تهران-ایرنا- نتایج نظرسنجی جدید موسسه «پیرسون» با همکاری مرکز تحقیقات روابط عمومی آسوشیتدپرس و مرکز تحقیقات امور عمومی NORC با اشاره به گذشت حدود یک سال از حملات رژیم صهیونیستی به غزه و بحران انسانی در این باریکه تاکید کرد که افکار عمومی ایالات متحده در مورد مناقشه اسرائیل- فلسطین دو قطبی شده و انتقاد دموکرات‌ها از اسرائیل نسبت به جمهوری‌خواهان افزایش چشمگیری یافته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روزنامه «دیلی‌میل» با اشاره به این نظرسنجی تاکید کرد که اختلاف‌ دیدگاه در میان آمریکایی‌ها درباره مقصر دانستن اسرائیل برای ادامه درگیری و بحران در غزه افزایش یافته و جامعه آمریکایی در این موضوع دچار یک شکاف عمیق شده است.

این گزارش افزود: دموکرات‌ها بیشتر از جمهوری‌خواهان نسبت به فلسطینی‌ها همدردی کرده و از اسرائیل انتقاد می‌کنند. در طرف مقابل جمهوری‌خواهان بیشتر از دموکرات‌ها با اسرائیلی‌ها همدردی کرده و اسرائیل را متحد همسو با ارزش‌ها و منافع ایالات متحده می‌دانند.

بنابراین گزارش این نظرسنجی از ۱۲ تا ۱۶ سپتامبر (۲۲-۲۶ شهریور) و پیش از تشدیدحملات ارتش اسرائیل علیه حزب الله لبنان و حملات موشکی روز سه شنبه ایران انجام گرفت و به همین دلیل مشخص نیست که آیا افکار عمومی آمریکا در آینده و با توجه به احتمال گسترش جنگ در خاورمیانه، نسبت به غزه تغییر خواهد کرد یا خیر.

در ادامه این گزارش آمده است: حدود نیمی از جمهوری‌خواهان، اسرائیل را متحد ایالات متحده می‌دانند که ارزش‌ها و منافع مشترکی با واشنگتن دارد، در حالی که حدود نیمی از دموکرات‌ها معتقدند اسرائیل شریکی است که ایالات متحده باید با آن همکاری کند، اما ارزش‌ها و منافع این دو با هم در یک راستا نیست. همچنین بیش از نیمی از دموکرات ها بر این باورند که دولت اسرائیل «به میزان بالایی» مسئول ادامه جنگ در غزه است در حالی که تنها حدود ۴ نفر از هر ۱۰ جمهوری خواه چنین دیدگاهی دارند.

این نظرسنجی نشان می دهد که حمایت از ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در میان آمریکایی‌ها اندکی افزایش یافته و از حدود ۲ نفر از هر ۱۰ نفر در اوت ۲۰۲۳ (مرداد ۱۴۰۲) به حدود ۳ نفر از هر ۱۰ در حال حاضر رسیده است. از سوی دیگر تعداد آمریکایی‌هایی که فکر می‌کنند ایالات متحده بیش از حد از اسرائیل حمایت می‌کند، افزایش یافته است. همچنین حدود ۴ نفر از هر ۱۰ بزرگسال آمریکایی می گویند که ایالات متحده "بیش از حد" برای کمک‌های نظامی به اسرائیل در جنگ هزینه می کند.