تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۱

ساری - ایرنا - در حالی قطع و انتقال درختان هیرکانی در بهشهر دوباره خبر ساز شد که سرمایه‌گذار یک طرح گردشگری در آمل با ابتکاری دلنشین نه تنها درختی را قطع نکرد بلکه سازه های اقامتگاه بوم گردی در داخل درختان افرا به گونه ای طراحی شد که این گونه ارزشمند همانند چتری بر سر این اقامتگاه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سوداگران چوب که امان جنگلهای هیرکانی را بریده اند در تازه ترین اقدام دو باند قاچاق چوب که درختان را در بهشهر قطع و به کارگاهی در آمل منتقل می کردند دستگیر شدند از طرف دیگر اجرای ناقص برخی طرح های گردشگری در داخل جنگلهای هیرکانی در ماه های اخیر سبب واکنش های تند دوستداران محیط زیست و این میراث کهن را به همراه داشت.

تخریب چند باره درختان جنگلهای هیرکانی در الیمالات سبب شد تا برخی از صاحبنظران به این نتیجه برسند که اجرای طرح های گردشگری برای جنگلهای هیرکانی اگر فایده ای نداشته باشد یک بازی دو سر باخت محسوب می شود.

این کارشناسان بر این باورند زمانی اجرای طرح های گردشگری در داخل جنگل پر رونق خواهد بود که شکوه این درختان سر به فلک کشیده حفظ شود و اگر اجرای این طرح ها زمینه تخریب را فراهم کند در درازمدت جنگلی باقی نخواهد ماند و همه این طرح های گردشگری جمع آوری خواهد شد.

در هفته های اخیر که منتقدین در این حوزه به شدت نگران آینده درختان هیرکانی هستند یک طرح گردشگری در آمل نه تنها در زمان اجرای اقامتگاه بوم گردی خود درختی را قطع نکرد بلکه سازه های طرح را به گونه ای طراحی کرد که شاخه و برگ های درخت افرا همانند سقفی بر روی این اقامتگاه قرار دارند.

این اقدام سرمایه گذار طرح گردشگری سبب شد بعد از مدتها دوستداران محیط زیست بارقه امیدی در آنها زنده شود که می توان به آینده این میراث چند میلیون ساله کمی امیدوار شد.

قدمت جنگل های هیرکانی به طور دقیق مشخص نیست، اما بر اساس آخرین نظرات کارشناسان قدمت جنگل‌های هیرکانی بیش از ۴۰ میلیون سال برآورد شده و بازمانده دوره سوم زمین شناسی هستند. از همین جهت به فسیل‌های زنده شهرت دارند و در حوزه باستان شناسی و گیاه شناسی یک موزه طبیعی به شمار می روند.

در دنیایی که تاکنون هزاران گونه گیاهی و جانوری منقرض شده اند، مجموعه ای کهن با قدمتی این چنینی نه تنها یادگاری با ارزش از دل تاریخ است، بلکه منبع عظیمی از گونه های منحصر به فرد زنده است که باید حفظ شود.

اما اهمیت جنگل های هیرکانی تنها از بعد قدمت آن نیست، چرا که این جنگل‌ها علاوه بر تامین اکسیژن، در ذخیره مقادیر بسیار زیاد آب، حفاظت از بافت خاک و جلوگیری از جاری شدن سیل نقش بسیار مهمی دارند.

همچنین از بعد توسعه گردشگری و ایجاد درآمد برای ساکنین نواحی شمالی کشور نیز جنگل های هیرکانی بسیار موثر بوده اند. به طوری که نوار شمالی کشور از محبوب ترین سایت‌های گردشگری ایران به شمار می رود و ورود گردشگر به این خطه موجب درآمد پایدار از راه گردشگری برای اهالی سرزمین های شمالی کشورمان شده است.

هزینه برای هیرکانی

مدیر مجموعه طرح گردشگری "عاروس ویشه" در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: همزمان با اجرای این طرح گردشگری نه تنها یک اصله درخت قطع نشد بلکه از همه این ظرفیت ها برای هر چه بهتر شدن اقامتگاه استفاده کردیم.

امیر هوشنگ پریدار گفت: تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهم داد حتی یک شاخه از این درختان در طول سالهای پیش رو آسیبی ببینند و از طرف دیگر برای افزایش گستره این جنگلها هزینه خواهیم کرد.

وی با اشاره به این مطلب که عشق به درختان هیرکانی سبب شد که این طرح بوم گردی را راه اندازی کنیم، اظهار کرد: همه گردشگرانی که در این محل حضور می یابند می دانند که حفظ و مراقبت از این درخت خط قرمز ما محسوب می شود.

پریدار ادامه داد: در کنار طرح بوم گردی زمینی را برای تکثیر نهال های درختان هیرکانی اختصاص داده و آن را در جنگلهای آمل و روستاهای همجوار می کاربم.

مدیر این مجموعه گردشگری با اشاره به این مطلب که پیشینیان ما در چند نسل در کنار جنگل زندگی کردند، اظهار کرد: من خود را مدیون این درختان سر به فلک کشیده می دانم و برای حفظ آن از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنم.

پریدار گفت: جنگلی که در هر فصل زیبای خاص خودش را دارد همه ما باید تلاش کنیم تا آن را از چنگال سوداگران چوب و اراضی ملی آزاد کنیم.

وی تصریح کرد: هر چند حساسیت و تلاشم برای حفظ جنگلهای هیرکانی مورد تحسین فعالان زیست محیطی قرار گرفت اما در شرایط فعلی حال این مهمان چند میلیون ساله ما خوش نیست و همه باید تلاش کنیم تا جنگلهای هیرکانی منقرض نشود.

تداوم قاچاق چوب

در این پیوند رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آمل اظهار کرد: در هفته گذشته۱۰ مترمکعب چوب جنگلی قاچاق در شهرستان آمل کشف شد.

علی اصغر اسماعیل زاده گفت: برابر بررسی‌های انجام شده چوب آلات قاچاق مکشوفه، در جنگل‌های شهرستان بهشهر قطع شده و شبانه به کارگاه‌های چوب‌بری آمل منتقل شد ...

وی ادامه داد:با هماهنگی های انجام شده با دادستان آمل، کارگاه چوب‌بری متخلف پلمب و سه نفر از متخلفین بازداشت و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

اسماعیل زاده گفت: در هفته گذشته یگان حفاظت منابع طبیعی آمل با همکاری پلیس امنیت اقتصادی با انجام ۲ عملیات جداگانه، دو باند سازمان یافته حمل محمولات جنگلی قاچاق از مبدا شهرستان بهشهر را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کردند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آمل عنوان کرد: شناسایی و بازداشت عوامل قطع درختان جنگلی در بهشهر و سرکرده‌های اصلی این باند سازمان یافته در دستور کار پلیس امنیت اقتصادی قرار دارد.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.