تایباد- ایرنا- فرماندار تایباد گفت: ۳۶۶ هزار و ۸۸ تن کالا در نیمه نخست امسال از این مرز رسمی به افغانستان صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ به لحاظ وزنی ۴۶ درصد افزایش داشته است.

مهدی شیردل روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ارزش کالاهای صادر شده به افغانستان در این مدت ۱۲۱ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۴۱۹ دلار برآورد شده است.

وی با اشاره به ترانزیت کالا به مقصد دوغارون اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۵۹۱ هزار و ۴۶۶ تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۴۶۸ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۴۳۹ دلار از سایر کشورها به مقصد دوغارون ترانزیت شد که به لحاظ وزنی ۱۲۰ درصد و از نظر ارزش ۱۷۰ درصد رشد داشته است.

او ادامه داد: در همین بازه زمانی هفت هزار و ۶۱۹ تن انواع کالا به ارزش هفت میلیون و ۹۰۴ هزار و ۱۱ دلار از سمت کشور افغانستان وارد مرز دوغارون شده است.

فرماندار تایباد گفت: مصالح ساختمانی، مواد غذایی، میلگرد، بنزین و گاز مایع از مهم ترین اقلام صادراتی به افغانستان است و انواع دانه های روغنی و سنگهای ساختمانی بیشترین کالاهای وارداتی از افغانستان به مرز دوغارون را شامل می شود.

شیردل افزود: مرز دوغارون مهمترین کانون اقتصادی تعاملات ایران با افغانستان به شمار می رود و سطح مبادلات این ۲ کشور سالانه به بیش از سه میلیارد دلار می رسد.

وی اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد کالاهای صادراتی از گمرک مرزی دوغارون به مقصد هرات دومین بازار اقتصادی افغانستان صادر می شود.

فرماندار تایباد گفت: در بخش مسافری روزانه بیش از چهار هزار نفر اعم از راننده، مسافر و کارکنان بخش های مختلف اداری و خدماتی در دوغارون رفت و آمد می کنند و سالانه بیش از یک میلیون مسافر به صورت قانونی از طریق معبر رسمی دوغارون وارد ۲ کشور ایران و افغانستان می شوند.

گمرک مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان کشور است.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.