کرمان- ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه امسال این شهر به عنوان پایلوت(واحد نمونه) طرح شهر دوستدار سالمند در کشور انتخاب شده است گفت: نگهداری این عنوان مقوله با ارزشی است و از همه دستگاه‌ها انتظار می‌رود برای این مهم اهتمام داشته باشند.

به گزارش ایرنا، علیرضا وحیدزاده روز چهارشنبه در نشست خبری با موضوع سالمندان در جمع اصحاب رسانه‌ افزود: شهر دوستدار سالمند شهری است که به تناسب خدماتی که برای آحاد جامعه دارد برای حضور موثر سالمند در نظام اجتماعی هم تسهیلگری می‌کند.

به گفته وی، درباره موضوع سالمندی باید به سمت شهرهایی حرکت کنیم که کمترین موانع را برای حضور اجتماعی سالمندان داشته و شهرها دوستدار سالمند باشند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان اظهارداشت: نظام اجتماعی به سمت سالمندی در حال حرکت است و شاید یک دهه دیگر به سمت سالخوردگی حرکت کند اما هیچ مطالبه‌گری برای خدمات جدید در این مقطع احساس نمی‌کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان

مراکز مراقبت شبانه‌روزی سالمندان خالی هستند

وی اظهارداشت: مراکز روزانه خدمات سالمندی در جامعه ما عملا بازخوردی که باید داشته باشند ندارند چون مراجعه‌کننده و مطالبه‌گر وجود ندارد و هم اکنون خیلی از مراکز مراقبت شبانه‌روزی سالمندان خالی هستند و کسی به آنها مراجعه نمی‌کند.

وحیدزاده تاکید کرد: عمده نگرانی ما در ارتباط با سالمندان رها شده، مجهول الهویه و کسانی است که با وجود نگهداری در منزل خدمات مورد نیاز را دریافت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نگرانی بهزیستی در ارتباط با خانواده‌هایی است که فرصت نمی‌کنند به سالمندانشان سر بزنند اظهارداشت: ما به دنبال تغییر نگرش برای حرکت خانواده‌ها به سویی هستیم که سالمندان آنان بتوانند از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های مورد نیاز سالمندان از سال گذشته تغییر زیادی نکرده و فقط ۲ مورد ایجاد خانه‌های جدید سالمندان را در استان داشته‌ایم زیرا اصلا مطالبه‌گری در این حوزه وجود ندارد.

عکس آرشیوی است

بهزیستی در توجه به پدیده سالمندی تنهاست

وحیدزاده با اشاره به اینکه بهزیستی در مورد پدیده سالمندی نمی‌تواند به‌تنهایی اقدامی پیش ببرد و در بهترین حالت می‌تواند اطلاع رسانی و آگاهی‌بخشی انجام دهد، گفت: هر کدام از دستگاه‌ها باید به تناسب ظرفیت‌ها در این مقوله ورود کنند، اینک نحوه ورود این دستگاه‌ها به پدیده سالمندی کُند است.

وی با اشاره به اینکه ۶ مرکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان در استان وجود دارد، اظهارداشت: به ما الزام شده این مراکز به خانه‌های حمایتی و کوچک تبدیل شوند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان تاکید کرد: نیازمند سازوکارهایی هستیم که در آینده افرادی در خانه‌ها از سالمندان پرستاری کنند.

حرکت ۱۰ تا ۱۱ درصد جمعیت استان به سمت سالمندی

وی بیان کرد: بین ۱۰ تا ۱۱ درصد از جمعیت استان به سمت سالمندی حرکت کرده است و حتی برای این حجم جمعیت نیاز به ایجاد زیرساخت در تمامی شهرستان‌های استان وجود دارد.

وحیدزاده خاطرنشان کرد: باید در تمامی شهرستان‌های استان مراکز ارائه خدمات به سالمندان در قالب مراکز خدمات روزانه، تیم های سیار و شبانه روزی ایجاد کنیم و مهمتر از همه اینکه در تمامی شهرستان‌ها باید بنیاد سالمندی برپا شود.