لندن – ایرنا – بیانات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه امروز (۱۳ مهر ۱۴۰۳) بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های خبری انگلیس داشت.

به گزارش ایرنا، تارنمای شبکه بی‌بی‌سی در گزارشی تحت عنوان رهبر عالیقدر ایران در یک نطق کم‌سابقه از حمله علیه اسرائیل دفاع کرد، نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای عملیات موشکی ایران را ستایش و آن‌را اقدامی مشروع توصیف کرد. ایشان فرمودند که آنچه ایران صورت داد "حداقل مجازات" برای اسرائیل در برابر "جنایات حیرت‌آور" آنها بود. رهبر ایران اسرائیل را یک رژیم «خون آشام» و ایالات متحده را «سگ هار» در منطقه خوانده و فرمودند، جمهوری اسلامی هر اقدام لازم را با قدرت و صلابت در برابر اسرائیل انجام خواهد داد. آیت‌الله خامنه‌ای دو بار تأکید کردند که ایران در مورد اسرائیل نه «تعلل» و نه شتاب‌زده عمل می‌کند.

تارنمای روزنامه گاردین نیز محورهایی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب را منعکس کرد که در آن به مشروع بودن عملیات طوفان الاقصی و پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی و همچنین ضرورت اتحاد مسلمانان علیه دشمن مشترک اشاره شده است. در این گزارش به نقل از بیانات ایشان آمده است: اسرائیل تظاهر به کسب پیروزی استراتژیک از طریق ترور و کشتار غیرنظامیان می کند/مردم فلسطین حق قانونی دارند که از خود دفاع کنند/ برای مقابله با آن جنایتکاران - نیروهای اشغالگر هیچ دادگاه یا سازمان بین‌المللی وجود ندارد که بتواند مردم فلسطین را به صرف دفاع از میهن خود مقصر بداند / اسرائیل نمی تواند به حزب الله، گروه شبه نظامی لبنان، یا حماس، گروه مبارز فلسطینی آسیب جدی وارد کند.

روزنامه دیلی تلگراف نیز در گزارشی تحت این عنوان که رهبر ایران حمله هفتم اکتبر را مشروع خواند و نوشت: آین الله خامنه ای مدعی شد که این حملات به دلیل «منطقی و قانونی بودن» و برای دفاع از خود در برابر یک ظالم انجام شده است و این اصل در قوانین بین المللی به رسمیت شناخته شده است. ایشان در ادامه حمله روز سه‌شنبه ایران به اسرائیل را که در آن تهران این کشور را با حدود ۱۸۰ موشک بالستیک بمباران کرد، توجیه و تاکید کردند: اقدام نیروهای مسلح ما کمترین مجازات در برابر جنایات رژیم صهیونیستی بود.

این نشریه وابسته به جناح راست انگلیس افزود: ‌رهبر ایران از اسرائیل به عنوان «خون تشنه» و «سگ هار» یاد کردند و گفتند، حملات اخیر اسرائیل در حال «تقویت» انگیزه نیروهای «مقاومت» بود.

دیلی تلگراف اشاره کرد که آیت‌الله خامنه‌ای، آخرین بار در ژانویه ۲۰۲۰ نماز جمعه را پس از شلیک موشک از سوی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق و در پاسخ به حمله ای که به ترور قاسم سلیمانی فرمانده سپاه پاسداران در بغداد منجر شد، اقامه کردند.

همچنین روزنامه تایمز چاپ لندن که از مطبوعات نزدیک به وزارت امور خارجه انگلیس بشمار می‌رود، با انتخاب این تیتر فرمایشات رهبر معظم انقلاب را بازتاب داد: «مقاومت در منطقه کوتاه نخواهد آمد.» این نشریه انگلیسی نوشت که آیت الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه امروز تصریح کردند که مقاومت با شهادت‌های اخیر «کوتاه نمی‌آید و پیروز خواهد شد»

در همین حال شبکه خبری اسکای نیوز انگلیس هم پخش تصاویری از مصلای تهران، حضور رهبر معظم انقلاب در این برهه حساس را که منطقه غرب آسیا در پی تحولات غزه و لبنان با تنش مواجه است حائز اهمیت توصیف کرد.

این شبکه در صفحه ویژه مربوط به تحولات خاورمیانه، فرازهایی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب را بازتاب داد و نوشت: این برای نخستین بار طی چهار سال گذشته است که آیت‌الله علی خامنه‌ای نماز جمعه را در تهران اقامه می‌کنند. ایشان در فرمایشات خود از ملت‌های مسلمان، از افغانستان تا یمن و از ایران تا غزه و لبنان خواست تا کمربند استقلال را ببندند. رهبر ایران همچنین عملیات هفتم اکتبر و پاسخ موشکی ایران را اقدامی مشروع علیه (رژیم) اسرائیل توصیف کردند.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز طی سخنانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران، با بیان این که سیاست قرآن این است که ملت‌های مسلمان باهم پیوستگی داشته باشند، تاکید کردند: دشمن ملت ایران همان دشمن ملت فلسطین، لبنان، عراق، مصر، سوریه و یمن است.

ایشان تصریح کردند: هر ملتی حق دارد از کشور و خاک خود در مقابل متجاوز دفاع کند و طوفان الاقصی یک حرکت قانونی و بین‌المللی بود و حق با فلسطینی ها بود. کار درخشان نیروهای مسلح ما دو سه شب قبل نیز یک کار کاملاً قانونی و مشروع بود.

رهبر معظم انقلاب همچنین در خطبه‌ دوم نماز جمعه فرمودند: دشمن نمی‌تواند به تشکیلات مقاومت ضربه بزند کشتار غیر نظامیان را نشانه پیروزی خود قلمداد می‌کند. دشمن پلید و زبون چون نمی‌تواند به تشکیلات مستحکم حزب‌اللّه یا حماس یا جهاد اسلامی و دیگر سازمانهای مجاهد فی‌سبیل‌اللّه صدمه‌ی جدّی بزند، ترور و تخریب و بمباران و کشتار غیر نظامیان و داغدار کردن غیر مسلّحین را نشانه‌ی پیروزی خود قلمداد میکند.

ایشان تاکید کردند: محصول این رفتار، تراکم خشم و افزایش انگیزه‌ی مردم و سر برآوردن مردان و سرداران و رهبران و از جان‌گذشتگان بیشتر، و تنگ‌تر شدن حلقه‌ی محاصره‌ی گرگ خون‌آشام، و سرانجام، حذف وجود ننگین او از صحنه‌ی وجود است. ان‌شاءالله.