مشهد- ایرنا-معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: کارگروه شرایط اضطرار پدیده گرد و غبار استان نسبت به بروز پدیده گرد و غبار در برخی شهرستان های استان هشدار خود مراقبتی داد.

مهدی یزدان جو پنجشنبه عصر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پیرو هشدار نارنجی شماره ۱۴ اداره کل هواشناسی استان، مبنی بر وقوع پدیده گرد و غبار و ناسالم شدن لحظه‌ای هوا برای امشب پنجشنبه تا پایان فردا جمعه ۱۳ مهر ماه جاری در مشهد و برخی شهرستان های استان هشدار داد.

وی اظهار کرد: باتوجه به هشدار نارنجی اداره کل هواشناسی استان، مبنی بر کاهش کیفیت هوا و میدان دید در شهرستان مشهد و برخی از نقاط بادخیز استان، از شهروندان درخواست می شود از تردد غیر ضروری خودداری کنند و خود مراقبتی و استفاده از ماسک را امشب پنجشنبه تا پایان فردا جمعه ۱۳مهر ماه جاری جدی بگیرند.

وی گفت:هم اکنون شاخص کنونی و لحظه ای هوای کلانشهر مشهد در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد و طبق اعلام اداره کل هواشناسی خراسان رضوی از امشب پنجشنبه تا پایان فردا جمعه ۱۳مهر ماه جاری ، با افزایش میزان گرد و غبار در سطح کلانشهر مشهد رو به رو خواهیم بود.

یزدان جو افزود: توصیه می شود شهروندان علاوه بر رعایت بحث حفاظت فردی و استفاده از ماسک با محدود کردن یا حذف ترددهای غیرضروری در سطح فضای باز و حتی تردد با وسیله نقلیه شخصی از درگیر شدن با پیامدهای پدیده گرد و غبار پیشگیری کنند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: جلوگیری از تردد افراد دارای بیماری زمینه‌ای تنفسی و قلبی، کودکان، افراد سالخورده، مادران باردار و افراد دچار حساسیت‌های پوستی در سطح شهر به شدت توصیه می شود و می بایست از پیاده روی و ورزش های عمومی در فضای باز خودداری شود و خرید و یا پیگیری سایر امور خود را به وقت دیگری موکول کنند.

وی تاکید کرد : در صورت تداوم این وضعیت جهت هر گونه فعالیت روزهای آتی، جلسه برگزار و تصمیم گیری خواهد شد و به اطلاع مردم شریف خواهیم رساند.

وی تاکید کرد :اعلام این مصوبات به منزله ابلاغ رسمی به کلیه دستگاه ها و نهادهاست و مدیران دستگاه های اجرایی مکلف به اطلاع رسانی صحیح به مجموعه کارکنان و زیر مجموعه های مدیریتی و نظارت بر اجرای صحیح موضوع را خواهند داشت و همچنین مصوب گردید، فرمانداران شهرستان ها در خصوص تشکیل جلسات شرایط اضطرار و اتخاذ تصمیمات لازم اقدام نمایند.

گفتنی است بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی خراسان رضوی، منشأ این پدیده از سمت دشت هرات افغانستان می باشد.