کرمانشاه - ایرنا - رییس فدراسیون پزشکی - ورزشی و نایب رییس کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران هشدار داد توصیه به استفاده از مکمل‌های غیرمجاز توسط برخی باشگاهها که در مواردی جنایت محسوب می‌شود؛ می‌تواند تبعات سختی برای آنها داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر غلامرضا نوروزی روز پنجشنبه در مجمع سالانه هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه گفت: رصد باشگاه های ورزشی به ویژه باشگاه های خصوصی در استفاده از مواد نیروزا و مکمل های غیرمجاز توسط ادارات کل ورزش و جوانان استان ها جدی تر گرفته شود و

پروانه فعالیت متخلفان باطل و با متصدیان آنها مطابق قانون برخورد شود.

وی با بیان اینکه نظارت و بازرسی مهمترین ابزار برای داشتن محیطی پاک در اماکن و محیط‌های ورزشی است تاکید کرد: برخی از مربیان متاسفانه کار خودشان را رها کرده اند و اقدام به تجویز نسخه های ۲۰ تا ۳۰ میلیونی برای ورزشکاران می کنند که (بخاطر خطر و اثرات منفی) یک نوع جنایت محسوب می شود.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی اضافه کرد: استفاده نابجا از استروییدها و کورتن ها موجب بروز عوارض متعدد و جبران ناپذیری در بدن ورزشکاران می شود که متاسفانه برخی از آنها جبران ناپذیر است.

دکتر نوروزی تاکید کرد: نظارت و بازرسی بر سلامت باشگاه به وسیله ستاد نظارت بر سلامت اماکن ورزشی باید بسیار جدی گرفته شود و در صورت مشاهده در هر باشگاهی برای درس عبرت گرفتن سایرین پلمب و مطابق قانون برخورد شود.

نایب رییس کمیته ملی المپیک با بیان اهمیت برگزاری دوره های آموزشی در این زمینه برای ورزشکاران و مربیان ورزشی افزود: در کنار وظیفه دانش افزایی و آموزش هیات پزشکی ورزشی، اداره کل ورزش و جوانان نیز در بحث نظارت باید کمک حال هیات پزشکی ورزشی باشد.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان اینکه این فدراسیون وظیفه سنگینی در قبال ورزشکاران و حتی خانواده های آنها برعهده داشته و تمام تلاش خود را انجام می دهد تا پشتیبان ورزش قهرمانی باشد افزود: از سوی دیگر این فدراسیون در بحث سلامت همگانی نیز نقش مهمی دارد و می تواند به ویژه در بحث کم تحرکی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی نقش خود را بخوبی ایفا کند.

دکتر نوروزی اظهار کرد: تمام تلاش ما ارائه خدمات مناسب به جامعه هدف است تا ورزشکاران حرفه‌ای و قهرمان زمانی که مصدوم می‌شوند، هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند، ما پناهگاه آنها هستیم و به آنها کمک می‌کنیم.

وی از مدیران و مسوولان حوزه ورزش نیز خواست تا با انجام ورزش ضمن حفظ سلامتی خود الگویی برای اقشار مختلف مردم باشند زیرا به هیچ عنوان زیبنده نیست فردی که خود متولی ورزش در جامعه است؛ فعالیت بدنی نداشته باشد.

دکتر نوروزی همچنین با تاکید بر فراهم ساختن اماکن و فضاهای ورزشی برای مردم افزود: مسوولان تلاش کنند تا دسترسی مردم به امکانات ورزشی آسان تر شود.