زنجان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: ۳۵ هزار و ۲۹۹ مورد آزمایش تشخیصی در آزمایشگاه‌های دامپزشکی استان برای شناسایی و کنترل بیماری‌های دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل و کنترل کیفی فرآورده‌های خام دامی در ۶ ماهه اول سال جاری انجام شد که نسبت به مدت مشابه قبل ۶۹ درصد افزایش دارد.

محمدباقر حاج کاظمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آزمایشگاه دامپزشکی استان دارای بخش‌های مختلف از جمله سرولوژی، میکروبیولوژی، انگل شناسی و کنترل کیفی مواد غذایی است.

وی اضافه کرد: هر کدام از این بخش‌ها بر روی نمونه‌های ارسالی در حوزه‌های مختلف دامپزشکی از جمله بهداشت و مدیریت دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل و نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذائی، آزمایش‌های تخصصی را انجام می دهند و نتایج را برای انجام اقدامات بعدی به بخش فنی اعلام می‌کنند.

حاج کاظمی به حساسیت و سختی کار در آزمایشگاه اشاره کرد و افزود: کارشناسان آزمایشگاه باید دقت بالایی در بررسی نمونه های مختلف داشته باشند تا از بروز هرگونه مشکل بهداشتی در چرخه غذایی مصرف کنندگان و انتشار عوامل بیماری زا به محیط زیست پیشگیری شود.

وی اظهار داشت: قرار گرفتن در معرض ابتلا به انواع بیماری های مسری از قبیل تب مالت، آنفلوانزا، سیاه زخم، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سایر بیماری های مشترک و استنشاق مواد مضر از جمله خطرات پیش روی کارکنان آزمایشگاه است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خاطر نشان کرد: ۶ هزار و ۶۹۲ آزمایش سرولوژی دام، ۲۴ هزار و ۵۶۱ آزمایش سرولوژی طیور و یک ‌هزار و ۱۱۹ نمونه فرآورده های خام دامی و خوراک دام مورد تحلیل شیمیایی و کشت میکروبی قرار گرفته است.

حاج کاظمی خاطر نشان کرد: ۲ هزار و ۵۱۸ مورد آزمایش میکروبی روی نمونه های مرضی، ۳۹۰ مورد آزمایش انگل شناسی روی نمونه های اخذ شده از دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل و ۱۹ مورد آزمایش خون شناسی از ابتدای سال جاری تاکنون توسط آزمایشگاه های دامپزشکی استان زنجان انجام شده‌ است.