تهران-ایرنا- معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: ما فکر می‌کنیم که شورای امنیت سازمان ملل متحد این وظیفه را دارد که تحریم‌های شدیدی بر اساس فصل هفتم منشور ملل متحد علیه رژیم اسرائیل اعمال کند.

مجید تخت‌روانچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص مشروعیت اقدام اخیر ایران در پاسخ به دشمن صهیونیستی در قالب «حق دفاع مشروع» بر اساس منشور ملل متحد، اظهارداشت: ما هر بار که رژیم صهیونیستی تعرضی به منافع و حاکمیت ما داشته این را به اطلاع شورای امنیت سازمان ملل رساندیم.

وی گفت: زمانیکه سفارت ما در دمشق مورد حمله قرار گرفت این اطلاع رسانی را انجام دادیم و آنها هیچ اقدامی انجام ندادند، وقتی آقای اسماعیل هنیه در روز تحلیف ریاست جمهوری به شهادت رسید این را هم اطلاع رسانی کردیم، اما متاسفانه شورای امنیت باز هم هیچ اقدامی انجام نداد و دلیل آن هم روشن است.

تخت‌روانچی بیان کرد: در واقع حمایت‌هایی که آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی از رژیم صهیونیستی دارند مانع از آن می‌شود که شورای امنیت به مسئولیت خودش در قبال صلح و امنیت بین‌المللی برسد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما برای مدتی خویشتن داری کردیم ولی این خویشتن داری ما از سوی رژیم صهیونیستی مورد سوء استفاده قرار گرفت و رژیم این سوء برداشت را داشت که راه بازی را برای ارتکاب هر جنایتی دارد.

وی ادامه داد: بنابراین ما مجبور شدیم که وارد عمل بشویم و بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد که حق ذاتی دفاع از خود را به کشورهای عضو می‌دهد وارد عمل شدیم و این موضوع را به اطلاع شورای امنیت هم رساندیم که اقدام ما بر اساس این حق دفاع مشروع بوده و ما هم وقت کافی به شورای امنیت داده بودیم، اما متاسفانه به دلیل حمایت‌های آمریکا و برخی کشورها از رژیم صهیونیستی متاسفانه شورای امنیت عاجز بود از اینکه اقدامی انجام دهد.

تخت روانچی افزود: ما فکر می‌کنیم که شورای امنیت این وظیفه را دارد که تحریم‌های شدیدی بر اساس فصل هفتم منشور ملل متحد علیه رژیم اسرائیل اعمال کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال باید صبر کرد و ببینیم که چه خواهد شد ما اعلام کردیم که این عملیات ما در این مرحله به اتمام رسیده است و اگر آنها بخواهند ماجراجویی جدیدی را انجام دهند قطعاً با برخورد شدیدی مواجه خواهند شد و طرف‌های دیگر را از این موضوع هم به صورت رسمی و هم از کانال‌های دیپلماتیک مطلع کردیم.