یاسوج- ایرنا- هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد اعلام کرده امسال پاییز کم بارانی در انتظار مردم و کشاورزان این استان است اما ذخیره قابل توجه سدها و افت سفره های زیرزمینی بیم و امیدهای چشم انداز آب در این سرزمین چهار فصل است.

به گزارش ایرنا، ذخیره خوب آب سد کوثر که آب بخش هایی از کهگیلویه وبویراحمد و جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان های جنوبی کشور را تامین می کند می تواند ذخیره امیدبخشی برای پاییز کم باران امسال باشد.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

سد کوثر یک سد بتنی وزنی با حجم کل مخزن ۵۸۰ میلیون متر مکعب از پی ۱۴۴ متر ارتفاع، طول تاج آن ۱۹۰ متر و عرض تاج سد ۷ متر می‌باشد. دریاچه سد کوثر با مساحت ۱۶٫۲ کیلومتر مربع بر روی رودخانه خیرآباد در محل تنگ دوک احداث شده است.

سد چم شیر دیگر سازه بزرگ آبی در کهگیلویه وبویراحمد است که می تواند ذخیره قابل اتکایی برای روزهای مبادا یا همان دوره های کم بارانی در حوزه کشاورزی باشد.

سد چم‌شیر که در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران و از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد احداث شده دارای تراز حداقل بهره‌برداری ۵۴۳ متری از سطح دریا و تراز نرمال دریاچه ۵۹۸ متر از سطح دریا است. نوع سد بتنی غلتکی با ارتفاع ۱۵۱ متر و حجم مخزن ۲.۳ میلیارد مترمکعب است.

سطح زیر کشت برخوردار از اینسد ۷۰ هزار هکتار است و این سد دارای اهداف و مزایای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی است.

اما با وجود این زیرساخت ها به علت پیش بینی های هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد در خصوص پاییز کم باران و همچنین کسری آب سفره های آب زیرزمنی نگرانی هایی برای کمبود مایع حیات بخش آب در سال جاری وجود دارد که این مساله مهم ضرورت مدریت مصرف را نمایان تر کرده است.

ذخیره سدهای کهگیلویه و بویراحمد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون متر مکعب آب در سه سد استان ذخیره شده است.

آرش مصلح اظهار کرد: ۷۲۳ میلیون متر مکعب آب در سد چم شیر،۴۹۵میلیون متر مکعب آب در کوثر و یک میلیون متر مکعب در سد شاه قاسم ذخیره شده است.

وی با اشاره به اینکه سد کوثر در شهرستان گچساران ۵۸۰ میلون متر مکعب ظرفیت ذخیره آب دارد میزان آب موجود در این سد را مطلوب ارزیابی کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه سد کوثر آب آشامیدنی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت پنج استان جنوبی کشور از جمله بخشی از جمعیت شهرستان گچساران را تامین می کند تاکید کرد: این سد زیرساخت قابل اتکایی برای دوران کم بارانی مانند پاییز امسال است.

مصلح خاطرنشان کرد: سد چمشیر که ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد هم اکنون ۷۲۳ میلیون متر مکعب آب در آن ذخیره سازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: سد چم شیر که پارسال افتتاح شده نیز ذخیره خوبی برای ذخیره آب کشاورزی بهره برداران در استان های جنوبی کشور است.

وی در مورد سد کوچک شاه قاسم که با ظرفیت ۹ میلیون متر مکعب در نزدیکی شهر یاسوج قرار دارد نیز گفت: این سازه بزرگ آبی هم یک میلیون متر مکعب آب در آن ذخیره شده است.

سد خاکی شاه قاسم در سال ۷۶ به منظور آبیاری حدود هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های اطراف سد، ذخیره آب‌های فصلی و به عنوان یک مکان گردشگری و زیست گاه پرندگانی از جمله حواصیل، مرغابی احداث شد و در پایین دست آن ۸ حلقه چاه تامین آب شرب شهر یاسوج قرار دارد.

کسری آب سفره های زیرزمینی

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس آخرین پایش های صورت گرفته سفره های زیرزمینی دشت های استان ۴۱میلیون مترمکعب کسری آب دارد که این امر ضرورت مدیریت مصرف آب به ویژه در پاییز کم باران امسال را ضروری تر کرده است.

