ارومیه- ایرنا- استاندار آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری هفتمین نشست استانداران مرزی ایران و ترکیه در ارومیه گفت: عمده توافق های نشست سال گذشته در وان اجرایی شده و در اجلاس امروز نیز توافق های جدیدی برای توسعه روابط در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا، محمدصادق معتمدیان روز پنجشنبه در حاشیه هفتمین اجلاس استانداران استان های مرزی ایران و ترکیه در ارومیه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: سال گذشته ششمین نشست در وان برگزار شد و تفاهم نامه ای به امضا رسید که در راستای توسعه همه جانبه روابط در حوزه های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گردشگری و علمی و دانشگاهی بود.

وی اضافه کرد: بخش عمده توافق های نشست ششم اجرایی شده که از جمله آنها می توان به بازگشایی مرز تجاری در مرز رازی – کاپی کوی اشاره کرد که از ابتدای امسال عملیاتی شده است.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین تثبیت مرز کوزه رش بعد از تبادل چندین هیات انجام و کارهای اجرایی ایجاد چهارمین پایانه مرزی که مورد تایید روسای جمهور ۲ کشور است، صورت گرفته است.

معتمدیان اظهار امیدواری کرد که با عزم و اراده ۲ کشور شاهد احداث پایانه بین المللی در کوزه رش باشیم.

وی به وجود ۲ منطقه ویژه اقتصادی در ارومیه و سلماس و همچنین منطقه آزاد ماکو در مرزهای ۲ کشور ایران و ترکیه پرداخت و اظهار کرد: رفت و آمدهایی انجام شده و امیدواریم زمینه سرمایه گذاری بازرگانان ترکیه ای در این مناطق فراهم شود.

وی همچنین بر همکاری استان های مرزی ایران و ترکیه برای ارتقای روابط فرهنگی و گردشگری تاکید کرد و گفت: در صدد هستیم سطح روابط دوجانبه و افزایش همزمان گردشگری در وان و ارومیه را محقق کنیم.

استاندار آذربایجان غربی افزود: یکی از مسائل مشترک، همکاری در راستای تامین امنیت پایدار در مرزهاست که با توجه به اقدامات صورت گرفته امیدواریم شاهد امنیت پایداری بوده و زمینه بهره برداری از فرصت های مرزی برای مرزنشینان فراهم شود.

معتمدیان از برنامه ریزی برای برگزاری کمیسیون های تخصصی در حاشیه این اجلاس خبر داد و اضافه کرد: امیدواریم با تصمیم گیری در این کمیسیون ها، به توافق های جدیدی دست پیدا بکنیم تا افزایش همکاری های دوجانبه را شاهد باشیم.

به گزارش ایرنا، ارومیه امروز میزبان هفتمین نشست همکاری‌های مشترک آذربایجان‌غربی و استان‌های هم‌مرز ترکیه است.

استانداران استان‌های هم مرز ایران و ترکیه همراه با بازرگانان اقتصادی در این نشست حضور دارند.