مشهد- ایرنا- رییس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد گفت: میانگین آلودگی شدت صوت در نیمه نخست امسال در کاربری های آموزشی، درمانی، خدماتی، مسکونی و ترافیکی ۵۹.۷ دسی بل است و این در حالی است که استاندارد جهانی شدت آلودگی صوتی در این کاربری ها بین ۳۰ تا ۵۵ دسی بل است.

محمد پذیرا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان آلودگی صوتی در مدت مشابه پارسال در این کاربری ها ۶۳.۵ دسی بل بود که امسال شدت آن کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: به طور میانگین شدت آلودگی صوتی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، در کاربری آموزشی ۵.۳ درصد، کاربری درمانی ۴.۸ درصد، خدماتی ۴.۷ درصد، مسکونی ۴.۵ درصد و در کاربری ترافیکی ترافیکی ۳.۹ درصد کاهش یافته است.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت حد مجاز سر و صدا در محیط های درمانی حدود ۳۰ دسی‌بل و در مناطق مسکونی ۵۵ دسی‌بل است.

حد مجاز آلودگی صوتی که استاندارد آلودگی صوتی هم نامیده می شود، میزان و مشخصات ویژه ای است که با توجه به اصول حفاظت محیط زیست و بر مبنای واحد اندازه گیری صدا برای منابع مولد آلودگی صوتی و فضای مورد انتشار و محیط های مختلف تعیین می‌شود.

رییس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد گفت: تعداد برداشت شدت صوت در نیمه نخست امسال در مناطق سیزده گانه شهرداری هفت هزار و ۸۸۷ مورد است.

پذیرا افزود: شبکه برداشت شدت صوت در سطح شهر مشهد ۱۵ ایستگاه دارد که هشت ایستگاه از این تعداد ترافیکی و هفت ایستگاه مسکونی است.

وی ادامه داد: بیشترین میانگین شدت صوت در مناطق ثامن و یک و کمترین میانگین آلودگی صوت در منطقه ۱۲ بوده است.

معضل آلودگی صوتی در کنار آلودگی هوا یکی از معضلات زیست محیطی در شهرهای صنعتی و در حال توسعه و نیز کلانشهرهاست که عوارض و آسیب های ناشی از آن در طولانی مدت بر سلامت شهروندان تاثیر جدی و جبران ناپذیر به جا می‌گذارد.

در این میان مردم کلانشهر مشهد نیز با تردد روزانه بیش از یک میلیون خودرو، فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز، تردد روزانه بیش از ۱۸۰ تا ۲۰۰ فروند هواپیما، فعالیت‌های صنعتی و تولیدی از آلودگی صوتی رنج می برند.