تهران- ایرنا- دارنده مدال طلای پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی سال ۱۹۹۷ جهان با اشاره به مبارزه احتمالی مدعیان وزن ۹۲ کیلوگرم در جهانی آلبانی، گفت: این مسابقات می‌تواند سنگ محکی برای کامران قاسمپور باشد.

به گزارش ایرنا، مسابقات کشتی قهرمانی اوزان غیرالمپیکی و امیدهای جهان از ۳۰ مهر تا ۶ آبان‌ماه در تیرانا پایتخت آلبانی برگزار می‌شود.

بر این اساس، رقابت‌ انتخابی تیم ملی کشتی آزاد روسیه در وزن ۹۲ کیلوگرم برگزار و در پایان عبدالرشید سعدالله‌یف با غلبه بر آلن باگایف صاحب دوبنده تیم ملی در رقابت‌های غیرالمپیکی قهرمانی جهان شد.

پیش‌تر دیوید تیلور آمریکایی و کامران قاسم‌پور حضورشان را در آلبانی قطعی کرده بودند. رقابت سعدالله‌یف، تیلور و قاسم‌پور باعث خواهد شد تا جهان کشتی شاهد یکی از نفس‌گیرترین رقابت‌های قهرمانی جهان در وزن ۹۲ کیلوگرم باشد.

پویا دادمرز، ایمان محمدی، محمدرضا و محمدعلی گرایی و همچنین رضا مومنی، امیرمحمد یزدانی، محمد نخودی و کامران قاسمپور اعضای تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد اوزان غیرالمپیکی را در پیکارهای جهانی تشکیل می‌دهند.

عباس حاج‌کناری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص رقابت‌های جهانی آلبانی، اظهار داشت: چیزی که از جهانی آلبانی تصور می‌کنم این است که روس‌ها به علت غیبت در المپیک، در آلبانی با تمام توانشان حضور خواهند داشت تا بتوانند بزرگی و قدرت خودشان را به نمایش بگذارند. سوای عبدالرشید سعدالله‌یف، زائور اوگویف در وزن ۶۱ کیلوگرم، اینالبک شریف‌اف در وزن ۷۰ و ماگومد ماگومایف در وزن ۷۹ کیلوگرم سه نماینده دیگر روسیه هستند که حضورشان در مسابقات جهانی قطعی شده است.

وی ادامه داد: در وزن ۹۲ کیلوگرم سه مدعی اصلی از شرایط خوبی برخوردارند تا در تیرانا تمام توان خود را برای کسب نشان طلا به نمایش بگذارند. پیکارهای جهانی اوزان غیرالمپیکی یکی از جذاب‌ترین مسابقات چند سال اخیر است که دوست دارم از نزدیک نظاره‌گر آن باشم.

مربی سابق تیم ملی کشتی آزاد تصریح کرد: کشتی آزاد می‌تواند در آلبانی به موفقیت برسد اما این مهم بستگی به روز کشتی‌گیر دارد که آن هم به تدابیر کادر فنی برمی‌گردد. باتوجه به اینکه سعدالله‌یف انگیزه و شرایط مضاعفی دارد اما آسیب دیدگی، تغییر وزن و دوری از مسابقات باعث شده تا نتواند به شرایط آرمانی برسد. تیلور با توجه به روی آوردن به مربی‌گری نیز انگیزه بالایی دارد تا در آلبانی عملکرد خوبی داشته باشد.

حاج‌کناری خاطرنشان کرد: برخی انتقاداتی به نحوه انتخابی قاسم‌پور داشتند اما او توانست علی‌رغم بیماری ویروسی که چند روز پیش از انتخابی داشت، جواز حضور در آلبانی را بدست‌آورد. تیرانا به طور قطع به لحاظ اهمیت برای کامران حائز اهمیت است چرا که او می‌تواند در آینده حضورش را در یکی از اوزان ۸۶، ۹۲ و ۹۷ کیلوگرم در تیم ملی قطعی کند.

قهرمان سال‌های دور جهان در خصوص پیش‌بینی مسابقه وزن ۹۲ کیلوگرم در پیکارهای جهانی، گفت: با توجه به مدعیان اصلی جهانی نمی‌توان در این وزن برنده و بازنده را از پیش مشخص کرد، اما تیلور با توجه به اینکه وزنش را کاهش نداده به نسبت بقیه، شانس بیشتری دارد. البته کشتی ورزش بی‌رکورد است و به طور قطع قرعه و روز مسابقه نقش اساسی در تعیین قهرمان خواهد داشت.

وی بیان کرد: کشتی همیشه ورزشی بی‌رکورد بوده و اگر در جهانی ۱۹۹۷ کراسنویارسک روسیه توانستم به نشان طلا برسم به این دلیل بود که بار روانی و توقعات را از خودم دور کردم. کشتی ایران همیشه یکی از مدعیان جهانی به حساب می‌آید. با این حال نباید در ذهن توقع زیادی متصور شد بلکه باید فشارها را از روی آن‌ها برداشت.

حاج‌کناری به سه ضلع مثلث قهرمانی اشاره کرد و ادامه داد: به نظر من در رقابت تیلور و کامران بیشترین شانس پیروزی برای قاسم‌پور خواهد بود. در رقابت سعدالله‌یف با تیلور، آزادکار آمریکایی شانس بالاتری خواهد داشت. البته در دیدار سعد الله‌یف و کامران ستاره روس با توجه سوابق و عناوین جهانی که دارد شانس بیشتری برای پیروزی دارد.

وی همچنین به غیبت طولانی مدت حسن یزدانی اشاره کرد و توضیح داد: کامران بعد از جهانی آلبانی باید مهم‌ترین تصمیم زندگی ورزشی خود را در مورد تعیین وزنش بگیرد. چرا که در نبود یزدانی، کامران در وزن اصلی خود می‌تواند توانایی‌اش را نشان دهد.