بجنورد-ایرنا- طرح جهادی واکسیناسیون دام عشایر خراسان شمالی در آستانه کوچ پاییزه با مایه کوبی هفت هزار راس دام عشایر مستقر در "قره میدان" شهرستان سملقان اجرا شد.

به گزارش ایرنا، طرح واکسیناسیون دام های عشایر خراسان شمالی علیه بیماری تب برفکی در آستانه کوچ پاییزه در منطقه قره میدان بزرگ شهرستان سملقان با مشارکت دانشجویان دانشگاه های خراسان شمالی برگزار شد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: دام عشایر استان پیش از کوچ به استان گلستان علیه بیماری های مختلف واکسینه می شوند که در این زمینه مایه کوبی این دام ها علیه بیماری های آبله، شاربن بروسلوز انجام شده و سگ های گله نیز علی بیماری هاری واکسینه شدند.

حسن قاسمی فرد اظهار کرد: در این مرحله نیز هفت هزار راس دام عشایر مستقر در قره میدان، در قالب اردوی جهادی و با مشارت دانشجویان، علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شدند.

وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون تب برفکی ۲ مرتبه در سال انجام می شود که در این مرحله دام عشایر برای حضور در مناطق شهرستان مراوه تپه مایه کوبی می شوند.

قاسمی فرد افزود: عشایر استان ۴۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که برای ایمنی این دام در برابر بیماری تب برفکی باید ۹۰ درصد از جمعیت آن تحت پوشش قرار گیرد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امروز همچنین شرب ضد انگل به دام های عشایر خورانده شد.

به گزارش ایرنا، عشایر خراسان شمالی با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند.

سرانه دام عشایر خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان ۱۸۰ راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور ۱۳۰ راس است.
خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.