بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی خراسان‌ جنوبی گفت: طرح سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳ از ۱۲ آبان امسال به مدت ۴۵ روز در ۳۰ شهر و بیش از سه هزار آبادی دارا یا فاقد سکنه استان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید جهانشاهی روز پنجشنبه در نخستین جلسه ستاد هماهنگی سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: سرشماری کشاورزی پنج دوره در کشور برگزار شد و آبان امسال ششمین دوره آن همزمان با سراسر کشور در استان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به فراخوان سرشماری عمومی کشاورزی اظهار کرد: به منظور تامین نیروی انسانی برای اجرای سرشماری، متقاضیان می‌توانند درخواست همکاری خود را از طریق لینک https://forum.sci.org.ir/amargir-sarshomari/ اعلام کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی خراسان‌ جنوبی گفت: آموزش نیروی انسانی برای سرشماری در قالب سه مرحله حضوری و الکترونیکی انجام خواهد شد و طرح سرشماری از ۱۲ آبان تا ۲۶ آذر در استان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت اجرای سرشماری عمومی کشاورزی تصریح کرد: این سرشماری اطلاعات مهمی را از فعالیت‌های کشاورزی در سطح کوچکترین واحد جغرافیایی ارائه می‌دهد که فقط با اجرای سرشماری قابل حصول است.

جهانشاهی تاکید کرد: با توجه به فاصله گرفتن از آخرین سرشماری (۱۳۹۳) و تحولات سریع بخش کشاورزی، اجرای سرشماری در سال جاری ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی با تاکید بر اینکه باید از همه ظرفیت‌های استان از جمله فرمانداران و بخشداران استفاده کنیم گفت: سرشماری عمومی کشاورزی به عنوان دومین طرح آماری بزرگ کشور و مهمترین فعالیت آماری بخش کشاورزی است.

مدیر اجرایی طرح سرشماری کشاورزی در خراسان جنوبی اضافه کرد: اطلاعات حاصل از این سرشماری تامین کننده نیازهای چارچوبی و آمار پایه این بخش در سطح کوچکترین واحد جغرافیایی مورد نیاز مرکز آمار، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان‌های متولی تنظیم بازار، برنامه‌ریزان، پژوهشگران و سایر بخش‌ها است.

وی تصریح کرد: برای برنامه ریزی صحیح در بخش کشاورزی به اطلاعات دقیق و به هنگام در سطح روستاها و شهرها نیاز داریم که فقط از طریق اجرای سرشماری به دست می‌آید.

جهانشاهی با بیان اینکه ۱۰ سال از آخرین سرشماری کشاورزی می‌گذرد گفت: اجرای نامنظم سرشماری موجب به هم خوردن سری زمانی مطالعات شده و پیش بینی‌های مبتنی بر سری زمانی را با خطا مواجه می‌کند.

وی افزود: در قالب طرح سرشماری کشاورزی به تمامی نقاط روستایی در ۲۵ شهر مکان به مکان مراجعه خواهیم کرد اما در پنج شهرستان بیرجند، سربیشه، قاین، فردوس‌ و سرایان مستقیم به سراغ بهره‌بردارانی می‌رویم که در گذشته شناسایی شده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی خراسان‌ جنوبی گفت: در کنار همه افرادی که آموزش‌های لازم را فرا خواهند گرفت، ۸۴ مامور آمارگیر و پنج مامور تلفنی در استان فعالیت خواهند داشت همچنین ۹۰ خودرو نیاز است که از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی استفاده خواهد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به گستردگی و پراکندگی استان مقداری کار سخت‌تر است که نیاز به همت و تلاش مضاعف داریم و در این خصوص از ظرفیت نظام مهندسی کشاورزی استان استفاده خواهیم کرد.

جهانشاهی با اشاره به اینکه ۱۸ درصد اشتغال و ۲۱ درصد سهم ارزش افزوده استان مربوط به بخش کشاورزی است، افزود: بیش از سه هزار روستا در استان وجود دارد که بسیاری از روستاها در سال‌های گذشته خالی از سکنه شده است اما در طرح سرشماری به تمامی روستاها و آبادی‌ها مراجعه می‌کنیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: اکنون تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی استان بر اساس مستندات گذشته حدود ۸۳ هزار نفر است که بعد از طرح سرشماری بدون شک به بیش از ۱۰۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

محمدحسین اکبری افزود: اهمیت بخش کشاورزی از لحاظ اقتصادی، اشتغال و ارزش افزوده بر کسی پوشیده نیست و به عنوان زیربنا و موتور محرک بخش اقتصادی از آن یاد می‌شود.

وی از آمادگی کامل مجموعه جهاد کشاورزی استان برای اجرای طرح سرشماری گفت و اظهار کرد: از همه کشاورزان و بهره‌برداران استان درخواست می‌کنیم هنگام مراجعه ماموران سرشماری همکاری لازم را داشته و هیچ دغدغه ای نداشته باشند چون اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌شود کاملا محرمانه است.