تهران بزرگ - ایرنا - شهردار منطقه یک تهران گفت: در ۲ سال اخیر ۳۱ هزار متر پروژه احداثی از جمله سالن‌های ورزشی و فرهنگی را به پایان رساندیم یا در حال افتتاح است که تاکنون ۱۳ هزار متر آن به بهره برداری کامل رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید مهدی صباغ روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: ۱۴ هزار متر از طرح‌های در دست احداث نیز بین ۴۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار کرد: بیشتر طرح‌های احداثی از طریق خواسته شهروندان بوده که به عنوان مثال مجموعه ورزشی ازگل، سرای محله فردوس و همچنین مجموعه فرهنگی و ورزشی قائم نیز در دست احداث و بهره برداری است.

شهردار منطقه یک ادامه داد: اعتبار ابلاغی در میان تمامی شهرداری مناطق رتبه نخست را دارد در نتیجه در حوزه‌های مختلف از جمله آسفالت، مرمت و بازسازی معابر و بوستان‌ها با بودجه یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بالاترین بودجه را دارد و در پایان ۶ ماهه سال رتبه دوم را در میان مناطق در خصوص رشد پروژه‌ها داشتیم.

وی تاکید کرد: در پروژه‌های احداثی نیز در میان مناطق رتبه اول را کسب کردیم و همچنین در حوزه پیاده رو سازی نیز در میان مناطق ۲۲ گانه رتبه نخست را کسب کردیم.

صباغ گفت: در موضوع نهرسازی نیز اقدامات مهمی انجام شد که در سال گذشته ۱۴ هزار متر طول نهر و جدول انجام دادیم و در ۶ ماهه نخست این میزان به ۱۷ هزار متر طول رسید و در حوزه آسفالت نیز در ۶ ماهه امسال ۶۰ هزار تُن آسفالت در معابر استفاده شده و تلاش داریم تا پایان سال این میزان را به ۹۰ هزار تُن برسانیم.

ساختمان بیمارستان شهدای تجریش غیر مجاز است

شهردار منطقه یک در خصوص آخرین وضعیت بیمارستان تجریش و مجوزهای آن گفت: برای بیمارستان تجربش دو سال برابر فشارها مقاومت کردیم و برای برق مجوز را به آنها ندادیم، کل ساختمان بیمارستان رای ماده صد دارد و غیرمجاز ساخته شده است.

وی در ادامه افزود: این بیمارستان حدود ۲ هزار واحد کسر پارکینگ دارد و ما دنبال این نبودیم که پول کسر پارکینگ را دریافت کنیم بلکه دنبال این هستیم که منابعی تعریف کنند تا برای ساخت پارکینگ از زمین‌های آن استفاده کنیم اما مشکل دیگر این بیمارستان این است که مشخص شده که مالکیت آن متعلق به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیست بلکه مربوط به بنیاد است لذا دنبال تفاهم آنها هستیم.

وی با بیان اینکه در حوزه سیاست‌های بلند مرتبه سازی، کمیسیون ماده پنج حداکثر ۱۱ طبقه را مجوز می‌دهد و برای مازاد بر آن شورای عالی معماری و شهرسازی تصمیم گیری خواهد کرد، اضافه کرد: اگر شهرداری درآمد خوبی در دو سال گذشته داشته با حفط قوانین و مقررات بوده و طبقه اضافه‌ای به صورت غیر قانونی نداده است.

به گفته وی، مجوز بلند مرتبه سازی معمولا با توجه به عرض گذر و ویژگی‌های محله داده می‌شود مثلا در حاشیه اتوبان همت این اتفاق می‌افتد.

صباغی با اشاره به اینکه در غرب منطقه مسیر کوهنوردی و مجموعه توچال را داریم که هزینه پارکینگ دریافت می‌کنند، گفت: شهرداری‌ها در همه کشورها به سمت درآمدهای پایدار حرکت می‌کنند مثلا در کشور ژاپن عمده درآمدهای شهرداری از محل اجاره داری اتفاق می‌افتد بر همین اساس برنامه‌ای را در شهرداری منطقه یک در خوزه درآمدزایی از بحث اجاره داری داریم و از ظرفیت‌های منطقه استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۵.۵ برابر سال قبلش و برای سال ۱۴۰۳ حدود ۱۵۰ میلیارد درآمد از این بخش پیش بینی کردیم و برای این کار از تمام ظرفیت‌های رها شده استفاده می‌کنیم و اگر فضاهای خالی در منطقه بوده که افرادی به صورت غیرقانونی از مردم اجاره می‌گرفتند را به مزایده گذاشتیم.

