نیویورک - ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت درباره تحولات خاورمیانه گفت: آتش ناشی از درگیری (بحران) در خاورمیانه به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جهنم است. اکنون زمان آتش بس در غزه و توقف خصومت ها در لبنان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل گفت: دقیقاً یک هفته پیش، وضعیت نگران کننده لبنان را به شورای امنیت اطلاع دادم. از آن زمان، شرایط از شکل بد به سمت بسیار بد پیش رفته است. همانطور که هفته گذشته به شورا گفتم، خط آبی سال ها شاهد تنش بوده است. اما از ماه اکتبر، تبادل آتش از نظر دامنه، عمق و شدت گسترش یافته است.

گوترش افزود: من اعلام کردم که تبادل آتش تقریباً روزانه توسط حزب الله و سایر گروه های مسلح غیر دولتی در لبنان و نیروهای اسرائیل نقض مکرر قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت است. تاکید کردم که استفاده روزانه از سلاح توسط گروه‌های مسلح غیردولتی نقض قطعنامه‌های ۱۵۵۹ و ۱۷۰۱ شورای امنیت است.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: من تاکید کردم که باید به حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان باید احترام گذاشته شود و دولت لبنان باید کنترل کامل تسلیحات را در سراسر لبنان داشته باشد.

گوترش گفت: در چند روز گذشته ما شاهد تشدید شدید تنش بودیم - آنقدر چشمگیر که نمی دانم از چارچوبی که این شورا با قطعنامه ۱۷۰۱ ایجاد کرد، چه باقی مانده است. نیروهای اسرائیلی حملات هوایی بی امان را در سراسر لبنان - از جمله بیروت انجام داده اند.

اسرائیل پیشنهاد آتش بس آمریکا و فرانسه را نپذیرفت 

او افزود: آمریکا و فرانسه - با حمایت چند کشور دیگر - یک آتش بس موقت را پیشنهاد کرده اند که امکان از سرگیری مذاکرات را فراهم می کند. اسرائیل این پیشنهاد را رد کرد و حملات خود را از جمله بمباران مقر حزب الله که در آن رهبر آن کشته شد، افزایش داد. حزب الله به حملات راکتی و موشکی به اسرائیل ادامه داده است. و دیروز، نیروهای اسرائیل آنچه را «تجاوزات محدود» به جنوب لبنان اعلام کردند، انجام دادند.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در موقعیت خود باقی می مانند و علیرغم درخواست اسرائیل برای تغییر محل، پرچم سازمان ملل همچنان در این منطقه به اهتزاز در می آید. غیرنظامیان بهای وحشتناکی می پردازند و  من کاملا آن را محکوم می کنم. 
 
گوترش ادامه داد: از اکتبر گذشته، بیش از یک هزار و ۷۰۰ نفر در لبنان کشته شده اند که در میان آنها بیش از ۱۰۰ کودک و ۱۹۴ زن هستند.  بیش از ۳۴۶ هزار نفر از خانه های خود آواره شده اند.   برآوردهای دولتی این رقم را تا یک میلیون نفر تخمین می‌زند.  ۱۲۸ هزار نفر دیگر  هم سوری و هم لبنانی  به  سوریه گریخته اند.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: سازمان ملل تمام ظرفیت های خود را برای ارائه کمک های بشردوستانه فوری به لبنان بسیج کرده است و من از جامعه بین المللی می خواهم که درخواست  کمک مالی ما را به طور کامل تأمین کند. 

او گفت:  از ۸ اکتبر، حملات حزب الله به اسرائیل ۴۹ کشته بر جای گذاشته و  بیش از ۶۰ هزار نفر از خانه های خود آواره شده اند.  اجتناب از یک جنگ همه جانبه در لبنان که پیامدهای عمیق و ویرانگری خواهد داشت، کاملا ضروری است.

ایران حدود 200 موشک بالستیک به اسرائیل شلیک کرد

دبیرکل سازمان ملل افزود: دیروز ایران حدود ۲۰۰ موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد. ایران اعلام کرد که این اقدام در واکنش به قتل حسن نصرالله و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عباس نیلفروشان در هفته گذشته و همچنین کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران در ماه ژوئیه بوده است.  
 
گوترش اضافه کرد: میلیون ها نفر در سراسر اسرائیل و سرزمین های اشغالی فلسطین مجبور به جستجوی سرپناه شدند. در حملات ایران یک نفر فلسطینی در کرانه باختری اشغالی کشته شد. همانطور که در رابطه با حمله ایران در ماه آوریل اعلام کردم، من دوباره حمله موشکی گسترده دیروز ایران به اسرائیل را به شدت محکوم می کنم.  
 
دبیرکل سازمان ملل ادامه داد:  این حملات به طور متناقض هیچ کمکی به آرمان مردم فلسطین یا کاهش رنج آنها نمی کند. یک سال از اقدامات وحشتناک ۷ اکتبر حماس و گروگانگیری می گذرد. از اکتبر گذشته، اسرائیل در غزه مرگبارترین و مخرب ترین عملیات نظامی را در سال های فعالیت من به عنوان دبیرکل  سلزمان ملل انجام داده است. رنجی که مردم فلسطین در غزه متحمل شدند فراتر از تصور است.  
 
او گفت:  در عین حال، وضعیت در کرانه باختری اشغالی، از جمله قدس شرقی، با عملیات نظامی اسرائیل، ساخت شهرک‌ها، تخلیه، غصب زمین، و تشدید حملات شهرک‌نشینان همچنان رو به وخامت است که به تدریج هر گونه امکان راه‌کار دو کشوری را تضعیف می‌کند و همزمان، گروه های مسلح فلسطینی نیز از خشونت استفاده کرده اند.  حماس به پرتاب موشک ادامه داده است و دیروز ۷ اسرائیلی در حمله تروریستی در یافا کشته شدند.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: اکنون زمان آتش بس فوری در غزه، آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان ها، ارسال موثر کمک های بشردوستانه به فلسطینی های غزه و پیشرفت غیرقابل برگشت به راه کار دو کشوری فرا رسیده است. 
 
گوترش ادامه داد: اکنون زمان توقف خصومت ها در لبنان، اقدام واقعی برای اجرای کامل قطعنامه های ۱۵۵۹ و ۱۷۰۱ شورای امنیت، هموار کردن راه برای تلاش های دیپلماتیک برای صلح پایدار فرا رسیده است.   زمان آن فرا رسیده است که چرخه بیمارگونه تشدید تنش که مردم خاورمیانه را مستقیماً به سمت دره هدایت می کند، متوقف شود.   
 
دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: هر تشدید بهانه ای برای تشدید بعدی بوده است.  ما هرگز نباید تلفات عظیمی را که این درگیری فزاینده بر غیرنظامیان وارد می کند، فراموش کنیم. ما نمی توانیم از نقض سیستماتیک قوانین بین المللی بشردوستانه چشم بپوشیم.  این چرخه مرگبار خشونت باید متوقف شود.  زمان رو به پایان است.