تهران- ایرنا- انیمیشن «پر» و فیلم کوتاه «مورس» از آلمان و آمریکا جایزه دریافت کردند. همچنین فیلم‌های کوتاه «درخشش» و «شباهت» نیز به چند جشنواره جهانی راه یافتند.

به گزارش ایرنا، دریافت جایزه برای انیمیشن «پر» از آلمان، فیلم کوتاه «مورس» از آمریکا، راه‌یابی فیلم کوتاه «شباهت» به چند جشنواره خارجی و نمایش مستند «طاهر» در خانه هنرمندان بخشی از اخبار سینمایی امروز هستند.

«پر» این بار از آلمانی‌ها جایزه گرفت

انیمیشن «پر» ساخته صادق جوادی جایزه ویژه هیات داوران چهارمین جشنواره فیلم کوتاه «تی» در آلمان را دریافت کرد.

«پر» داستان پدر و پسری فقیر است که درگیر ماجرای شرط بندی روی خروس می‌شوند. این انیمیشن جایزه ویژه هیات داوران را به خاطر تحقق چشمگیر سینمایی، گرافیکی و دراماتورژیک یک شعر عمیق و داستانیِ تاثیرگذار دریافت کرده است. حسین مرادی‌زاده کارگردان ایرانی در هیات داوران این دوره حضور داشت.

«پر» که تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است با حضور در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی، بارها جایزه گرفته است. جایزه بهترین انیمیشن جشنواره اونِد فرانسه، تندیس نقره‌ای جشنواره پویانمایی تهران، جایزه بهترین انیمیشن ورونژ روسیه، بخشی از این جوایز است.

چهارمین جشنواره فیلم کوتاه «تی» از ۲۳ تا ۲۵ شهریورماه در کارلسروهه آلمان برگزار شد.

جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره‌ای در آمریکا به «مورس» رسید

فیلم کوتاه «مورس» بعد از نمایش موفقیت آمیز در گروه سینمایی هنرو تجربه، جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره دوازده شیر را دریافت کرد.

در جشنواره دوازده شیر که از ۲۶ تا ۲۹ سپتامبر امسال در ایالت کنتاکی در کشور آمریکا برگزار شد، جایزه بهترین فیلمبرداری به مسعود سلامی برای فیلم کوتاه «مورس» به کارگردانی روناک جعفری و تهیه کنندگی امیرحسین عنایتی اهداء شد.

برای تصویر دنیای پیرامون یهودایی جدید که در دوران زندان به خاطر فعالیت های سیاسی، رفیقش را فروخته است، سلامی برای فیلمبرداری «شام آخر» وار، با نورِ شمع مخاطره ای بزرگ را پذیرفته است.

گفتنی است این فیلم، پیش از این در جشنواره های جکسونویل (۲۰۲۳ – آمریکا)، فینیکس (۲۰۲۳ – آمریکا)، ایمدغاسن (۲۰۲۳ – الجزایر – نامزد بهترین فیلمنامه)، فیلم های سیاسی بوئنوس آیرس (۲۰۲۳ – آرژانتین)، ایمجین ایندیا (۲۰۲۳ – اسپانیا – برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه)، آدور (۲۰۲۳ – هندوستان)، ساسکس (۲۰۲۳ – انگلستان – ورود به مرجله نیمه نهایی)، ماکائو (۲۰۲۳ – چین – برنده جایزه بهترین موسیقی برای پیام آزادی)، فیلم های ایرانی در نیویورک (۲۰۲۴ – آمریکا) و فرناندو دی لئو (۲۰۲۴ – ایتالیا) و جشنواره فیلم کوتاه تهران (برنده جایزه بهترین کارگردانی و و بهترین فیلم) حضور داشته و در بسته اتاق فرار گروه سینمایی هنرو تجربه به نمایش در آمده بود.

نمایش مستند «طاهر» با همکاری انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند

برنامه نمایش و نقد و بررسی فیلم «طاهر» به کارگردانی امیرمسعود حسینی از سوی انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند با همکاری مجلۀ بخارا در خانه هنرمندان برگزار می شود.

حسینی در مورد ساخت این مستند و پیچیدگی پرداختن به این موضوع گفت: پرداختن به احوال و زندگی باباطاهر بهانه ای بود یا شاید بستری برای نگاه دوباره به تاریخ تاریخی که می توانم و باید به آن شک و زیر و رویش کرد، کاویدش تا بلکه حقیقت را از لابه لای سطرهاش جُست. در این مستند می بینیم آن چه گفته اند و می گویند همه چیز نمی تواند باشد. مستند«طاهر» از این جستجو بیرون آمد و ساخته شد.

کارگردان مستند«طاهر»یادآور شد: استاد اذکایی فروردین ماه سال گذشته از بین ما رفتند. مستند طاهر را به او و آثارش مدیونم و خاطره‌ی گفتگویی که با هم داشتیم تا همیشه با من است. بسیار از او آموختم.