صباغ در خصوص دریافت وجه در پارکینگ بوستان جمشیدیه توضیح داد: در بوستان جمشیدیه سال‌های قبل نیز سابقه داشته که پارکینگ محوطه را اجاره می‌دادند ما در منطقه ون کافه‌ها را از عموم معابرمان جمع کردیم و به یکی از جاهایی که مزاحمت نداشته در انتهای پارک جمشیدیه منتقل و در آنجا مستقر کردیم.

وی افزود: افرادی که می‌خواهند به کوه بروند می‌توانند از فضای پارک خیابان‌ها که تا پیش از این نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت استفاده کنند اما افرادی که می‌خواهند از فضای ون کافه‌ها و یا اینکه خودروی خود را در فضاهایی قرار دهند که از آن نگهبانی شود، با هزینه و تعرفه شورای شهر در پارکینگ موجود از آنها وجه دریافت می‌شود.

شهردار منطقه یک درباره پارک حاشیه‌ای نیز گفت: پارک حاشیه‌ای باید مدیریت شود و سازمان ترافیک برای مجوز لازم و انتخاب پیمانکار و ساماندهی پارک حاشیه‌ای پیگیر خواهد بود.

وی در ادامه افزود: حدود ۱۱۷ میلیارد تومان اعتبار توسعه محله‌ای برای ۱۰۴ پروژه اختصاص دادیم که تاکنون رشد ۹۲ درصدی داشتند و تا پایان مهرماه به ۱۰۰ درصد خواهیم رسید.

به گفته شهردار منطقه یک، بازسازی کامل سرویس‌های بهداشتی، روکش کلی آسفالت برخی از خیابان‌ها و برخی از پروژه‌های احداثی شامل این پروژه‌ها هستند.

صباغ ادامه داد: جلوی ساخت وساز غیرقانونی در گلابدره را گرفتیم و چند بنای غیرمجاز را تخریب کردیم و اصلاح طرح موضعی این محله را به کمیسیون ماده پنج بردیم که مصوب شده و حداکثر تسهیل را برای مجوز و صدور پروانه در این محله داشتیم و ساخت وساز غیرمجاز با این اقدامات بسیار کاهش یافته است.

شهردار منطقه یک در پاسخ به سوالی درباره ایجاد راه‌بند در معابر تاکید کرد: درباره راهبندها در دو سال گذشته اجازه ندادیم راه بند جدیدی در خبایان‌ها ایجاد شود و مجوزی برای نصب راه‌بند جدید ندادیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت ساخت مسجد در بوستان قیطریه افزود: در بوستان قیطریه اتفاق جدیدی نیفتاده و در طرحی که به عنوان مسجد مصوب شده بود هیچ قطع درختی وجود نداشت در طرح اولیه شاید چند قطع درخت در طرح بود اما با دستور شهردار تهران تمامی درختان در آن طرح حفظ شده و مراحل اداری برای تصمیم گیری نهایی درباره ساخت مسجد در حال طی شدن است.

صباغ اضافه کرد: اقدامی که درباره درختان انجام دادیم استفاده از درختان با بن بالا برای جایگزینی درختان خشک شده است که عمده درختان جایگزین با عمر ۱۰ تا ۱۵ سال است. مثلا ۵۰ درخت با عمر ۱۰ تا ۱۵ سال در خیابان شهرداری کاشته شده است.

وی یادآور شد: قطع درختان نیز با مجوز ماده ۷ از سازمان بوستان‌ها انجام می‌شود و درباره تخلفات قطع درخت برخی از سازندگان ساختمان‌ها نیز علاوه بر اخذ جریمه، درختان با بن بالا را جایگزین می‌کنیم.