مشهد -ایرنا- نخستین ربات «اگزو اسکلتون لگن» ایران با نام «هگزا» که توسط پژوهشگران ایرانی طراحی و ساخته شده است، روز پنجشنبه در اولین رویداد ایده‌پروری مسئله‌محور رفاه، نشاط و سلامت سالمندی در مشهد رونمایی شد. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، این ربات فیزیوتراپ پوشیدنی با تلاش پژوهشگران مرکز تحقیقات رباتیک دانشگاه فردوسی و مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی و ساخته شده است.

مدیر طراحی و ساخت نخستین ربات فیزیوتراپ در این خصوص به خبرنگاران گفت: ارائه این محصول گامی مهم در توان بخشی و توان افزایی سالمندان و افراد کم توان محسوب می شود، افزایش جمعیت سالمندان نیاز به فناوری های نوین در حوزه سلامت را بیش از پیش گوشزد می سازد، ربات هگزا با قابلیت های فراوان و هزینه ای به مراتب کمتر از نمونه های خارجی، می تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی افراد کم توان و سالمند ایفا کند.

علیرضا اکبرزاده توتونچی افزود: ربات فیزیوتراپ هگزا با وزنی سبک و قابلیت تنظیم برای کاربران مختلف و بهره گیری از موتورهای پیشرفته و حس گرهای دقیق طراحی شده توسط تیم، به بهبود حرکت و تعادل افراد کمک می کند. این ربات همچنین با استفاده از حسگرهای الکترومایوگرافی و سنسورهای حرکتی، اراده و نیاز حرکتی فرد را تشخیص داده و با الگوریتم های هوشمند، حمایت لازم را ارائه می دهد.

وی گفت: سنسورهای اندازه گیری حرکت "FUM-IMU" و کفی های هوشمند "FUM-Insole" نیز از دیگر دستاوردهای این پروژه هستند که با ارائه اطلاعات دقیق از حرکات اندام و فشار کف پا، به بهبود کنترل ربات و افزایش ایمنی کاربر کمک می کنند. این تجهیزات، همراه با درایورهای "FUM-Driver" که برای کنترل موتورهای ربات طراحی شده اند، مجموعه ای کامل و یکپارچه را برای توانبخشی رباتیک فراهم می آورند.