کیش- ایرنا- معضل خرابی پل‌های عابر پیاده جزیره کیش که مدتی پیش سوژه رسانه‌ها شده بود، امروز با تصادف خودرو با یک عابر پیاده، آنهم ۱۰ متر مانده به یکی از همین پل‌ها، نشان داد که بی توجهی به اصلاح آن‌ها چقدر می‌تواند خطر آفرین باشد.

به گزارش ایرنا، وجود پل‌های عابر پیاده در خیابان‌ها اطمینان خاطری هم برای عابرین پیاده و هم برای رانندگان بوجود می‌آورد اما در شرایطی که امروزه بحث عدم استقبال عابرین از این پل‌ها به سوژه رسانه‌ها تبدیل شده است، شرایط در جزیره کیش کمی متفاوت‌تر است.

در شرایط امروزی بحث استقبال یا عدم استقبال کیشوندان و گردشگران از پل‌های عابر پیاده در این جزیره مطرح نیست، بلکه موضوع اصلی خرابی و بلا استفاده بودن آنها است.

اگر بگوییم که در جزیره‌ای گردشگری همچون کیش که سالانه نزدیک به ۲ میلیون گردشگر دارد و جمعیت ثابت آن به چیزی حدود ۶۰ هزار نفر می‌رسد و فقط یک پل از پنج پل عابر پیاده آن فعال است، قطع یقین طنز نیست؛ البته همان یکی نیز پس از رسانه‌ای شدن سوژه به چرخه فعالیت بازگشته و همین چند ماه پیش غیر فعال بود.

اما ظهر امروز با تصادف یک خودرو با عابر پیاده مقابل پارس خلیج جزیره کیش، آنهم درست ۱۰ متر مانده به یکی از همین پل‌های خارج از سرویس، بار دیگر این معضل را به شبکه‌های اجتماعی کشاند و نشان داد که بی توجهی به اصلاح آن‌ها چقدر می‌تواند خطر آفرین باشد.

شهروندان چه می‌گویند؟

«ابوالفضل حسین‌پور» یکی از کیشوندان حاضر در جزیره با انتقاد از وضعیت پل‌های عبر پیاده در کیش می‌گوید: پل‌های عابر پیاده جزیره کیش هرچند خیلی شکیل هستند اما این زیبایی فقط ظاهری است و درب آن‌ها به دلیل خرابی قفل و بلا استفاده شده است.

وی ادامه می‌دهد: بارها رسانه‌های محلی به این معضل ورود کرده و تصاویری از خرابی پل‌های عابر پیاده کیش منتشر کردند ولی متاسفانه سال‌هاست که این مشکل همچنان پابرجاست.

پل‌های عابر پیاده کیش فقط ظاهر یک پل را یدک می‌کشند!

«علیزاده» دیگر کیشوندی که به طور داوطلب حاضر به مصابه با ایرنا می‌شود، مدعی است که برخی از این پل‌های خراب به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: هرچند درب این پل‌های عابر پیاده قفل است ولی در پل روبه روی بازار هرمز شکستگی‌هایی وجود که در برخی مواقع معتادان از آن محل وارد پل می‌شوند.

اما «س.قربان زاده» دیگر شهروند بومی زجیره کیش از یک منظر دیگر به موضوع می‌نگرد؛ او می‌گوید که در محل‌های احداث برخی از این پل‌ها، اصلا نیازی به پل عابر پیاده نبوده است.

وی ادامه داد: در مرکز جزیره کیش و نقاط پر تردد جزیره هیچ پل عابر پیاده‌ای مشاهده نمی‌شود و به نظر می‌رسد محل احداث آن‌ها غیر کارشناسی بوده است.

دلیل تعلل در بهسازی پل‌های عابر پیاده کیش چیست؟

«آیدین محمدنژاد» سرپرست معاونت امور شهری و محیط زیست شرکت عمران، آب و خدمات کیش در اردیبهشت امسال و طی گفت و گو با ایرنا با تایید خرابی تمامی پل‌های عابر پیاده کیش، مدعی شده بود که بهسازی این پل‌ها و بازگشت آنان به چرخه فعالیت در دستور کار است؛ اما آنگونه که به نظر می‌رسد طی حدود ۶ ماه گذشته فقط عملیات بهسازی یکی از آن‌ها به اتمام رسیده و در مابقی فعالیتی برای عملیات اجرایی بهسازی مشاهده نمی‌شود.

البته محمد نژاد در ارائه نظر کارشناسی مبنی بر جاگذاری مناسب این پل‌ها، پاسخی نداد و آن را ملزم بررسی بیشتر دانست.

به گزارش ایرنا، این پل‌ها که در اوایل دهه ۹۰ احداث شده‌ است، حدود هفت سال است که به دلیل خرابی، بلا استفاده مانده است.

البته محمد نژاد در ارائه نظر کارشناسی مبنی بر جاگذاری مناسب این پل‌ها، پاسخی نداد و آن را ملزم بررسی بیشتر دانست.

اما مهدی احمدی مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش نیز در نشست خبری مرداد ماه سال جاری در واکنش به حساسیت اصحاب رسانه به راه اندازی مجدد پل‌های عابر پیاده، از معاونان خود خواسته بود تا هرچه سریعتر نسبت به راه اندازی مجدد پل‌های عابر پیاده کیش اقدام کنند؛ درخواستی که به نظر می‌رسد با وجود گذشت ۲ ماه هنوز عملیاتی نشده و روی زمین مانده است.

به گزارش ایرنا، غیر فعال بودن پل‌های عابر پیاده کیش می‌تواند منجر به حوادث دردناک بیشتری شود که همین امر بر اهمیت جدیت بر رفع نواقصات و بهره برداری دوباره از آن‌ها را دو چندان می‌کند.