تهران- ایرنا- «هارولد هام» از روسای شرکت نفتی «شل»، «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا را متهم کرد که از طریق برداشت ذخایر استراتژیک نفتی، کشور را در برابر شوک‌های نفتی ناشی از تنش در خاورمیانه آسیب پذیر کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روزنامه فایننشال تایمز، وی دولت بایدن را متهم کرد که با تخلیه ذخایر استراتژیک، به تولید داخلی لطمه وارد کرده و با سیاست خارجی نابسامان، کشور را به شکلی غیرمعمول در برابر شوک بهای نفت در خاورمیانه آسیب پذیر کرده است.

این کارآفرین شناخته شده آمریکایی در گفت‌وگو با این روزنامه، نسبت به اثرات درگیری‌ها در خاورمیانه بر عرضه جهانی نفت ابراز نگرانی کرد و افزود: نفت شل آمریکا در «وضعیت ضعیفی» قرار گرفته و قادر به افزایش سریع تولید نیست.

هام اضافه کرد: «آنها (دولت بایدن) ذخایر استراتژیک را خالی کرده‌اند و موجودی پالایشگاه‌ها در آمریکا [در سال‌های اخیر] به پایین‌ترین حد خود رسیده است. شما هرگز نمی دانید چه زمانی به آن ذخایر نیاز دارید. این وضعیت شبیه داشتن بنزین در خودروی شخصی است. ما به شکلی غیرعادی در وضعیت آسیب پذیری قرار داریم. همه نگاه ها در حال حاضر به سمت خاورمیانه است. در چهار سال گذشته همینطور بوده است، اما ما رئیس جمهوری داشتیم که صادقانه بگویم در دفترش حاضر نبود».

فایننشال تایمز در ادامه آورده است: به نظر می رسد اظهارات هام به عنوان یکی از حامیان بزرگ مالی دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، بازتاب سخنان رئیس‌جمهور سابق باشد که بایدن را متهم به «جنگ علیه منابع انرژی آمریکا» و رساندن کشور به «آستانه جنگ جهانی سوم» کرده است.

این روزنامه خاطرنشان کرد: در پی حمله موشکی سه شنبه شب سپاه پاسداران به اسرائیل و در گرماگرم وقوع یک جنگ گسترده در خاورمیانه‌ که نزدیک به یک سوم تولید نفت جهان را برعهده دارد، بهای نفت با ۵ درصد افزایش به ۷۵.۴۰ دلار در روز سه شنبه (به وقت آمریکا) رسیده است.

تحلیلگران ژئوپلیتیک هشدار داده‌اند که هرگونه درگیری با تهران می‌تواند تهدیدی برای صادرات نفت و گاز خلیج فارس از طریق تنگه هرمز باشد که حمل و نقل نزدیک به ۲۰ درصد از نفت خام مورد نیاز جهان از آنجا صورت می گیرد.

این افزایش بها به ویژه برای دولت بایدن و کامالا هریس نامزد حزب دموکرات که وعده کاهش قیمت کالاهای روزمره را داده نیز ناراحت کننده خواهد بود.

فایننشال تایمز سپس تشریح کرده است که دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ شروع به برداشت از ذخایر استراتژیک کرد؛ ذخایری که در پی تحریم نفت اعراب در اوایل دهه ۱۹۷۰ شروع به جمع آوری گردید.

واشنگتن همچنین در سال ۲۰۲۲ و پس از تحریم روسیه به دلیل جنگ در اوکراین، ۱۸۰ میلیون بشکه نفت دیگر از این ذخایر را آزاد کرد.

براساس اعلام اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، این کشور اگرچه بخشی از این ذخایر را بازگردانده، اما در نهایت ۳۸۲ میلیون بشکه که نزدیک به نیمی از ذخایر می شود، باقی مانده است که تنها برای مصرف ۱۹ روز کافی است.

این مقام ارشد شل در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین دولت بایدن را متهم کرد که با دنبال کردن سیاست‌های «کوته‌بینانه» از جمله محدود کردن برخی حفاری‌ها و توقف فعالیت نیروگاه‌های جدید گاز طبیعی مایع، تلاش می‌کند سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز آمریکا را محدود کند و امنیت انرژی را در برهه رشد تهدیدات ژئوپلیتیک، به خطر بیندازد.

اما یک مقام آمریکایی ضمن رد انتقادهای هام، گفت که واشنگتن نقش فعالی در تضمین حفاظت از آمریکایی ها در برابر جنگ های خارجی داشته است.

این مقام افزود: «ما این کار را با تسریع انتقال انرژی از یک طرف و کاهش تقاضا برای سوخت‌های فسیلی ، و انتشار استراتژیک از طریق ذخایر انجام داده ایم. وی در ادامه خاطرنشان کرد: تولید نفت و گاز ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری جو بایدن به بالاترین حد خود رسیده، در حالی که صادرات نفت خام و گاز LNG نیز افزایش یافته است.