تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون با اشاره به میزبانی موفق و قابل قبول ایران از مسابقات جهانی کبدی ساحلی، روایت مفصلی از آنچه به مسلمان شدن یک داور کنایی در خلال مسابقات منجر شد، ارائه داد.

عباس اورسجی صبح جمعه در گفت‌وگو با ایرنا درباره مسابقات جهانی کبدی ساحلی به میزبانی منطقه آزاد انزلی، اظهار داشت: خوشحالم بعد از ۲ میزبانی موفق که اولین آن مسابقات جوانان جهان کیش و دومین هم مسابقات جوانان جهان ارومیه بود. سراغ سومین میزبانی در مسابقات قهرمانی جهان منطقه آزاد انزلی رفتیم. اولین دوره مسابقات کبدی ساحلی جهان با حضور ۱۰ تیم از کشورهای آفریقا، آسیا و اروپا از چهارم تا نهم مهر برگزار شد.

وی افزود: در ابتدا ۱۶ کشور اعلام آمادگی کردند و چند کشور به دلیل عدم تامین بودجه مالی نتوانستند به ایران بیایند چون بلیت‌ها واقعا گران تمام‌ شد و باید برای هر نفر بیش از ۱۲۰ میلیون تومان پول بلیت می‌دادند. برخی کشورها نتوانستند تیم خود را بیمه کنند و اگر تیمی بیمه نشود شرکت هواپیمایی بلیتی صادر نمی‌کند. با توجه به اینکه اولین دوره بود استارت خوبی زدیم و حضور ۱۰ کشور هم در مسابقات جهانی کبدی ساحلی قابل قبول بود.

رئیس فدراسیون کبدی عنوان کرد: با حمایت وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک، همه عوامل اجرایی فدراسیون، استاندار گیلان و سازمان منطقه آزاد انزلی توانستیم میزبانی شایسته‌ای در شان نظام و کشورمان داشته باشیم. مسابقات در فضای بسیار زیبایی در زمین ساحلی سیروس قایقران در منطقه آزاد انزلی برگزار شد که مورد توجه همه کشورهای شرکت کننده قرار گرفت.

وی ادامه داد: تیم قدرتمند کشورمان نیز توانست با قهرمانی این دوره از مسابقات به وجاهت بین المللی کشورمان اضافه کند. همه تیم‌ها از میزبانی ایران و برگزاری این رویداد برای اولین بار راضی و خیلی خوشحال بودند. ایران در ساحلی یکی از قدرت‌ها محسوب می‌شود که در بازی‌های آسیایی تایلند توانسته بود به مدال طلا برسد.

اورسجی در پاسخ به این پرسش که چرا هند در مسابقات قهرمانی جهان کبدی ساحلی شرکت نکرد، اضافه کرد: هند با یک سری مشکلات داخلی در انتخابات ریاست فدراسیون کبدی این کشور مواجه و به خاطر عدم برگزاری انتخابات صحیح از طرف فدراسیون جهانی تعلیق شده است. به همین دلیل نمی‌توانست در این مسابقات شرکت کند.

وی درباره مسلمان شدن داور کنیایی کبدی، یادآور شد: این داور کنیایی از روز اولی که وارد ایران شد، با من ملاقات و درخواست کرد تا به دین مبین اسلام مشرف شود. احساس خیلی عجیبی به من دست داد و واقعا خوشحال بودم و او را در آغوش گرفتم. این داور کنیایی در روز سوم مسابقات از من خواست تا هرچه زودتر این کار انجام شود. گفتم چرا در این حد اشتیاق دارید و او در پاسخ گفت «برایم اهمیت دارد و جالب است. مردم ایران بسیار مهربان، میهمان نواز هستند و رفتار دوست داشتنی دارند.»

رئیس فدراسیون کبدی گفت: با هماهنگی امام جمعه انزلی این حرکت بسیار ارزشمند در خلال برگزاری مسابقات قهرمانی جهان رخ داد که همه را تحت تاثیر قرار داد از جمله تیم ملی کنیا بسیار این داور را تشویق کردند. این داور کنیایی با خواندن شهادتین و اعلام اینکه مسلمان شده است به عنوان یک برادر دیگر به جمع مسلمانان اضافه شد.