تهران- ایرنا- رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ گفت: ما در وزارت فرهنگ مکلفیم ایمنی کاربران ایرانی را در مواجهه با رسانه‌ها، حداکثرسازی کنیم تا زیست مجازی آنها را با کیفیت و سهولت بیشتری همراه سازد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سعید پورابوالقاسم روز چهارشنبه -۱۱ مهرماه- در چهارمین نشست ملی فعالان سواد فضای مجازی در مجتمع فرهنگی باغ زیبا با بیان اینکه مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی پیشران و تنظیم‌گر در اعتلا و صیانت امر فرهنگ و رسانه در فضای مجازی است، اظهارداشت: ارتقای سواد فضای مجازی، جامعه از مهمترین ماموریت‌های وزارت فرهنگ است.

وی تاکید کرد: با بررسی اسناد ملی و مصوبه‌های لازم الاجرای نهادهای بالادستی نشان می‌دهد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رأساً و گاهی در همکاری با سایرین، مکلف به اجرای مأموریت‌هایی است که امنیت و ایمنی کاربران ایرانی را در مواجهه با رسانه‌ها، حداکثرسازی کند و زیست مجازی آنها را با کیفیت و سهولت بیشتری همراه سازد.

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ، افزود: از این رو بازنگری برنامه‌های کلان و افزایش تلاش این مرکز برای ارتقای کارآمدی و هماهنگی برنامه‌های کشوری ضروری است کما اینکه برخی تکالیف معقول به جا مانده و یا رها شده وجود دارد که اجرای آنها نیازمند تجمیع و سازماندهی مجدد ظرفیت‌های ملی است.

پورابوالقاسم با بیان اینکه نشست‌های ملی فعالان فضای مجازی با هدف شناسایی و نیاز سنجی مورد نیاز کشور در حوزه سواد فضای مجازی به عنوان پیش درآمدی برای همایش سواد فضای مجازی است، اظهارداشت: این مرکز با برگزاری سالیانه چندن رویداد و نشست در حوزه فضای مجازی موجب فراهم کردن زمینه‌های گسترش دانش سواد فضای مجازی منطبق با نگرش‌های تبیین‌کننده گفتمان‌های علمی شده است که این امر را وظیفه خود می‌داند.

وی گفت: در برگزاری اقدامات که طی چندساله‌ اخیر این مرکز انجام داده است با دستاوردهای خوبی مانند ارتقای حس مسئولیت‌پذیری نخبگان که در چندین دوره فراخوان‌های ما ذکر شده است و توانسته‌ایم جمع ارزشمندی از نخبگان و اساتید حوزه رسانه و ارتباطات دانشگاه‌های کشور را در کنار خود داشته باشیم.

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ، افزود: معرفی فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی راهکارهای افزایش مهارت‌های عمومی انسجام‌بخشی به همکاری انجمن‌ها مراکز و فعالان سواد رسانه‌ای و بازآموزی مربیان سواد فضای مجازی از جمله اهداف ما در برگزاری این نشست‌ها و رویدادهاست.

پورابوالقاسم از دیگر اهداف نشست‌ها و رویدادها در آینده را؛ راهبری و هماهنگی رشد تولید محتوا و خدمات فرهنگی در فضای مجازی، شناسایی و انتقال فناوری‌های نوین در حوزه فرهنگ و رسانه در فضای مجازی شبکه‌سازی و کمک به جریان‌سازی فرهنگی فعالان و ظرفیت‌های فضای مجازی گسترش ادبیات کسب و کارهای فرهنگی و هنری در فضای مجازی عنوان کرد.

وی گفت: مقررات‌گذاری به منظور تسهیل و تقویت حضور کسب و کارهای فرهنگی و هنری در فضای مجازی و تهیه ادبیات موضوعی و توسعه سواد فضای مجازی کشور از طرق گوناگون است که با توجه به شرایط متغیر کاربران ایرانی این منظور نیازمند تقویت و به روزرسانی است.

پورابوالقاسم خاطرنشان کرد: محورهای فوق با اولویت مأموریت‌های مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی است اما باید از طریق همفکری با خبرگان و کارشناسان زبده در قالب نشست‌های تخصصی و پروژه‌های تکمیلی اجرا و بهره‌بردای شود. از این‌رو این مرکز به همراهی و همکاری اساتید و فعالان فضای مجازی برای رسیدن به اهداف خود نیازمند است.