گرگان - ایرنا - رییس کل دادگستری گلستان گفت: ظرفیت‌های قانونی لازم برای حمایت از کشاورزی حفاظتی در این استان به کار گرفته خواهد شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی دادگستری گلستان، حیدر آسیابی در بازدید از مزرعه الگویی کشت پنبه با روش کشاورزی حفاظتی در استان، افزود: با توجه به تاکید کارشناسان کشاورزی برای گسترش کشاورزی حفاظتی با استفاده از کم خاک‌ورزی که به حفظ خاک ، آب و توسعه پایدار کشاورزی استان کمک می کند، دستگاه قضایی با استفاده از ظرفیت شورای حفظ حقوق بیت المال هر جا که نیاز به اعمال ضمانت‌های قانونی داشته باشد، ورود می کند.

وی ادامه داد: سنددار کردن اراضی ملی، سرعت دادن صدور سند زمین‌های کشاورزی، ممنوعیت تردد خودرو در جنگل النگدره گرگان برای حفظ گونه‌های منحصر به فرد در این منطقه و تخریب آب بندان‌های غیرمجاز بر رودخانه های استان از جمله تلاش و اقدام دادگستری گلستان برای کمک به حفظ منابع طبیعی استان مانند آب ، خاک و جنگل و مرتع طی سال‌های اخیر است.

بازدید رییس کل دادگستری گلستان به همراه دادستان گرگان از مزرعه الگویی کشت پنبه به روش کشاورزی حفاظتی به دعوت کارشناسان و کشاورزان پیشرو استان بوده است.

یکی از راهکارهای موثر برای افزایش بهره‌وری و دستیابی به کشاورزی پایدار، بکارگیری سامانه‌های کشاورزی حفاظتی است.

این روش، یک الگوی کشت جدید و سازگار با محیط زیست شامل حداقل دستکاری خاک، مدیریت و حفظ بقایای گیاه قبلی و رعایت اصول تناوب زراعی است که با راهکارهایی برای حفظ ساختار خاک و استفاده بهینه از آب به اجرا در می‌آید.

استان گلستان با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی یکی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی در کشور به شمار می رود که هر سال کشاورزی در تولید ۱۵ محصول رتبه های برتر را در میان استان های کشور به خود اختصاص می‌دهد.