گنبدکاووس - ایرنا - پاراگلایدر سواری در کوهپایه‌های مینودشت از جمله منطقه «ترسه» این شهرستان با دارا بودن گنجایش طبیعی و چشم‌اندازهای منحصر به فرد در تمام سال، نیازمند گشایش پروانه از سوی سازمان هواپیمایی کشور برای ایجاد زیرساخت‌های لازم است تا علاقمندان این رشته ورزشی اوقاتی شاد همراه با گشت و گذار را تجربه کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سایت پروازی ترسه مینودشت از حدود ۲ دهه پیش به سبب داشتن شرایط مناسب مورد استفاده علاقمندان به رشته ورزش پاراگلایدر سواری قرار داشت و در این مدت میزبان چندین دوره جشنواره کشوری این رشته باحضور ورزشکاران (خلبانان) از سراسر ایران و برخی کشورهای آسیایی و اروپایی و نیز گردشگران زیادی هم بود.

سایت پروازی ترسه مینودشت اگرچه از ابتدا هم مجوزی برای فعالیت رسمی نداشت اما به سبب وقوع برخی اتفاقات منجر به مرگ یا مصدومیت ورزشکاران از ۲ سال پیش با درخواست سازمان هواپیمایی کشور و به دستور دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان تعطیل شد.

رییس کمیته ورزش‌های هوایی مینودشت به ایرنا گفت: این شهرستان چند فضای مناسب از جمله سایت ترسه را برای انجام ورزش پاراگرایدر سواری دارد که ظرفیت خوبی برای علاقمندان به این رشته و همچنین حضور مسافران، طبیعت گردان و گردشگران است.

صابر خدادادی با یادآوری اینکه قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، ۱۲ دوره رویداد قهرمانی کشور در ورزش‌های هوایی به میزبانی مینودشت برگزار شده بود، افزود: این مسابقات سبب آشنایی بسیاری ورزشکاران و علاقمندان به پاراگداریدر سواری با ظرفیت‌های ویژه این شهرستان شد.

وی اضافه کرد: ورزشکاران زیادی از کشور و حتی برخی کشورهای آسیایی و اروپایی به سبب شرایط جوی و منحصر به فرد سایت ترسه مینودشت راهی این شهرستان می‌شدند که چند سالی است، امکان استفاده از این ظرفیت بخاطر نداشتن مجوز میسر نیست.

رییس کمیته ورزش‌های هوایی مینودشت ادامه داد: هیچ سایتی برای ورزش‌های هوایی در تملک اداره ورزش و جوانان این شهرستان نیست و به تازگی نیز نماینده مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی قول پیگیری کسب مجوز و جذب سرمایه‌گذار برای سایت ترسه را داده است.

خدادادی گفت: با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در سایت پروازی ترسه مینودشت و صدور مجوز آن، ورزشکاران، مسافران و گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور همانند گذشته به این شهرستان خواهند آمد که موجب رونق گردشگری آن هم خواهد شد.

یکی از پاراگلایدرسواران مینودشت هم در این ارتباط به خبرنگار ایرنا بیان کرد: در ۱۲ سال فعالیتم در این رشته ورزشی و در سایت ترسه همواره شاهد حضور مسافران زیادی از سراسر ایران و نیز برخی کشورها از جمله «آلمان، اتریش، ترکیه و عراق» بودم.

شیرالله ملکان گفت: کوهپایه‌های مینودشت و طبیعت بکر آن، ظرفیت‌ بالقوه‌ای برای توسعه گردشگری ورزشی از جمله پاراگرایدر سواری دارد که باید زمینه برای جذب سرمایه‌گذار و ایجاد زیرساخت‌های لازم در آن فراهم شود.

رییس کمیته ورزش‌های هوایی گلستان هم به خبرنگار ایرنا گفت: سایت پروازی ترسه در کنار مشکل زمین به دلیل نداشتن مجوز با درخواست سازمان هواپیمایی کشور توسط دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان از اوایل سال قبل تعطیل شده است.

