قشم - ایرنا - مدیر پدافند غیرعامل، بحران و ایمنی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ۱۷۰ میلیارد ریال برای تجهیز آتش نشانی این شهر به تجهیزات حافظت فردی و لوازم ایمنی هزینه شد.

مجید فرهادی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با این میزان اعتبار تجهیزات حفاظت فردی شامل دستگاه تنفسی، فن های فشار مثبت، سر نازل های اطفای آتش، لباس کامل عملیاتی (اورکت، شلوار، دستکش، چکمه حریق و کلاه آتش نشان)، مانیتور زمینی و شیلنگ آب رسان خریداری و پس از تجهیز و آماده‌سازی به امکانات اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی قشم افزوده شده است و در خدمت ایمنی شهر قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی همواره از مهم ترین ابزارهای نجات و صحنه حوادث محسوب می‌شود، ادامه داد: با ورود این تجهیزات جدید توان عملیاتی و میدانی آتش نشان در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس افزایش مطلوبی پیدا خواهد کرد.

جهش بیش از ۲۵۰ برابری بودجه ایمنی سازمان منطقه آزاد قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در آیین الحاق این تجهیزات حفاظت فردی به ناوگان آتش نشانی شهر قشم اظهار کرد: بودجه حوزه ایمنی امسال این مجموعه در مقایسه با سال چهار برابر و نسبت به سال ۱۴۰۲ بیش ۲۵۰ برابر افزایش داشته است.

عادل پیغامی با تاکید بر اهمیت حمایت و تجهیز حوزه ایمنی و آتش‌نشانی در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس، افزود: امیدواریم تا ۲ سال آینده بهترین و نمونه‌ترین پایگاه ایمنی منطقه را در قشم داشته باشیم و با وجود نیروهای توانمند و عاشق، بتوانیم در این زمینه با کشورهای همسایه رقابت کنیم.

به گفته وی، شهرداری‌های نقاط مختلف این شهرستان باید از کمک‌های وزارت کشور، استانداری و فرمانداری در راستای ارتقای سطح ایمنی و تجهیزات حوزه آتش‌نشانی بهره‌مند شوند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اعلام اینکه متاسفانه در سال‌های گذشته تدابیر مورد نیاز برای تقویت نیروی مورد نیاز حوزه ایمنی در قشم و همچنین مجهز کردن نیروها به وسایل استاندارد و مورد نیاز کوتاهی شده است، گفت: بسیاری از تجهیزات کنونی طی ۲ سال گذشته تهیه و خریداری شده است و این جفای در حق فعالان حوزه ایمنی در قشم است.

پیغامی خطاب به رییس سازمان مدیریت بحران که برای شرکت در این مراسم به جزیره قشم سفر کرده است، تصریح کرد: بهتر است به جای تشکیل جلسه برای رفع بحران ایمنی در قشم از هم اینک به فکر پیشگیری از ایجاد بحران در این منطقه که سالیانه بیش از پنج میلیون گردشگر به آن سفر می‌کند باشیم.

وی همچنین خواستار مجوز استخدام نیروهای بیشتر برای حضور در مجموعه آتش‌نشانی قشم شد و گفت: خوشبختانه فرماندهی این حوزه به فردی با درایت و آشنا به این حوزه سپرده شده است.

رییس آتش‌نشانی فرمانده میدان حوادث است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: در زمان وقوع حادثه آتش‌سوزی، فرمانده میدان عملیات اجرایی بر عهده فرمانده آتش‌نشانی است و مسئولانی که نسبت به موقعیت حادثه، اطلاعات لازم را ندارند، نباید در این زمینه دخالت کنند.

وی همچنین بر اهمیت نهادینه شدن سواد و فرهنگ ایمنی بین مردم و به ویژه مسئولان تاکید کرد و گفت: در آتش‌سوزی اخیر در بازار قدیم شهر قشم متاسفانه صحنه‌هایی دیده شد که نشان از اهمیت نهادینه شدن سواد و فرهنگ ایمنی بین مسئولان دارد.

این لوازم و تجهیزات جدید آتش نشانی در آیینی که به مناسبت هفته ایمنی و آتش نشانی با حضور محمدحسن نامی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، عادل پیغامی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان و شماری از مسئولان اجرایی، قضایی و انتظامی هرمزگان و قشم برگزار شد به ناوگان ایمنی شهر قشم الحاق و از نیروهای جان برکف این حوزه تقدیر شد.

انتخاب منطقه آزاد قشم به عنوان مرکز تاب آوری جزایر ایران

در ادامه این آیین منطقه آزاد قشم به مدت سه سال با رتبه (ب) در پویش تاب آورسازی شهرها به عنوان مرکز تاب آوری جزایر ایران از سوی مرجع دانش و آموزش دفتر کاهش خطرپذیری سازمان ملل انتخاب و گواهی عضویت آن در کمپین شهرهای تاب آور پس ارزیابی این جزیره با امضای معاون دبیر کل سازمان ملل صادر و طی مراسمی به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اهدا شد.

دفتر کاهش ریسک بلایای سازمان ملل متحد (UNISDR) تاب‌آوری شهری را توانایی یک سیستم، اجتماع یا جامعه در معرض خطر برای مقاومت، جذب، انطباق، تغییر و بازیابی به‌موقع و کارآمد از اثرات یک خطر با اقداماتی همچون حفظ و بازسازی ساختارهای اساسی و مدیریت ریسک تعریف می‌کند و شبکه جهانی ۱۰۰ شهر پایدار، تاب‌آوری را صرف‌نظر از چالش‌ها، بقا و شکوفایی می‌داند.

از جمله مزایای عضویت در پویش شهرهای تاب آور جهان می توان به کاهش خطرپذیری و ارتقای تاب آوری و حفظ جان انسان ها، بهبود توسعه اجتماعی و اقتصادی، ایجاد توسعه عادلانه و پایدار و رفاه شهری اشاره کرد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.