ارومیه- ایرنا- والی استان حکاری ترکیه گفت: تاکنون هفت نشست مشترک میان ایران و ترکیه به میزبانی ارومیه و وان برگزار شده است و اهداف این نشست‌ها رسیدن به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری میان ۲ کشور است.

به گزارش ایرنا، علی چلیک روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس توافق مسوولان ۲ کشور باید حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار برسد اظهار کرد: هم اکنون حجم مبادلات ۲ کشور ۷.۵ تا ۱۰ میلیارد دلار است و تلاش طرفین بر توسعه این حجم تجاری است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به حجم مبادلات ۳۰ میلیارد دلاری بین جمهوری ترکیه و جمهوری اسلامی ایران وظیفه استانداران مرزی خطیر است که این نشست‌های سالانه در این راستا برگزار می شود.

وی با تاکید بر بروزرسانی تجهیزات گمرکات و بازارچه های مرزی ۲ کشور افزود: ما به عنوان استانداران مرزی ۲ کشور تمام تلاش را برای افزایش سه برابری حجم مبادلات مرزی موجود از طریق تجهیزات روز و نوین در گمرکات و بازارچه های مرزی باید به کار ببندیم.

چلیک در ‌ادامه خواستار بهبود وضعیت دروازه‌ها و گمرکات مرزی ۲ کشور برای تردد مسافر و مراودات مرزی شد و بیان کرد: می‌توان با تجهیزات و روش‌های نوین و بهینه‌سازی گمرکات و بازارچه‌های مرزی زمینه ارتقای سطح مناسبات ۲ کشور را فراهم کرد.

والی استان حکاری ترکیه با اشاره به برگزاری هفتمین نشست همکاری‌های مشترک استان‌های مرزی ۲ کشور به میزبانی ارومیه گفت: در این نشست‌ها نمایندگان وزارت حمل و نقل، کشاورزی، گمرکات و تجارت خارجی ترکیه حضور داشتند تا زمینه تسهیل و رفع موانع موجود برای ارتقای سطح همکاری‌ها را با طرفین خود فراهم سازند.

چلیک با اشاره به اینکه عزم جدی برای شناسایی و رفع موانع همکاری داریم افزود: از اهداف برگزاری نشست‌های همکاری مشترک دستیابی به توسعه روابط همه جانبه است و خوشبختانه ۲ طرف بر گسترش روابط اهتمام ویژه دارند.

به گزارش ایرنا، هفتمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه با حضور والی چهار استان از ترکیه واستان آذربایجان‌غربی از ایران به میزبانی ارومیه در مدت ۲ روز برگزار شد.

آذربایجان غربی ۶ پایانه مرزی داشته و یک چهارم پایانه‌های مرزی کشور در این استان قرار دارد که از این تعداد سه پایانه مربوط به مرزهای ایران با ترکیه است.

بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه سه پایانه ای هستند که در سال های اخیر شاهد رونق مراودات تجاری و اقتصادی و همچنین تردد مسافر از آنها بین ۲ کشور بوده‌ایم.