تهران- ایرنا- یک کارشناس انرژی معتقد است: اصلاح کیفیت و استفاده از فناوری‌های نوین در تولید خودروها در کاهش معضل ناترازی مصرف بنزین اثرگذار است.

«سامان گوران» امروز (پنجشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره اثر کیفیت پایین خودروهای داخلی بر افزایش ناترازی بنزین، افزود: صنعت خودروسازی نه‌چندان پیشرفته کشور باعث شده مصرف سرسام‌آور بنزین به طور تصاعدی بالا رفته و به ناترازی در مصرف سوخت دامن بزند.

وی ادامه داد: از آن سو مصرف فزاینده بنزین تولیدات پالایشگاهی را نیز تحت‌تاثیر قرار داده استف به طوری که پالایشگاه‌های کشور نمی‌توانند پاسخگوی تقاضای مصرف خودروها باشند.

این کارشناس انرژی درباره وضعیت مصرف بالای خودروهای ساخت داخل، خاطرنشان کرد: وقتی خودروهای ساخت داخل در هر صد کیلومتر پیمایش چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ لیتر سوخت مصرف می‌کنند، نمی‌توان به بهبود مشکلات ناترازی تولید و مصرف بنزین دلخوش بود و دولت ناچار است همچنان به واردات بنزین ادامه دهد.

گوران گفت: نهادهای تصمیم‌گیر هم خود به این خطا پی برده‌اند، اما در دایره بسته‌ای قرار گرفته‌اند که نمی‌توانند از آن خارج شوند.

وی بیان داشت: تا زمانی که یک نگاه کلی به حوزه‌هایی مانند حمل‌ونقل نداشته باشیم و خودروهای تولیدشده را با فناوری‌های به‌روز هماهنگ نکنیم، اتفاقی خاصی رخ نمی‌دهد و هر سال تعداد زیادی خودرو تولید می‌کنیم که روز به‌ روز به ناوگان حمل‌ونقل ما اضافه می‌شوند و به همین میزان مصرف انرژی نیز بالا می‌رود.

این کارشناس انرژی ادامه داد: باید هرچه سریع‌تر از این وضعیت خلاص شد و پای فناوری‌های جدید خودروسازی در کشور را باز کرد و این مهم صدالبته در صورتی امکان‌پذیر است که خودروسازان داخلی توسط دولت از انحصاری کردن بازار کنار بکشند.

وی با اشاره به قیمت بالای خودروهای کم‌کیفیت ساخت داخل،گفت: عجیب اینجاست که در همه جای جهان قیمت خودرو پایین و قیمت سوخت بالاست، درحالی‌که در ایران درست برعکس است و قیمت خودرو هر روز بالاتر می‌رود. به این ترتیب دولت مجبور است نرخ سوخت را پایین نگه دارد و از این بابت یارانه‌های بسیار هنگفت بپردازد.

این کارشناس انرژی اضافه کرد: بر این‌ اساس ضروری است با هدف کاهش و رفع ناترازی بنزین، کیفیت خودروهای داخلی با کمک فناوری‌های به‌روز جهانی ارتقا داده شود.

به گزارش ایرنا در روزهای اخیر مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره میزان مصرف بنزین کشور، خاطرنشان کرد: شهریور امسال به‌صورت میانگین، روزانه ۱۳۳ میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شده که بی‌سابقه است. میانگین مصرف روزانه بنزین در هفته نخست مهرماه نیز به ۱۲۸ میلیون لیتر رسیده که باز هم رقمی بزرگ محسوب می‌شود و کاهش چشمگیری نیافته است.

کرامت ویس کرمی گفت: میانگین مصرف روزانه بنزین از ابتدای سال جاری تا هفتم مهر ۱۲۴.۵ میلیون لیتر بوده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۱۱۶ میلیون لیتر، ۷.۲ درصد رشد داشته است.