به گزارش ایرنا از اداره کل استاندارد استان تهران، محمد حسین طاهری در خصوص این طرح تشریح کرد: طرح ملی سنجش نرخ کیفیت کالا که از سوم مهر سال جاری توسط کارشناسان استاندارد در مراکز عرضه کالا و فروشگاههای زنجیرهای در حال اجرا است، در ۳۱ استان با ۲۲ هزار و ۶۶۵ پرسشنامه و در استان تهران با چهار هزار و ۶۰۰ پرسشنامه برنامهریزی شده است.
«این طرح در بستر سامانهای هوشمند مبتنی بر هوش تجاری (BI) پیادهسازی میشود تا تجزیه و تحلیل، دادهکاوی، تجسم دادهها، ابزارها و زیرساختهای داده و ترکیب به نحو مطلوبی بدست آید.»
وی یادآور شد: براساس قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، این سازمان موظف است نسبت به «اندازهگیری سالانه نرخ رشد کیفیت محصولات اعم از کالا و خدمات با بهرهگیری از معیارها و شاخصهای معتبر» اقدام و «گزارش نتایج حاصل از ارزیابیها را به مراجع مربوطه و جامعه» ارایه کند.
طاهری ایجاد زمینه رقابت در صنایع و خدمات برای ارتقای سطح کیفیت را از مهمترین اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: وجود شاخص کیفیت در شاخص های کلان اقتصاد کشور برای برنامه ریزی و راهبردهای کلان کشور، خودآگاهی و ارتقای درک عمومی از کیفیت، ترغیب و استمرار بر تولید کالا و ارایه خدمات با کیفیت، کمک به تعیین سیاستهای بخشهای مختلف صنعتی و خدماتی در زمینه کیفیت و راهنمایی برای انتخاب کالا با شاخصهای مدنظر مصرفکنندگان از دیگر اهداف طرح سنجش نرخ کیفیت کالا است.
در سال ۱۴۰۱، «طرح برآورد و سنجش نرخ کیفیت کالاها» به سنجش کیفیت ۴۰ قلم گروه کالای اساسی سبد خانوار و در سال ۱۴۰۲، به ۵۶ قلم کالا اختصاص داشت.