حسینی آثاری همچون مستند «سنگ صبور» (۱۳۸۸)، مستند «کوهستان پاک و ایمن» (۱۳۹۰)، مستند «زبان زدن به خراش کوچک سقف دهان» (۱۳۹۱) و چند کار دیگر را در کارنامة خود دارد. او همچنین مشاور کارگردان در فیلم مستند «همه چیز دربارۀ الی» به کارگردانی وحید حسینی بود. حضور در جشنواره‌های ابداع‌ و سینما حقیقت، حضور در جشن سینمای مستند ۱۴۰۰ و نامزدی در بخش پژوهش و فیلم و کارگردانی از دیگر فعالیت‌های امیرمسعود حسینی در حوزۀ سینمای مستند است.

در این نشست پس از نمایش فیلم «طاهر»، دکتر مسعود سوری، امیرمسعود حسینی، مهرداد فراهانی و علی دهباشی به نقد و بررسی فیلم خواهند پرداخت. این برنامه ساعت ۱۷ چهارشنبه، یازدهم مهرماه ۱۴۰۳ در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

انتشار تیزر «شباهت» همزمان با راهیابی در ۳ جشنواره بین‌المللی

فیلم کوتاه «شباهت» به تهیه‌کنندگی سعید بهاری و کارگردانی مهدی مرودشتی به جشنواره‌هایی در آمریکا، انگلیس و امارات متحده عربی راه یافت و تیزر آن منتشر شد.

فیلم کوتاه «شباهت» در جشنواره فیلم کودک شارجه رقابت می‌کند. جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان شارجه (SIFF) در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شد که هدف آن افزایش سواد رسانه ای کودکان و نوجوانان، پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان و نمایش بهترین‌ها در زمینه فیلم سازی برای کودکان و نوجوانان، توسط و درباره کودکان و نوجوانان است. یازدهمین دوره این جشنواره ۶ تا ۱۲ اکتبر برگزار می‌شود.

این فیلم همچنین به سومین جشنواره فیلم starling راه پیدا کرده است. این جشنواره ۲۸ اکتبر تا ۳ نوامبر در انگلستان به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود.

«شباهت» در دیگر حضور بین‌المللی خود در چهاردهمین جشنواره فیلم آرلینگتون Arlington شرکت می‌کند.

جشنواره بین‌المللی فیلم آرلینگتون (AIFF) سازمانی است که ماموریت آن تقویت قدردانی از فرهنگ‌های مختلف با کاوش در زندگی مردم در سراسر جهان از طریق فیلم مستقل است. AIFF معتقد است که هنرها اینجا هستند تا ما را به هم متصل کنند، از مرزها عبور کنند و انسانیت مشترک ما را لمس کنند. چهاردهمین دوره این جشنواره ۷ تا ۱۰ نوامبر در آمریکا برگزار می‌شود.

بهزاد خلج و شبنم قربانی بازیگران بزرگسال و آیان یاربیگی و محمدمعین نوابی بازیگران خردسالی هستند که در «شباهت» ایفای نقش کرده‌اند. سعید براتی نیز مجری طرح و مدیر فیلم‌برداری این اثر است.

درخشش «پریسان» در چند جشنواره خارجی

فیلم سینمایی «پریسان» به کارگردانی کامبیز بابایی روز گذشته در جشنواره سانتا کروز ریودوژانیرو کشور برزیل به نمایش درآمد و جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از این فستیوال دریافت کرد. این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم «آناتولی» نیز که در استانبول ترکیه برگزار شد، جایزه بهترین فیلم را به دست آورد.

در این جشنواره همچنین جوایز بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن به ترتیب به کامبیز بابایی، فرهاد قائمیان و لیندا کیانی اهدا شد.

دریافت جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جشنواره «سینه دریم» (هند)، جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد جشنواره «ناوادا»، جایزه بهترین فیلم (IMDB QF)، بهترین فیلم آسیایی و بهترین نقش اول مرد و نقش اول زن جشنواره بین‌المللی «پل طلایی استانبول»، جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جشنواره «نیویورک استانبول»، جایزه بهترین فیلم جشنواره «ایندیا دبی» و در نهایت دریافت جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جشنواره «روشنی» هند، از جمله موفقیت‌های اخیر سازندگان فیلم سینمایی «پریسان» محسوب می‌شود.

این فیلم چندی پیش نیز در جشنواره بین‌المللی «درسدن» آلمان (Dresden cinema Awards) جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین نقش اول زن را برای لیندا کیانی را از آن خود کرد.

در «پریسان» بازیگرانی همچون فرهاد قائمیان، لیندا کیانی، ثریا قاسمی، سیاوش طهمورث، شقایق فراهانی، مهدی کوشکی، صحرا اسداللهی، هامون سیدی، سیاوش چراغی‌پور، سپیده مظاهری، شارمین علیمحمدی و نادیا شادمان به ایفای نقش پرداخته‌اند.