قشم - ایرنا - رییس اداره هواشناسی قشم با بیان اینکه تنگه هرمز و خلیج فارس امروز (جمعه) با وزش بادهای نسبتا شدید جنوب غربی تا شمال غربی مواج است، گفت: بیشینه سرعت باد در این مناطق بیش از ۴۰ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا به محدوده ۲۰۰ سانتی متر خواهد رسید.

محمد کاملی دیرستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با توصیف پیش‌بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان و جزیره قشم افزود: طبق تحلیل نقشه ها و مُدل های هواشناسی در ساعت های ابتدایی صبح در سواحل و جزایر، مه رقیق صبحگاهی پیش بینی می‌شود و در ساعت‌های بعد از ظهر نیز ناپایداری جوی و دریایی مورد انتظار است.

وی ادامه داد: از ساعت های ظهر وضعیت دریا در تنگه هرمز، خلیج فارس و دریای عمان با وزش باد نسبتا شدید جنوب غربی تا شمال غربی مواج خواهد شد که توصیه می شود ضمن جلوگیری از رفت و آمد شناورهای سبک و صیادی، تمهیدات لازم برای آمد و شد ایمن شناورهای سنگین و نیمه سنگین صورت پذیرد.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم با اشاره به اینکه در ساعت بعد از ظهر و اوایل شب در بلندی ها و نقاط مستعد استان و برخی نقاط ساحلی رشد اره ابرهای همرفتی و وقوع رگبار پراکنده باران و رعدوبرق پیش بینی می شود، توضیح داد: توصیه می شود در این مدت هرمزگانی ها از صعود به ارتفاعات و قرارگیری در حریم و بستر رودخانه‌های فصلی خودداری کنند.

کاملی دیرستانی اضافه کرد: این شرایط جوی و دریایی تا بعد از ظهر روز شنبه ۱۴ مهرماه جاری تداوم خواهد داشت.

وی گفت: به لحاظ دمایی کاهش نسبی دمای بیشینه تا اواسط هفته آینده مورد انتظار است.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم کمینه دما و بیشینه رطوبت را در ایستگاه هواشناسی (فرودگاه قشم) ۲۹ درجه و ۹۱ درصد و شهر قشم را ۲۹ و ۸۷ درصد اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴گانه خلیج فارس، یکی از مهم‌ ترین و راهبردی‌ ترین استان‌ های ایران است که از جاذبه‌ های منحصر به فردی چون جنگل‌ های بی‌ همتای حرا و مرغوب‌ ترین مروارید جهان و ده‌ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌ النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب‌ های نیلگون آن می‌ درخشد.