سیامک مکاری با تاکید برضرورت همکاری و پیگیری مسئولان مینودشت برای فعالیت دوباره سایت پرواز ترسه، افزود: مسئولان این شهرستان می‌توانند مجوز بازگشایی موقت آن را از دادستان بگیرند و پس از رفع اشکالات، مجوز اصلی را نیز از سازمان هواپیمایی کشور اخذ کنند.

وی بابیان اینکه با ساماندهی و کنترل سایت‌های پرواز می‌توان از حوادث و سوانح احتمالی پیشگیری کرد، اضافه کرد: سرمایه گذارانی داریم که برای ایجاد زیرساخت‌های چند منظوره (ورزشی و گردشگری) سایت پروازی ترسه اعلام آمادگی کردند اما به سبب نداشتن مجوز، پا پس می‌کشند.

به گفته مکاری، سرمایه‌گذاران علاقمند به عقد قراردادهای بلندمدت برای سرمایه‌گذاری هستند و مسئولان متولی در مینودشت باید نگرانی آنها را از حیث اخذ مجوز رفع کنند.

رییس کمیته ورزش‌های هوایی گلستان همچنین با تاکید برضرورت ایجاد زیرساخت‌های مناسب در سایت پروازی ترسه تاکید کرد: این سایت، زیرساخت‌های طبیعی فراوانی دارد اما برای تبدیل به یک سایت بین المللی و استاندارد نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است.

مکاری با اشاره به جاذبه‌های قابل توجه گردشگری هوایی در گلستان افزود: منابع خدادادی این استان بخاطر شرایط اقلیمی متنوع برای انجام پرواز در چهار فصل، مناسب است و خیلی از خلبان‌ها از استان‌های مختلف تمایل دارند برای انجام ورزش‌های هوایی به گلستان سفر کنند.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۱۵۰ خلبان ورزش هوایی در گلستان داریم که ۴۰ نفر آنها به صورت مستمر فعالیت پروازی دارند.

مکاری ادامه داد: تنها سایت دارای مجوز گلستان، سرزمین پرواز شهرستان رامیان است و از دیگر سایت‌های پروازی استان با هماهنگی ارگان‌های مختلف و پدافند، تنها در موارد خاص پرواز انجام می‌شود.

به گفته وی، ورزش‌های هوایی گلستان ظرفیت ویژه‌ای برای جذب گردشگر از سراسر ایران و دیگر کشور جهان دارند که تنها با پیگیری مسئولان متولی می‌توان از این ظرفیت در راستای رشد و توسعه ورزش و گردشگری استان استفاده کرد.

فرماندار مینودشت هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: زمینی سایت پروازی ترسه به سبب نداشتن مجوز قابل استفاده نیست.

فرامرز دیلم‌کتولی با اشاره به اینکه در سفر چندماه قبل استاندار گلستان به شهر «دوزین» مینودشت یکی از مصوبات پیگیری سایت پروازی روستای ترسه این شهرستان بود، افزود: زمینی در این روستا داریم که قابلیت ایجاد سایت را دارد که نامه نگاری‌های لازم از سوی فرمانداری، اداره ورزش و جوانان و نماینده مردم منطقه در مجلس، برای دریافت مجوز انجام شده است.

وی اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده همچنین یک شرکت تعاونی مرتبط با خدمات پروازی در ترسه زیرنظر شورا و دهیار روستای ترسه به‌عنوان نزدیک‌ترین افراد برای دسترسی به مدیریت این منطقه ثبت شده و پیگیر اخذ مجوز ورزش‌های هوایی بویژه پاراگرایدر سواری هستند.

دیلم کتولی ادامه داد: اقداماتی هم برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری روستای ترسه درحال انجام است.

به گزارش ایرنا، موقعیت جغرافیایی، طبیعت زیبا و بکر با انبوهی از منابع طبیعی خدادادی مانند جنگل‌های هیرکانی، آبشارها، چشم اندازهای زیبا، مناطق مرتفع و روستاهای جنگلی و کوهستانی در گلستان، بهترین فرصت را برای توسعه گردشگری ورزشی با تقویت برگزاری ورزش‌های هوایی از جمله پاراگلایدر سواری در این استان فراهم کرده که رونق بیشتر آن همراهی مسئولان متولی را می‌طلبد.