تهران- ایرنا- مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از اجرای عملیات کشت پاییزه در ۱۰ استان سردسیر کشور خبر داد.

«سهراب سهرابی » امروز (جمعه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت کشت گندم در استان های کشور افزود: طبق روال هر ساله حدود ۲ میلیون هکتار کشت گندم آبی و چهار میلیون هکتار گندم دیم زیرکشت می رود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بر اساس ابلاغیه کشت پاییزه، عملیات کشت در ۱۰ استان کردستان، همدان، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، قزوین، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و خراسان رضوی در حال اجراست.

وی تصریح‌کرد: امسال برنامه اجرایی مربوط به جهش تولید در سطح ۶ میلیون هکتار ابلاغ شد که تجهیزات و مقدمات آن از جمله بذور اصلاح شده، کودهای شیمیایی، سموم و آفت‌کش‌ها فراهم شده است.

سهرابی توصیه‌کرد: با توجه به بارندگی های کم و بالا بودن میانگین دما، در سال زراعی جاری به نظر می رسد کشاورزان باید علاوه بر مقدمات کشت، مسائل فنی را با دقت رعایت کنند تا با کاهش تولید روبه‌رو نشویم.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای فصل کشت تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار تن بذور اصلاح شده گندم آبی و دیم تهیه و تدارک شده است.

وی افزود: همچنین امسال انواع کودهای شیمیایی مورد نیاز کشور همچون ازته، فسفاته و پتاسه، سموم حشره کش، قارچ کش، علف کش، دستورالعمل کالیبراسیون ادوات، ماشین آلات و دنباله بندها برای کشت پاییزه تهیه و تدارک شده است.

سهرابی از کشاورزان خواست تا از بذور گواهی و ضدعفونی شده، خطی کارهای مجهز به بذرکار و کودکار، رعایت تاریخ دوره و وزن مصرفی و بذرهای آغشته به ضدعفونی استفاده کنند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: همچنین با توجه به شرایط آب و هوایی امسال و کم بارش بودن، کشاورزان بهتر است از مصرف بذور اضافی اجتناب کنند.

وی ادامه‌داد: همچنین برای حمایت و کاهش دغدغه کشاورزان برای کشت پاییزه، با هماهنگی صندوق بیمه کشاورزی، محصولات کشاورزی کشت پاییزه با حجم بالا بیمه می شود.

به گزارش ایرنا، در فصل زراعی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۵ میلیون تن گندم در کشور تولید شد که از ابتدای فصل برداشت ۱۱ میلیون و ۹۷۶ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

در سال زراعی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و گندم دوروم ۱۸ هزار تومان خریداری شد. بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال زراعی جدید ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.