روح الله اسدپور اظهار کرد: امامزاده جعفر، لیشتر، دشت باشت، دشتروم ، کلاچو ، برمامیون و ممبی از مهمترین دشت های استان هستند که با کسری آب مواجه هستند.

وی ادامه دئاد:در زمان حاضر وضعیت آب سفره های زیرزمینی دشت های باشت، لیشتر و دشت روم بهبود یافته اما سفره های زیرزمینی ۶ دشت دیگر کهگیلویه و بویراحمد به دلیل خشکسالی و اضافه برداشت از چاه های مجاز و استفاده های غیرمجاز با افت مواجه است.

این در حالی است که در بیشتر دشت های استان همچنان کشاورزی بصورت سنتی انجام می شود و بیشتر مواقع کشاورزان از محصولات پرآب بر از جمله برنج، ذرت و دیگر محصولات استفاده و از روش غرقابی برای آبیاری نیز استفاده می کنند.

بر اساس نظرات برخی از کارشناسان، افت زیاد سطح ایستابی و روند نامطلوب کمی و کیفی آبدهی چاه‌ها، چشمه و قنات‌ها در اغلب دشت‌ها، به هم خوردن تعادل آبی و به تبع آن تعادل زیست محیطی حوزه‌های آبخیز، ناپایداری کشاورزی و در نهایت تشدید روند بیابان‌زایی در کشور معلول مستقیم بهره برداری بیش از حد منابع آب زیرزمینی است.

یکی از مشکلات مهم بخش کشاورزی ، کمبود آب است و این موضوع منجر به ناپایداری تولید محصولات کشاورزی شده است.

از حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد حدود ۷۰ هزار هکتار آبی است.کهگیلویه با ۱۳۲ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد است.

پیش بینی پاییز کم باران در سرزمین آب های خروشان

مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت:بر اساس ارزیابی شاخص‌های هواشناسی، پیش بینی می‌شود امسال از نیمه دوم آذر ماه بارش‌های پاییزی روند رو به رشدی داشته باشد.

علی کرمی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بارش‌های پاییزی در کهگیلویه و بویراحمد از نیمه نخست آبان ماه آغاز می شده اظهار کرد: بارندگی های سال زراعی جدید دیرهنگام شروع می شود.

وی نسبت به احتمال بروز پدیده کم آبی در استان هشدار داد و به مردم و مسئولان دستگاه‌های اجرایی توصیه کرد که مدیریت مصرف آب را جدی بگیرند.

براساس آمار هواشناسی اداره کل کهگیلویه و بویراحمد میزان میانگین بارندگی پاییزی شهر یاسوج مهر ماه ۴.۸،آبان ۱۱،آذرماه ۲۰۵ میلیمتر است و میانگین بلند مدت بارندگی پاییزی شهر دوگنبدان در مهر ۲.۶،آبان ۴۱.۶ و آذرماه ۱۵۱.۲ میلیمتر گزارش شده است.

داده های هواشناسی استان میزان بارندگی های پاییزی شهر دهدشت در مهر۱.۲آبان،۵۴.۴ و آذرماه ۱۸۰.۶ میلیمتر و شاخص بلندمدت بارندگی های پاییزی شهر سی سخت مهر ۲.۵ ،آبان۷۲ و آذرماه۲۱۱ میلیمتر نشان می دهد .

همچنین میانگین بارندگی های بلندمدت پاییزی شهر لیکک در مهر ۸،آبان ۴۵ و آذر ۱۵۲ میلیمتر است وشاخص بارندگی های پاییزی ایستگاه تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر نیز در مهر ۲.۹،آبان ۴۶.۹ و آذرماه ۱۶۸ میلیمتر است.

میانگین بارش بلند مدت سالیانه در کهگیلویه و بویراحمد را ۵۸۰ میلیمتر برآورد شده است.

میزان بارش بلند مدت سالیانه در ایستگاه یاسوج ۸۰۰.۴،سی سخت ۶۹۳،دوگنبدان ۴۳۰،دهدشت ۴۰۲،لیکک ۳۹۶ و منطقه امامزاده جعفر ۴۲۹ میلیمتر ثبت شده است.

.