخیراً عضو دائم شده است و در این راستا تمام تلاش خود را برای افزایش تعامل در ابعاد مختلف را در دستور کار قرار داده است.

سوال) فوری ترین سیاست دولت جدید ایران (دولت پزشکیان) در موضوعات سیاست داخلی چیست؟

پاسخ: همانگونه که اطلاع دارید؛ آقای پزشکیان بعد از شهادت رئیس جمهور سابق ایران در انتخاباتی رقابتی و با همدلی مردمی توانست به پیروزی دست پیدا کند. برای جمهوری اسلامی ایران همواره اراده و خواست مردم اولویت اصلی بوده است.

دولت جدید ایران نیز در حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی با توجه به اولویت های فعلی مردم ایده‌های مشخصی ارائه کرده است. در همین زمینه در گام اول با هم افزایی و استفاده از تمام نیروها و استعدادها ذیل «دولت وفاق ملی» تلاش می کند که ایده ها و اولویت ها را محقق سازد.

در حوزه سیاست داخلی سر و سامان دادن به معیشت مردم و رسیدگی به بحران های اقتصادی که بیشتر آنها ناشی از تحریم های نامشروع یکجانبه امریکا دارد در صدر اقدامات داخلی خواهد بود. در واقع توانمندسازی بخش‌های مختلف اقتصادی داخلی و پیگیری سیاست تعامل سازنده با جهان و به خصوص با کشورهای همسایه به عنوان اولویت های اصلی دولت جدید در ایران خواهد بود.

همچنین همانگونه که در سیاست های اعلامی دولت جدید به صراحت بیان شده است، ایران آماده تعامل و همکاری سازنده مبتنی بر احترام و منافع متقابل با جهان و کشورهای اروپایی است. البته به شرط اینکه کشورهای اروپایی از گذشته درس گرفته باشند و برای ساختن آینده برای پیشرفت، آمادگی داشته باشند.

سوال) در چند هفته اخیر هم رئیس جمهور ترکیه؛ اردوغان - به دنبال اتفاقات اخیر لبنان- و هم رهبر انقلاب اسلامی ایران؛ آیت الله سیدعلی خامنه ای خواهان اتحاد جهان اسلام برای مقابله با اسراییل شده اند؛ الان در چه نقطه‌ای هستیم؟

پاسخ: امیدوارم با این وضعیت پیش آمده و ادامه جنایت های رژیم اسرائیل، ملت‌های مسلمان بویژه رهبران کشورهای اسلامی به خود بیایند و از حالت انفعالی خارج شوند و به کمک مردم بی دفاع فلسطین و لبنان بشتابند، رهبر معظم انقلاب ایران اعلام فرمودند که همه باید در حد امکانات خود کمک کنند.

سوال) بعد از حمله به بیروت و درگذشت حسن نصرالله، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا پاسخ ایران در کار خواهد بود؟

پاسخ) یقینا مقاومت حزب الله و مردم لبنان انتقام خون این شهید را خواهند گرفت. همانطور که می‌دانید با کشتن هریک از رهبران مقاومت، سردار دیگری پرچم رهبری را بعهده گرفته است. در این مرحله هم چنین خواهد شد.