تهران- ایرنا- فیلم کوتاه «چمدان» موفق به کسب جایزه ۱۰ هزار دلاری بهترین فیلم پانزدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه بنیاد فرهنگ آمریکا شد. «شور عاشقی» جایزه ویژه دبیر را از جشنواره مذهب امروز ایتالیا دریافت کرد.

به گزارش ایرنا، اهدای جایزه به «شور عاشقی» در جشنواره مذهب امروز ایتالیا، جایزه ۱۰ هزار دلاری برای فیلم کوتاه «چمدان» و مستندی درباره صعود به اورست در جشنواره فیلم‌های ورزشی بخشی از اخبار سینمایی امروز هستند.

نخستین جایزه بین‌المللی برای «شور عاشقی»

فیلم سینمایی «شور عاشقی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی داریوش یاری از تولیدات مشترک بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد شهید، جایزه ویژه دبیر را از جشنواره مذهب امروز ایتالیا دریافت کرد.

این فیلم در بیست‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم مذهب امروز ایتالیا برنده جایزه ویژه دبیر جشنواره برای گفتگوی بین المذاهب شد.

در بیانیه هیات داوران اشاره شده است:

«این جایزه برای تعهد روایی فیلم به بیان داستانی مقدس با زبانی بدیع و با توجه ویژه به مواجهه بین‌ مذاهب به این اثر سینمایی اعطا می‌گردد».

در خلاصه داستان «شور عاشقی» آمده‌ است:

سلما باید صدای کاروان اسرای کربلا شود تا جای راست و دروغ در تاریخ عوض نشود. او باید پیش از شمر و مامورانش وارد منازل پیش روی کاروان شود و با گفتن حقیقت اجازه فریب مردم را به ماموران ندهد. این در حالیست که تصمیم او برای همراهی این کاروان از کوفه تا شام، انتقام خون پدرش از قاتلین اوست.

بیست‌وهفتمین دوره این جشنواره از هجدهم تا بیست‌وپنجم سپتامبر برابر با بیست‌وهشتم شهریور تا چهارم مهر برگزار شد.

جایزه ۱۰ هزار دلاری جشنواره بنیاد فرهنگ آمریکا، به «چمدان» رسید

فیلم کوتاه «چمدان» به نویسندگی و کارگردانی آکو زندکریمی و سامان حسین‌پور و تهیه‌کنندگی فریبا عرب، موفق به کسب جایزه ده هزار دلاری بهترین فیلم پانزدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه بنیاد فرهنگ آمریکا شد.

«چمدان» پیش از این، موفق به کسب جایزه ویژه و تندیس نقره‌ای سومین جشنواره دریای سرخ، جایزه بهترین فیلم داستانی و بهترین فیلم از نگاه یونسکو در بیست و دومین جشنواره بیجینگ چین، جایزه ویژه هیئت داوران در نهمین جشنواره ساحل آبی فرانسه، جایزه بهترین فیلم در نهمین جشنواره فائوستو روسانو ایتالیا، جایزه بهترین فیلمنامه یازدهمین جشنواره پارما ایتالیا، جایزه ویژه تماشاگران چهارمین جشنواره فیلم کوبانی، جایزه ویژه هیئت داوران و جایزه دستاورد بصری از جشنواره نومند قرقیزستان و حضور در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم کوتاه بوسان(دوره ۴۱)، دراما یونان(دوره ۴۶)، انکارزین اسپانیا(دوره ۴۲)، کوردی برلین(دوره ۱۳)، کوردی مسکو(دوره ۳)، کوردی آمستردام(دوره ۳) و فر کوزوو(دوره ۱۲)، نیز شده است.

جشنواره فیلم بنیاد فرهنگ آمریکا سال ۲۰۰۹ تأسیس و به یکی از جشنواره‌های پیشرو در زمینه گرامیداشت میراث ایرانی از طریق فیلم کوتاه، ویدئو و انیمیشن تبدیل شده است.

این رویداد، تنها یک امید در سر دارد: فراهم کردن بستری برای افراد تا با استفاده از خلاقیت و استعداد خود، الهام‌بخش علاقه به فرهنگ ایرانی باشند. تمامی آثار بر اساس خلاقیت، کیفیت و اصالت مورد ارزیابی قرار گرفته و برای دریافت جوایز نقدی به ارزش ده، پنج و سه هزار دلار بنیاد فرهنگ با یکدیگر به رقابت پرداخته‌اند.

«چمدان» راوی داستان مرد مهاجری است که یک بار دیگر، سرزمین‌ خود را از دست می‌دهد. میثم دامن‌زه، رضوان خدامی، النا سهامی و آوا مسلم‌خانی در این فیلم کوتاه به ایفای نقش پرداخته‌اند و پخش و عرضه جهانی اثر را مجموعه بَفر پروداکشن بر عهده دارد.

مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه بنیاد فرهنگ آمریکا ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۴ (۷ مهرماه ۱۴۰۳) برگزار گردید.

قصه خاص صعود یک زن به اورست در جشنواره فیلم‌های ورزشی

مستند بلند «آرتا در اورست» از برزیل در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران حضور می‌یابد. این مستند به کارگردانی تاتیانا لوهمن و روبرتا استرلا از برزیل در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران حضور دارد.

اورست بلندترین کوه جهان است و سالانه صدها کوهنورد از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند. اکثریت قریب به اتفاق مردان سفیدپوست هستند که شرایط مالی لازم برای پرداخت هزینه سنگین این تعهد را دارند. آرتا دوارته که در محله‌ای فقیرنشین در کامپیناس به دنیا آمد، در سال ۲۰۲۱ اولین زن سیاه پوست لاتین شد که به قله رسید.

سفر او مدت‌ها قبل از صعود از کوه آغاز می‌شود؛ برای پرداخت هزینه سفر، او به جمع‌آوری مواد بازیافتی می‌پردازد و یک فرآیند آگاهی زیست محیطی را در محله‌اش آغاز می‌کند که از طریق رسانه‌های اجتماعی گسترش می‌یابد و او را به یک چهره عمومی تبدیل می‌کند، رویای او این است که افراد بیشتری از پیشینه‌هایی مانند او بتوانند به اوج خود برسند.

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران، نماینده انحصاری فدراسیون جهانی فیلم‎‌های ورزشی (FICTS) است. در این دوره جشنواره بیش از ۶۲۰ اثر از ۷۲ کشور در بخش‌های مختلف، متقاضی حضور در جشنواره شده‌اند و آثار آن‌ها بازبینی و داوری خواهد شد.

چهاردهمین دوره جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران با حمایت کمیته ملی المپیک و همراهی وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی پارالمپیک، شهرداری تهران، سازمان صدا و سیما و سازمان سینمایی آذرماه امسال برگزار خواهد شد.