اصفهان-ایرنا- مدیر درمان تامین اجتماعی اصفهان گفت: مهمترین چالش فعلی مراکز درمانی تامین اجتماعی استان، کمبود کادر درمان بویژه پزشک متخصص، عمومی و پرستار است.

به گزارش ایرنا، محمد رجالی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: بدلیل بازنشستگی تعداد قابل توجهی از کارکنان کادر درمان تامین اجتماعی استان در ۲ سال گذشته و جایگزین نشدن نیروی انسانی جدید، کمبود کادر درمان به مهمترین چالش مراکز درمانی تامین اجتماعی استان تبدیل شده است و اکنون در مجموع در سراسر اصفهان تنها سه هزار و ۵۰۰ نفر در استخدام مدیریت درمان تامین اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: حدود ۲۵۰ نفر از کارکنان مدیریت درمان تامین اجتماعی استان که تعداد قابل توجهی از نیروی انسانی مدیریت درمان است نیز تا پایان سال بازنشسته خواهند شد و این در شرایطی است که هنوز نیروی انسانی جدید جایگزین آنها نشده است.

وی تصریح کرد: صنعتی بودن اصفهان باعث شده بیشتر بیمه شدگان، تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی باشند و اکنون افزون بر ۷۲ درصد بیمه شدگان استان از خدمات درمانی تامین اجتماعی استفاده می کنند و این در حالیست که بطور متوسط ۵۲ درصد جمعیت کشور دارای بیمه پایه تامین اجتماعی هستند.

رجالی یادآور شد: هرچند بمنظور بهبود شرایط فیزیکی و ارائه خدمات درمانی بهتر به بیمه شدگان، از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون حدود ۸۰ درصد بخش‌های سه بیمارستان‌ این سازمان در استان بهسازی و نوسازی شده است ولی مدیریت درمان تامین اجتماعی اصفهان در شرایطی که از هر ۱۰ نفر ساکنان استان هفت نفر زیرپوشش تامین اجتماعی هستند، نیاز مبرمی به جذب نیروی کادر درمان دارد.

وی اضافه کرد: مجوز استخدام چهار هزار نیرو برای معاونت درمان تامین اجتماعی اصفهان دریافت اما آزمون انتخاب این عده با تاخیر، فروردین امسال برگزار شد ولی هنوز نیروی انسانی جدید از طریق آن، جذب مراکز درمانی نشده اند، البته برگزاری آزمون به تنهایی نمی تواند کمبود نیروی انسانی مراکز درمانی تامین اجتماعی اصفهان را جبران کند.

وی تاکید کرد: کمبود کادر درمان بویژه در زمینه پزشک متخصص و پرستار به حوزه درمان مستقیم تامین اجتماعی اصفهان آسیب وارد می کند و باید زمینه جذب نیروهایی که بصورت قراردادی با این سازمان همکاری داشته اند، بزودی فراهم شود.

رجالی افزود: بر اساس مصوبه اخیر سازمان مرکزی تامین اجتماعی که بزودی ابلاغ خواهد شد، پرستاران بازنشسته می توانند به مدت ۶۵ ساعت در ماه در مراکز درمانی تامین اجتماعی مشغول کار شوند که البته این مصوبه تنها می تواند در کوتاه مدت کمبود پرستار مراکز درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی را حل کند و باید در این زمینه به فکر استخدام های جدید باشیم.

مدیر درمان تامین اجتماعی اصفهان یادآور شد: با توجه به کمبود کادر درمان در مراکز درمان مستقیم، تامین اجتماعی برای ارایه خدمات به بیمه شدگان با چهار هزار مرکز درمانی قرارداد دارد و مجموع هزینه خرید خدمات درمانی توسط سازمان تامین اجتماعی استان در سال گذشته به بیش از ۵۵ هزار میلیارد ریال رسید.

به گزارش ایرنا، بدلیل صنعتی بودن اصفهان، این استان از نظر درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در صدر استان‌های کشور بعد از تهران قرار دارد و حدود ۷۲ درصد از جمعیت اصفهان تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارند.

جمعیت زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی در سطح کشور سال گذشته حدود ۴۳ میلیون نفر و در اصفهان افزون بر سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود که بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آنها بیمه شده اصلی هستند.

اصفهان بعد از تهران، بیشترین تعداد بازنشستگان تامین اجتماعی را در سطح کشور دارد.

مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی در استان اصفهان دارای ۲ بیمارستان ملکی «دکتر علی شریعتی» و «شهید غرضی» در شهر اصفهان، بیمارستان «حضرت زهرا(س)» در نجف‌آباد و و ۲۸ درمانگاه است.

برچسب‌ها