قم - ایرنا - رییس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم با اشاره به طرح بهسازی آزادراه امیرکبیر، گفت: تاکنون ۳۵ کیلومتر از ۲۰۸ کیلومتر این محور پرتردد بهسازی شده است.

مجتبی نوروززاده روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: طول آزادراه امیرکبیر با احتساب مسیر رفت‌وبرگشت ۲۰۸ کیلومتر است که ۷۰ کیلومتر از آن در وضعیت بحرانی از نظر کیفیت و سطح ایمنی قرار دارد.

وی با اشاره به وضعیت بهسازی آزادراه امیرکبیر، تصریح کرد: نگهداری این آزادراه تا تیرماه امسال توسط بخش خصوصی انجام می‌شد که از تابستان امسال با انتقال از بخش خصوصی، یک هزار میلیارد تومان برای بهسازی آن تامین شده است.

رییس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم، اضافه کرد: در حال حاضر ۶ اکیپ در این آزادراه مشغول بهسازی نقاط بحرانی هستند.

نوروززاده با تاکید بر اینکه ۳۵ کیلومتر از این محور بهسازی شده است، عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده نقاط بحرانی این آزادراه تا زمستان امسال بهسازی می‌شود؛ اما بهسازی کامل و ارتقای آن به یک وضعیت قابل‌قبول ۱۸ ماه زمان خواهد برد.

وی تصریح کرد: تمام بهسازی این آزادراه به طول ۱۰۴ کیلومتر در مسیر رفت و ۱۰۴ کیلومتر در مسیر برگشت توسط اداره کل راهداری قم انجام خواهد شد.

رییس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم ادامه داد: برای انجام بهسازی این محور چهار قرارداد منعقد شده و عملیات با سرعت خوبی در دست اجراست.

گفتنی است احداث آزادراه قم کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر از سال ۱۳۷۱ آغاز شد و در سال ۱۳۷۸ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در حوزه راهداری استان قم حدود ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.

استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهارراه فرعی است که از جمله آنان می‌توان به آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.