سمنان - ایرنا - معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان سمنان گفت: استان در شاخص پرداخت وام ازدواج در رتبه دوازدهم کشوری قرار دارد. بانک‌ها بیش از پیش در این زمینه همراهی کنند چرا که صف انتظار جوانان در این زمینه شایسته نیست.

احسان امینیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق آمار ارایه شده مربوط به عملکرد بانک‌های سمنان مربوط به نیمه نخست ۱۴۰۳ حدود ۴۳ درصد متقاضیان وام ازدواج در این استان، تسهیلات دریافت کردند.

وی ادامه داد: مشکلات اداری، انصراف و مراجعه نکردن متقاضیان برای تکمیل مدارک از جمله دلایل پرداخت نشدن تسهیلات ازدواج متقاضیان در سمنان عنوان شده است، اما مشکل اساسی تخصیص نیافتن سهمیه بانک‌های این استان و تامین نشدن اعتبار است.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان سمنان گفت: طبق بررسی‌ها وام ازدواج به ۲ هزار و ۳۰۵ نفر در این استان نیمه نخست ۱۴۰۳ پرداخت شد.

وی اضافه کرد: سه‌هزار و ۴۲ متقاضی در سمنان برای دریافت وام ازدواج در صف هستند که انتظار می‌رود بانک‌های این استان برای تخصیص اعتبارات در این بخش از سوی بانک مرکزی پیگیری‌های دوچندان داشته باشند.

نیاز سمنان به افزایش سهمیه وام ازدواج

امینیان با اشاره به تلاش‌ها و نامه‌‎نگاری‌ها برای افزایش سهمیه پرداخت وام ازدواج در سمنان، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود پرداخت تسهیلات در نیمه دوم امسال تسریع شود.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان سمنان با اشاره به تاکید استاندار برای همراهی بخش‌های مختلف در زمینه ازدواج جوانان، گفت: انتظار می‌رود پرداخت تسهیلات ازدواج در این استان سرعت گیرد.

سعیده همتی مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان پیشتر گفته بود: پشت صف بودن بیش از سه هزار متقاضی وام ازدواج در استان در وضعیت بحرانی از لحاظ نرخ جوانی جمعیت، زیبنده نیست و انتظار می‌رود در این زمینه بیش از پیش همراهی شود.

سمنان در مساله جمعیت در وضعیت قرمز و بحرانی قرار دارد. آنچنان که حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان در نماز جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ سمنان، شرایط کنونی این استان را به «سیاهچال جمعیتی» تعبیر و تاکید کرد که «همه برای خروج استان از سیاهچال جمعیتی وظیفه دارند».

کاهش ازدواج و طلاق در سال ۱۴۰۲ و بالاتربودن میانگین سن پدرها و مادرها در استان سمنان نسبت به میانگین کشوری، گویای سونامی کاهش نرخ جمعیت جوان در سمنان است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

شهرستان‌های سمنان و شاهرود هر یک بیش از ۲۰۰ هزار نفر، دامغان حدود ۱۰۰ هزار نفر، گرمسار ۸۰ هزار نفر، مهدیشهر ۵۰ هزار نفر، میامی ۴۰ هزار نفر، سرخه ۲۰ هزار نفر و آرادان ۱۵ هزار نفر جمعیت دارند.

۳۸ درصد جمعیت استان سمنان را جوانان تشکیل می‌دهند.