بیرجند - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۱۳۰ مادر باردار در سال گذشته با مشاوره نیروهای مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت شهری و روستایی از سقط جنین منصرف شدند که این منجر به تولد نوزاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مجید شایسته روز چهارشنبه در نشست خبری کارگروه مقابله با سقط غیر قانونی اظهار کرد: مشاوره به مادران باردار از بدو تشکیل پرونده در مرکز بهداشت شروع شده و تا پایان بارداری ادامه دارد.

وی افزود: از ابتدای امسال ۶ جلسه کارگروه سقط دانشگاهی با ۷۴ مصوبه برگزار کرده‌ایم که ۹۰ درصد آن اجرایی شده و ۱۰ درصد دیگر مصوبات در دست اجرا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: مراکز بهداشت بازوی کمکی مرکز نفس در خراسان جنوبی هستند و علاوه بر مشاوره‌های انصراف از سقط، اجازه تجویز یا توزیع اقلام پیشگیری از بارداری را ندارند و این موضوع بعد از زمان تصویب قانون جوانی جمعیت تجویز آن بر عهده پزشکان است.

وی تاکید کرد: بحث غربالگری دوران بارداری نیز اکنون بر عهده متخصص زنان بوده و مراقبین سلامت ارجاع به پزشک متخصص را انجام می‌دهند.

مسئول کمیته سقط جنین در پزشکی قانونی خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه تمام مجوزهای سقط در استان از بیرجند صادر می‌شود عنوان کرد: از سال ۱۴۰۰ که قانون جوانی جمعیت ابلاغ شده ساز و کار سقط قانونی نیز تغییر کرده و قاضی حکم نهایی را صادر می‌کند.

راضیه احمدی افزود: بر همین اساس در پنج ماه ابتدای امسال ۵۹ مورد درخواست سقط قانونی در استان داشتیم که مدت مشابه سال قبل این آمار ۵۳ مورد بوده و رشد ۱۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

وی گفت: از این تعداد سال گذشته ۳۳ مورد و امسال ۴۳ مورد منجر به صدور مجوز سقط قانونی جنین شده است.

مسئول کمیته سقط جنین در پزشکی قانونی خراسان جنوبی با بیان اینکه سقط قانونی با تشخیص و معرفی متخصصان متعهد از گروه زنان و اندیکاسیون‌های جنینی انجام می‌گیرد عنوان کرد: رسیدگی به اینگونه پرونده‌های پزشکی قانونی در اسرع وقت انجام می‌شود و دغدغه‌مندی در کل گروه کمیسیون سقط وجود دارد.

رییس بسیج جامعه پزشکی خراسان جنوبی نیز از راه‌اندازی مرکز مردمی "نفس" به منظور جلوگیری از سقط جنین‌های سالم توسط والدین خبر داد و افزود: مرکز نفس برای پیشگیری از سقط جنین عمدی از سال گذشته در استان راه اندازی و دفتر آن در درمانگاه شهدا بیرجند واقع شده است.

سرهنگ هاشم هیهات با اشاره به اینکه طبق آمارها روزانه در کشور هزار سقط جنین ثبت می‌شود ادامه داد: از این آمار فقط پنج درصد قانونی و ارادی بوده و بقیه سقط جنایی است.

وی یادآور شد: در مرکز نفس بیرجند از ابتدای فعالیت تاکنون ۱۱ مورد انصراف از سقط داشتیم که مشاوره‌های لازم را دریافت کرده اند.

مدیر مرکز نفس خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه این مرکز با هدف کمک همه جانبه به خانواده‌هایی که به علل مختلف مبادرت به سقط جنین می کنند، ایجاد شده است افزود: در این طرح با همکاری پزشکان متخصص زنان، افرادی که قصد سقط جنین دارند شناسایی و به مرکز "نفس" معرفی می شوند تا با حمایت‌های همه جانبه، خانواده را در حفظ فرزند یاری کنند.

وی یادآور شد: باید قوانین و مقررات و تبعات ناشی از سقط به مردم اطلاع‌رسانی شود چون پنج درصد مرگ مادران به خاطر سقط غیرقانونی است.